Grote T4 plus T3-studie (T3-4-Hypo Trial )

Graag met vermelding van de bron
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Grote T4 plus T3-studie (T3-4-Hypo Trial )

Bericht door laura »

Grote studie naar antwoord op prangende vraag over trage schildklier
Onderzoekers hopen te ontdekken waarom medicatie niet voor iedereen werkt.

Door Joyce de Bruijn | Amazing Erasmus
3 juni, 2020

Het is een vraagstuk waarover internisten, maar ook schildklierpatiënten in heel de wereld zich al jaren het hoofd breken: waarom werkt bij een deel van de patiënten de behandeling tegen een traag werkende schildklier niet afdoende?

Maar liefst 500.000 Nederlanders gebruiken medicijnen voor een traag werkende schildklier. Circa vijftien procent houdt echter klachten, zonder dat artsen weten waar dat aan ligt. Want de bloedwaarden van deze patiënten zijn normaal. Endocrinologen Edward Visser en Marco Medici gaan in een groot opgezette studie uitzoeken hoe dat komt. Ze krijgen daar 1,8 miljoen euro voor, van ZonMW.

Lusteloos

Circa 2,5 procent van de bevolking heeft hypothyreoïdie, zoals artsen een traag werkende schildklier noemen. Ruim 500.000 mensen, vooral vrouwen vanaf een jaar of veertig, slikken daarvoor medicatie. In deze pillen zit het schildklierhormoon T4. “Bij de meeste patiënten werkt dat prima. Tien tot vijftien procent van de mensen houdt echter klachten. Deze mensen voelen zich vermoeid, neerslachtig, hebben spierpijn en concentratieproblemen, ervaren een slechte kwaliteit van leven”, schetst Visser. “Maar hun bloedwaarden laten geen afwijkingen zien.”

Endocrinologen hebben wel een vermoeden hoe dat komt, maar bewijzen zijn er niet. Het zit zo, legt Visser uit: “De schildklier maakt twee hormonen aan die nodig zijn om de cellen in het lichaam goed te laten werken: T4 en T3. T4 is het voorloperhormoon. De weefsels nemen dat hormoon op en zetten dat zelf om in T3, dat is het actieve hormoon. De organen nemen zoveel op als ze nodig hebben. De schildklier zelf maakt ook een klein beetje T3 hormoon aan. Een traag werkende schildklier maakt geen of nauwelijks T4 en T3.”

Balans

In de medicatie waarmee alle patiënten met hypothyreoïdie starten, zit T4. “Zoals gezegd werkt dat voor de meeste patiënten prima. Endocrinologen hebben echter aanwijzingen dat een klein deel van de patiënten last heeft van de verstoring van de natuurlijke balans tussen T4 en T3. Bij sommige patiënten lijkt toediening van T3 hormoon de problemen op te lossen. Maar doorslaggevend bewijs is er niet.”

Natuurlijk zijn er studies geweest die hebben gepoogd te bewijzen dat toedienen van extra T3 de oplossing is voor de pechvogels voor wie de gebruikelijke therapie niet werkt. “Maar die studies geven geen eenduidige uitkomst.” Dat komt doordat die studies niet goed zijn opgezet. Ze zijn bijvoorbeeld gedaan bij de patiëntengroep die er het minst baat bij zou hebben, waardoor een vertekend beeld is ontstaan. Of het effect is al na acht weken gemeten, terwijl het bij schildklieraandoeningen maanden kan duren voordat het effect van de medicatie optimaal is.

Veel geld

“Om via zo’n studie betrouwbare uitkomsten te krijgen, moet je hem groot opzetten: met veel patiënten die je langdurig volgt en die je uitvoerig doorlicht om te zien of er wellicht genetische of biochemische factoren zijn, of andere fysieke aspecten die de verhouding tussen T4 en T3 beïnvloeden. Om een studie zo grondig te doen heb je heel veel geld nodig.”

Dat geld is er nu. De studie van Visser en Medici bestaat uit twee fasen. Eerst worden duizenden patiënten met een traag werkende schildklier geworven. Zij krijgen vragen over hun kwaliteit van leven. Er worden vervolgens twee groepen gemaakt: een groep patiënten die een lage kwaliteit van leven ervaart, en een groep met een hoge kwaliteit van leven.

Medische molen

Vervolgens worden beide groepen vergeleken. Daarbij wordt bijvoorbeeld hun genetisch profiel in kaart gebracht, en worden uitgebreide biochemische bloedbepalingen verricht, met behulp van geavanceerde technologie.

Uit de groep met de slecht ervaren kwaliteit van leven worden daarna zeshonderd patiënten geselecteerd die potentieel baat zouden kunnen hebben bij de eerder genoemde extra dosis schildklierhormoon T3. “Deze groep gaat door de medische molen. Er worden onder meer een hartfilmpje en een botdichtheidsscan gemaakt, er wordt psychologisch onderzoek gedaan en opnieuw wordt het bloed onderzocht.”

De groep wordt daarna in tweeën gesplitst. De ene groep krijgt T4 en een placebo, de andere T4 en aanvullend T3. Die behandeling volgen ze gedurende een jaar. Als toevoegen van T3 zinvol is, zou dat na een jaar wel duidelijk moeten zijn. Alle 600 patiënten worden na dat jaar weer helemaal doorgelicht.”

Soelaas

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de studie bewijst dat toevoeging van T3 aan de therapie soelaas biedt. Maar dat zal nog moeten blijken. “Omdat deze studie zo grondig is, hopen we ook aanwijzingen te kunnen vinden die verklaren waaróm de normale therapie niet werkt bij die vijftien procent.”

Uit het onderzoek dat alle deelnemers ondergaan, zou bijvoorbeeld kunnen blijken dat er een kleine afwijking is in de cellen die het transport van de hormonen verzorgen. “Of een afwijking in de genen die coderen voor de aanmaak van bepaalde enzymen.” Visser, die ook veel onderzoek doet naar de werking van schildklierhormoon op celniveau, vindt het best aannemelijk dat dit soort variaties op celniveau de verschillen tussen patiënten verklaart.

Aan het onderzoek werken huisartsen, de patiëntenvereniging en experts uit vijftien ziekenhuizen mee. Het Erasmus MC en het Radboudumc, de huidige standplaats van parttime Erasmus MC’er Marco Medici, leiden de studie in goede banen. De subsidie van 1,8 miljoen wordt besteed aan de vele honderden medische onderzoeken die de deelnemers ondergaan. Ook moeten er gedurende vier jaar enkele onderzoeksmedewerkers worden aangesteld om te zorgen dat de studie volgens alle protocollen en kwaliteitseisen wordt uitgevoerd. De resultaten zijn –ijs en weder dienende- over vier jaar bekend.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Kiek »

Tjonge, jonge.
Wat zal deze nu weer voor oud nieuws opleveren?
Aan de behandeling zal er niets veranderen, net zoals er in de afgelopen zestig jaar niets is toegevoegd.

En de slotzin zal zijn, zoals bij alle voorafgaande T3-onderzoeken, en zoals onder de meeste schildklieronderzoeken staat "..meer onderzoek is nodig!"
Steeds meer, en meer......zonder resultaat.
Wederom geen toevoeging.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Bella »

:o

Misschien toch Setpoint TSH/FT4 - theorie en app - onder de aandacht brengen?
En nuchter, zonder schildklierhormoon en zo vroeg mogelijk naar lab voor betrouwbare bloedwaarden?
Laat ze maar écht gaan studeren en leren!

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Kiek »

Hallo Bella,

Laatst een artikel in het endocrinologische dat het bestaan van een set point ontkent.
Niet alleen voor de schildklier, maar het is verdwenen in hele groepen mensen!
Straks bestaan er ook geen schildklieren meer..

Dat gebeurt er als je menigten onderzoekt.
Dan raak je de mens kwijt.
Letterlijk opgegaan in die menigte.
Dankzij het statistisch ritueel van onderzoek.

Endocrinologie en techniek willen best samenwerken.
Je had vroeger ook de technische dienst in het ziekenhuis.
Tot dat niveau gaat het prima.
En begrijpelijk voor endocrinologie.

Het ligt politiek beter om met zaken als T3 te adverteren.
Dat is wereldwijd een belangrijk en commercieel argument.
En de behandelaars hopen van een veel gezeur af te zijn.

Beste groeten,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Kiek »

Hallo Evelien,

Natuurlijk is dat niet de bedoeling van de onderzoekers.
Ze willen helpen.
Maar helaas zal het resultaat van de mens verdwijnen in de mist van de menigte.

Het uiterst individuele FT3-evenwicht is een belangrijk doel van iedere schildklierhuishouding.
Er zijn mensen met laag normale FT3-niveau's en mensen met hoog normale niveau's, en alles daartussen.
En het is allemaal goed voor iedereen die het betreft.
Wat hoog normaal is voor de een, is laag normaal voor de ander.

