Geen Compensatie eigen risico meer

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Geen Compensatie eigen risico meer

Bericht door laura »

CAK klanten Compensatie eigen risico

In het regeerakkoord van oktober 2012 werd de afschaffing van de Compensatie eigen risico (Cer) al aangekondigd. In januari heeft de Tweede Kamer gestemd voor de afschaffing. Op dinsdag 3 juni 2014 is ook de Eerste Kamer akkoord gegaan met de afschaffing van de Compensatie eigen risico per 1 januari 2014. Dit betekent dat de Compensatie eigen risico vanaf dit jaar niet meer wordt uitbetaald. Iedereen die vorig jaar de Compensatie eigen risico 2013 van € 99,- heeft ontvangen, krijgt tussen 24 juni en 22 juli van ons een brief over de afschaffing.

Waarom vervalt de regeling Compensatie eigen risico?
Deze regeling Compensatie eigen risico was bedoeld voor mensen met hoge zorgkosten die het volledige eigen risico van de zorgverzekering moesten betalen. Als u aan bepaalde voorwaarden voldeed kon u daarvoor een jaarlijks geldbedrag ontvangen.

Uit onderzoek is gebleken dat de Compensatie eigen risico soms bij mensen terechtkomt die het niet nodig hebben, en ook dat mensen die het wel nodig hebben er juist geen recht op hebben. De regering is van mening dat gemeenten burgers gerichter kunnen ondersteunen bij een chronische ziekte of handicap.

Welke ondersteuning biedt mijn gemeente?
Gemeenten ontvangen een aanvullend budget waarmee zij burgers gericht kunnen ondersteunen. De vorm waarin gemeenten burgers met meerkosten gaan ondersteunen kan per gemeente verschillen. De gemeenten zijn hun beleid nog aan het opstellen. Gemeenten kunnen burgers ondersteunen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en/of bijzondere bijstand. Het terugsturen van de antwoordkaart betekent niet dat u een vervangende vergoeding ontvangt. Dat hangt af van uw situatie en de voorwaarden van de nieuwe regeling die uw gemeente heeft opgesteld.

Fiscale regeling uitgaven voor specifieke zorgkosten blijft bestaan
Naast mogelijke ondersteuning vanuit de gemeenten blijft de fiscale aftrek voor uitgaven voor specifieke zorgkosten in een aangepaste vorm bestaan. Hier kunt u bij uw belastingaangifte gebruik van blijven maken. Voor meer informatie kunt u kijken op www.belastingdienst.nl.

Toestemming gegevens
De gemeenten weten niet welke inwoners in aanmerking zijn gekomen voor de Compensatie eigen risico. Wij sturen daarom iedereen die in aanmerking is gekomen voor de Compensatie eigen risico 2013 een brief.

Bij deze brief zit een antwoordkaart. Wij vragen om toestemming om uw gegevens (Burgerservicenummer, naam en geboortedatum) aan uw gemeente door te geven. Zo weet de gemeente straks wie er mogelijk in aanmerking komt voor vervangende ondersteuning. U geeft toestemming door uw handtekening op de antwoordkaart te zetten. U stuurt de antwoordkaart binnen 6 weken aan ons retour met de bijgevoegde antwoordenvelop.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Geen Compensatie eigen risico meer

Bericht door Jenny »

Dank je Suze voor dit bericht.

Het is eigenlijk te zot voor woorden dat de regeling die eerst zo eerlijk leek voor chronisch zieken, nu weer afgeschaft wordt. Ik geloof nooit dat gemeenten het over zullen nemen. Behalve de eigen bijdrage van € 360,00 (waar ik eind januari al doorheen was) krijg ik steeds meer kosten die niet vergoed worden. De gewone Duratears oogdruppels bijvoorbeeld, daar zit een eigen bijdrage op. Soms moet ik ook de zogenaamde "terhandstelling" betalen. Mijn apotheker durft mij ook zomaar rekeningen te sturen, terwijl ik van de verzekering weet dat alles via hen moet gaan.

Waar gaat dat heen? Ik heb al zoveel moeten inleveren aan gezondheid en geld. Mijn verpleegkundig salaris is gehalveerd omdat ik vanwege schouderklachten en Graves noodgedwongen secretaresse ben geworden. Het UWV geeft mij weliswaar een financiële aai over mijn bol, maar dat dekt het niet. Ik kan goed rondkomen hoor, maar het voelt niet goed.

Hoe denken jullie hier over?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie