Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Graag met vermelding van de bron
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

I.

Er bestaat een mythe op de schildkliermarkt dat ouderen een verschoven set point zouden hebben.
Daaruit is de discussie ontstaan of die FT4 van ouderen eigenlijk wel gecorrigeerd zou moeten worden.
De huidige teneur is dat een te hoge TSH niet behandeld wordt. Vragenlijsten hebben immers aangegeven dat het toch niet helpt. En overmedicalisering moet immers voorkomen worden.

In een artikel van januari 2019 in de Journal of the Endocrine Society wordt de geschiedenis van de achtergrond op heldere wijze beschreven.
Hieronder een kort kommentaar op de aannames en de behandelmethode.
https://academic.oup.com/jes/article/3/ ... #129364684

. Circulating TSH levels in healthy subjects vary according to the circadian rhythm and respond with logarithmically amplified variation to minor changes in serum FT4 and FT3 values. Thus, abnormal serum TSH may indicate that serum FT4 and FT3 are not normal for an individual.
In light of that, serum TSH is a sensitive marker of thyroid function, with increased values indicating a reduced function and vice versa for lower TSH levels.


Dit is zo helder als glas: er bestaat een vast 24-uurs dynamiek die bij de een met flinke golven gepaard gaat, en bij een ander kabbelend verloopt.
De ene mens lijkt meer stimulans nodig te hebben om in de behoefte te voorzien, dan een ander.

Zolang men geen kennis heeft van de individuele waarden en de individuele dynamiek van een persoon, geeft de TSH slechts een eerste indruk van een schildklierhuishouding.
Het tijdstip van bloedafname is belangrijk. Immers, 's nachts is de TSH het hoogst, en in de loop van de middag het laagst. Het tijdstip kan per individu zomaar 2.5 mU/l verschillen.
Op het forum is bekend dat ieder mens een andere gevoeligheid vertoont op een hoeveelheid FT4. De een reageert als door een wesp gestoken, de ander merkt nauwelijks enig verschil op een kleine stijging of daling van de FT4/levothyroxine.

. However, complex modifications of the hypothalamus/pituitary/thyroid axis and of the peripheral thyroid hormone metabolism have been described in euthyroid older people [26–28]. With the exclusion of pathologic conditions, the aging process is characterized by a reduced iodine absorption and organification and a lower response to TSH, leading to reduced thyroid hormone production .

Dit lijkt te zeggen dat de FT4- reactie op de stimulering van de TSH bij ouderen gemiddeld afneemt.
Het betekent dat gemiddeld genomen bij ouderen vaker een subklinische of gewone hypothyreoïdie voorkomt.
Iets dat heel langzaam afzakt in functie lijkt een normaal proces bij ouderen.
Dat is het niet. Het is niet normaal. Het is een afwijking in de schildklierhuishouding.
En dat moet worden gecorrigeerd.

Moreover, in the oldest olds, the nocturnal surge of TSH is partially or completely lost,

Ja, want de communicatie tussen de schildklier en de hypothalamus-hypofyse is zo langzamerhand weggevallen. Communicatie tussen FT4 en TSH wordt slechter.

In veel artikelen wordt genoemd dat ouderen een afnemende metaboliek in het algemeen vertonen.
Net zoals spieren en ogen bij ouderen slechter functioneren.
En dat wordt niet gelinkt aan een afnemende functie van de schildklier.
Wel een bril en een looprek, maar geen levothyroxine.

De oorzaak van een afnemende lichaamsfunctie , zoals ogen en spieren, begint misschien wel bij een afnemende functie van de schildklier.
Dan raak je nog sneller in de versukkeling als je een subklinische hypothyreoïdie niet behandelt.

wordt vervolgd
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

1.
Kiek schreef: 06 feb 2019, 12:25
Dat is het niet. Het is niet normaal. Het is een afwijking in de schildklierhuishouding.
En dat moet worden gecorrigeerd.
Dat is jouw mening. Jij vindt dat het niet normaal is. Jij vindt dat het gecorrigeerd moet worden.

Waarom presenteer je het als ware het een feit? Dat behandeling een must is.

Kun je dan aantonen dat het - als het gecorrigeerd wordt - ook daadwerkelijk een verbetering oplevert?

2.
In veel artikelen wordt genoemd dat ouderen een afnemende metaboliek in het algemeen vertonen.
Net zoals spieren en ogen bij ouderen slechter functioneren.
En dat wordt niet gelinkt aan een afnemende functie van de schildklier.

Wel een bril en een looprek, maar geen levothyroxine.
Slechte vergelijking. Want dit zijn voorbeelden waarbij a) mensen daadwerkelijk in hun functioneren gehinderd worden en b) er bewezen, werkende oplossingen zijn.

Beide is niet aangetoond. Het is niet aangetoond dat mensen met langzaam verslechterende schildklierwerking, leidende tot subklinische hypothyreoïdie, zich ook daadwerkelijk slechter voelen, mindere QoL hebben, noch zich beter voelen vanwege extra levothyroxine en een hogere QoL hebben. In algemene zin.
Op persoonlijk niveau kán dat best, maar hoeft het niet te maken te hebben met de levothyroxine.

De oorzaak van een afnemende lichaamsfunctie , zoals ogen en spieren, begint misschien wel bij een afnemende functie van de schildklier.
Dan raak je nog sneller in de versukkeling als je een subklinische hypothyreoïdie niet behandelt.

wordt vervolgd
De volgende - niet-onderbouwde - persoonlijke mening: dat je verder in de versukkeling zou raken, als je een subklinische hypothyreoïdie niet zou behandelen. Wederom bijna gepresenteerd als feit, maar dat is het niet.

En ja, dit zou dan eens onderzocht moeten worden. Of die link er werkelijk is. Of er een duidelijk verband is, bijvoorbeeld tussen oogsterkte, leeftijd en schildklier. En of het dan werkelijk helpt om vroegtijdig met kleine beetjes levothyroxine dat proces geremd kan worden.

Maar of dat in deze discussies veel oplevert? Want als er uitkomt dat dat verband er niet of nauwelijks is, kom jij toch weer met het "ieder mens is een individu"-argument, waarmee je vele klachten wel vanuit de schildklier kunt verklaren en als oplossing altijd wel kunt voorstellen: probeer eens wat levothyroxine.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Mark, ik praat vanuit mijn patiëntenperspectief.
Ik ben een oudere van 72.
Ik behoor tot die groep.
En laat mij met rust.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik stel vragen, kritische vragen zelfs. Omdat er een mening gegeven wordt; meningen die worden gepresenteerd alsof het feiten zijn. Alsof er (wetenschappelijke) onderbouwing voor is. Meerdere malen. Over meerdere onderwerpen.

En op vragen, vragen waar ook ik mee zit en geen antwoord op vind, wordt, als het inhoudelijk over subklinische hypothyreoïdie gaat, of over het set point gewoon niet gereageerd.
En ja, dan blijf ik volhardend. En soms misschien niet zo subtiel of tactvol. Maar wel duidelijk waar het over gaat. Waar de kritische punten zitten. Inhoudelijk. Vaak genoeg ook onderbouwd.

Ik ben ook al diverse malen direct, persoonlijk aangevallen, afgekraakt zelfs. Weggezet als "jongetje dat niet alles moet geloven wat er in de krant staat". Prima (eigenlijk niet, maar ik slik het maar, in naam van de wetenschap/kennis). En dat is kennelijk wel acceptabel.

En ondertussen ondervind ook ik nog steeds dagelijks de problemen van deze aandoening, kan en doe ik niet wat enkele jaren geleden mogelijk was. En blijf ik zoeken naar antwoorden. Uitleg. Verklaringen. Maar wel deugdelijke, onderbouwde, liefst ook nog onderzochte.

En ik verwacht dat eigenlijk ook van anderen. In het forum-gedeelte over "Nieuws, wetenschappelijke informatie, feiten en weetjes over de schildklier".
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door *anna* »

Mark, alsjeblieft, ik mag toch hopen dat we niet dezelfde discussie krijgen als in een eerdere topic over dit onderwerp...
De beperking van anonieme forumdeelname is dat je je een beeld vormt van iemand aan de hand van forumbijdragen dat helemaal niet hoeft te stroken met de werkelijkheid. Maar alleen op grond van mijn beeld van jou reageer ik.

Je slachtofferhouding van
'Ik ben ook al diverse malen direct, persoonlijk aangevallen, afgekraakt zelfs. Weggezet als "jongetje dat niet alles moet geloven wat er i n de krant staat"
is nu niet direct bevorderlijk voor een volwassen en open discussie of dialoog. Je hebt je duidelijk ingegraven om te schieten.
En ondertussen ondervind ook ik nog steeds dagelijks de problemen van deze aandoening, kan en doe ik niet wat enkele jaren geleden mogelijk was. En blijf ik zoeken naar antwoorden. Uitleg. Verklaringen.
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik denk toch dat je geen antwoorden vindt voor jouw dagelijkse problemen van deze aandoening in dit onderwerp. Ik ook niet, al blijk ik, tot mijn verrassing een leeftijdgenoot van Kiek. En al ben ik bovenmatig geïnteresseerd in het onderwerp, ik zie dit topic als een speurtocht naar kennis, onderzoeken, interpretaties en conclusies. Waarom de zoekende boodschapper onthoofden?
Het voelt voor mij nu een beetje als een wedstrijdje 'ver pissen' en ik denk dat je dat, zelfs als volhardend jongetje, niet zult winnen.

Kiek vraagt haar met rust te laten. Ik verzoek hetzelfde. Ik word geen aardiger mens door dit draadje te volgen. Merk ik.
Groet, Anna
Gast1

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Helder.

Denigrerende, beledigende en andere vervelende opmerkingen richting mij, da's prima.
Maar als ik doorvraag en uitleg dat iemand een persoonlijke ipv een (wetenschappelijk) onderbouwde mening geeft, dan wordt dat vervelend gevonden.
En doorvragen mag niet.

En inhoudelijke antwoorden op - niet enkel in mijn ogen - zinvolle, constructieve, maar kritische vragen, die blijven uit. Zouden ze niet in het "verhaal" passen.

Er is dus ook geen dialoog.

Als ik dan eens aangeef dat óók ik een persoonlijke reden heb om antwoorden te blijven zoeken, is dat kennelijk ook niet goed.

Er wordt hier dus duidelijk met 2 maten gemeten. Respectloos gewoon.

Keuvel lekker verder. Want dat is het, als feiten en onderbouwingen niet langer relevant zijn of gecontroleerd worden.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Overigens is dit geen anoniem forum. Ten eerste niet omdat ik sommige mensen gewoon ken, zelfs in real life.
Ten tweede omdat je ieder bericht gewoon via Google of andere zoekmachine kunt vinden. Alle berichten.

Google in een andere browser - zonder ingelogd te zijn op het forum - maar eens naar mijn draadje "hardloper met hypothyreoïdie". Of een zin/tekst uit een ander bericht.

Inderdaad. Je medische geschiedenis staat deels gewoon open op internet.

En alleen dat is de reden dat ik mijn account verwijder en beheer/Laura ga verzoeken al mijn berichten en informatie te verwijderen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door laura »

hallo Mark,

Op dit forum zijn verschillende mensen met verschillende interesses.
Daar is dit topic ook weer een voorbeeld van.

Waarom zie je dat niet?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

laura schreef: 10 feb 2019, 13:09 hallo Mark,

Op dit forum zijn verschillende mensen met verschillende interesses.
Daar is dit topic ook weer een voorbeeld van.

Waarom zie je dat niet?
Dat iemand vanuit persoonlijke situatie een mening geeft is prima. Maar feitelijk doen voorkomen alsof dat de (medische) consensus is of zelfs bewezen/onderbouwd is, dat is iets anders. En daarvoor worden onderzoeken die iets anders zouden aangeven, zonder pardon naar de prullenbak verwezen, worden vragen en suggesties daarover niet beantwoord en kennelijk vindt men dat hier best.

Non-evidence based. Een mening belangrijker dan feiten en onderbouwing.

Kennelijk worden mijn informatie, bronnen, onderbouwingen en (kritische) vragen als niet relevant ervaren.
Zelfs als hinderlijk.
Iets waar jij ook aan meedoet, want om soortgelijke redenen knikkerde je me eerder al uit je FB-groep.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ouderen en een subklinische hypothyreoïdie

Bericht door *anna* »

Ik ben niet duidelijk geweest: met anoniem forum bedoel ik dat iedereen onder een nickname kan deelnemen. De forumdeelnemer is dus anoniem, of kan dat zijn. Je hebt de keuze. En iedereen maakt daarin zijn eigen afweging.
(Mijn idee is dat de keus voor je eigen naam en toenaam je kwetsbaar maakt en je privacy schendt. Maar goed, dat is destijds mijn afweging geweest en wie écht kwaad wil gaat z'n gang maar. ;) )

Groet, Anna
Gesloten