Ik hoop dat de dokters meer inzicht krijgen in deze individuele aspecten.
Dan heeft het tenminste zin.

Hartelijke groet,
Kiek

PS:
Ik heb jaren T3 geslikt, verleid door de 'verlokkingen van de zegeningen van T3' zoals wereldwijd wordt verondersteld.
Ik heb er veel van geleerd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Kiek »

Ik denk dat er veel meer winst valt te behalen op het gebied van immuunsysteem.
Helaas word dat op het forum opgevat als vloeken in de kerk.


Bedoel je het kruidenvrouwtje?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door laura »

Kiek schreef: 10 jun 2020, 11:39 Het uiterst individuele FT3-evenwicht is een belangrijk doel van iedere schildklierhuishouding.
Er zijn mensen met laag normale FT3-niveau's en mensen met hoog normale niveau's, en alles daartussen.
En het is allemaal goed voor iedereen die het betreft.
Wat hoog normaal is voor de een, is laag normaal voor de ander.

Ik hoop dat de dokters meer inzicht krijgen in deze individuele aspecten.
Dan heeft het tenminste zin.
Kiek,
Een opmerking van iemand op facebook naar aanleiding van dit onderzoek ...

Vraag me af waarom ik dan bij M Medici de opmerking krijg:”ft3 prik ik niet want daar geloof ik niet in”.
En vervolgens afgewimpeld wordt met “rest klachten moet je maar mee leren leven”🤔
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door ineke »

laura schreef: 30 aug 2020, 14:34
Kiek schreef: 10 jun 2020, 11:39 Het uiterst individuele FT3-evenwicht is een belangrijk doel van iedere schildklierhuishouding.
Er zijn mensen met laag normale FT3-niveau's en mensen met hoog normale niveau's, en alles daartussen.
En het is allemaal goed voor iedereen die het betreft.
Wat hoog normaal is voor de een, is laag normaal voor de ander.

Ik hoop dat de dokters meer inzicht krijgen in deze individuele aspecten.
Dan heeft het tenminste zin.
Kiek,
Een opmerking van iemand op facebook naar aanleiding van dit onderzoek ...

Vraag me af waarom ik dan bij M Medici de opmerking krijg:”ft3 prik ik niet want daar geloof ik niet in”.
En vervolgens afgewimpeld wordt met “rest klachten moet je maar mee leren leven” 🤔


:D Ik moest lachen omdat.....

Het NVE Schildkliernetwerk behartigt de belangen van mensen met schildklierziekten en hun behandelaren.
Aandachtsgebieden
• Hypothyreoidie
• Hyperthyreoidie
• Multinodulair struma
• Toxisch adenoom
• Ziekte van Graves
• Schildklierkanker

1 van de leden van dit klinisch netwerk
Dr. (Marco) Medici


Om dit... :)
enquête
Bij het landelijke Schildkliernetwerk van de Nederlandse Vereniging voor Endocrinologie kwam een verzoek binnen van prof. Laszlo Hegedüs (president European Thyroid Association) en een aantal collega’s om vanuit Nederland mee te werken aan een Europese survey over de behandeling van hypothyreoïdie.

Deel van de motivatie is de onvrede die vele patiënten hebben met de huidige behandeling. Het doel is om inzicht te verschaffen in de huidige praktijk. De survey is al afgerond in Italië, en loopt op dit moment in een aantal andere Europese landen met >5 miljoen inwoners.
De resultaten zullen zowel per land als voor Europa als geheel worden geanalyseerd en gepubliceerd.

Omdat de NVE het belang van deze gegevens onderschrijft willen we uw medewerking vragen om de enquête in te vullen. Dit zal ongeveer 5 minuten in beslag nemen.

https://www.nve.nl/internationale-schildklier-survey/

https://www.surveygizmo.com/s3/5741844/ ... ier-Survey
Ik mag aannemen dat Dr. Medici ook aan de enquête meewerkt ;)


.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door Kiek »

Hallo Laura,

Lees je dat op twitter?
Dat komt bij mij niet binnen. Facebook ook niet.
Ik zou stapelgek worden van al die info.

De studie is dus al aan de gang!
Ze volgen vast strak het protocol..
Waarschijnlijk geen plaats voor FT3.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Grote T4 plus T3-studie

Bericht door laura »

Hoi Kiek,

Ik denk dat het ging om één consult.
Vrouw werd terug verwezen naar huisarts.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie