Advies gevraagd bij afbouwen overdosering cytomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Demiri

Re: Advies gevraagd bij afbouwen overdosering cytomel

Bericht door Demiri »

Hoi hoi,

Op 17-07-2020 heb ik via de huisarts (nuchter) bloed laten prikken en mijn waardes zijn nu als volgt:
TSH 0,8
FT4 13,9
FT3 3,3

Op 11-08-2020 (nuchter) bloed geprikt voor de afspraak van komende week in het ziekenhuis:
TSH 2,4
FT4 13,2

Ik kan niet echt zeggen dat ik me veel beter voel en knap nog iedere middag af, maar het is (gelukkig) zeker niet slechter geworden. Hopelijk heb je hier iets aan "Kareltjes".

@Kiek mag ik jou vragen om naar deze waardes te kijken en je bevindingen te delen?

Alvast bedankt.

M.v.g. Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Demiri,

Alles op een rij:
01-07-2020 [med. 87.4 LT4 + 2.5 µg LT3 + 2.5 's middags]: lab ca. 5 uur na slikken: FT4 12 - TSH 0.06 - T3 2.5
17-07-2020 [med?] 's ochtends ca. 24 uur na laatste pillen: FT4 13.9 - TSH 0.8 - FT3 3.3
11-08-2020 [med?] 's ochtends ca. 24 uur na laatste pillen: FT4 13.3 - TSH 2.4 - FT3 ---

Je waarden zijn verbeterd.
Er lijkt iets gewijzigd tussen de 2de en 3de labsessie.

Wat waren je dagelijkse hoeveelheden voor de 17de en tussen de 17de en 11de?

In nieuwsgierige afwachting,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Demiri

Bericht door Demiri »

Hallo Kiek,

Wederom bedankt voor je snelle reactie.

In vervolg op je eerdere advies van 1 juli jl. heb ik de cytomel laten staan en de thyrax niet verhoogd
"Om weer normale waarden te krijgen, doe je het best om de Cytomel te laten staan, en je levothyroxinedosis niet te verhogen.
Het resultaat is dat je FT4 vanzelf stijgt, en je TSH wonder boven wonder ook stijgt.
Zolang je Cytomel slikt wordt het niveau van je FT4 namelijk tegengehouden."

Vanaf 1 juli neem ik als medicatie 3 x 25 microgram Thyrax. Deze dagelijkse hoeveelheden zijn vanaf dat moment niet gewijzigd. De bloedafnames van 17-07-2020 en 11-08-2020 zijn in hetzelfde lab gedaan, vroeg in de ochtend.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Demiri

Demiri

Bericht door Demiri »

Hoi Kiek,

Het enige verschil tussen de twee labwaarden is dat ik vanaf 27 juli tot 8 augustus mijn menstruatie heb gehad. De keer ervoor was begin mei. Ik heb zelf het sterke vermoeden dat de invloed of afwezigheid van vrouwelijke hormonen een rol speelt.

M.v.g. Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Demiri,

Tijdens een zwangerschap hebben bindingseiwitten invloed op de hoogte van de FT4. En dus TSH.
Ook veranderen de waarden als je start of stopt met 'de pil' als gevolg van wijzigingen van de bindingseiwitten.
Ik ben nog niet tegengekomen dat menstruele cycli duidelijke verschillen laten zien.

Nog eens terugkijkend:
01-07-2020 [med. 87.4 LT4 + 2.5 µg LT3 + 2.5 's middags]: lab ca. 5 uur na slikken: FT4 12 - TSH 0.06 - T3 2.5
17-07-2020 [med. 75 µg LT4] 's ochtends ca. 24 uur na laatste pillen: FT4 13.9 - TSH 0.8 - FT3 3.3
11-08-2020 [med. 75 µg LT4] 's ochtends ca. 24 uur na laatste pillen: FT4 13.3 - TSH 2.4 - FT3 ---

Na het stoppen van de Cytomel herstelt de hypothalamus z'n interne referentiewaarde -> de TRH stijgt ->de FT4 gaat naar jouw normale niveau op 75 µg, en de TSH wordt weer zichtbaar.
Dat laten je 17/7 waarden ook zien.
Zonder wijziging in meds zou je verwachten dat de volgende waarden ook nauwelijks wijzigen.
Maar er verandert wel degelijk iets op 11/8-> je FT4 daalt licht!, en je TSH stijgt overdreven!
Waarschijnlijk is er iets niet juist gemeten. Dat gebeurt best vaker in een lab.

Het belangrijkste is dat je FT4 weer gestegen is, en je TSH beter zichtbaar!
De conclusie is dan ook dat gebruik van Cytomel een omdraaiing geeft van de normale relatie van FT4/TSH.
Dat komt omdat de FT4-referentie in de hypothalamus uit z'n verband wordt getrokken.
Toevoeging van Cytomel, zelfs in deze kleine hoeveelheden, heeft een contraproductief effect.

Ik ben benieuwd naar je vervolgverhaal.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Demiri

Bericht door Demiri »

Hoi Kiek,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
In mijn geval speelt het uitblijven van menstruele cycli mss een rol (overgangsperikelen).

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat in een lab iets niet goed gemeten zou kunnen zijn.

Hopelijk worden mijn klachten, m.n. vermoeidheid, de komende tijd minder.
Zodra ik weer bloed heb laten prikken en de uitslag bekend is, zal ik het melden. Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Demiri

Kiek

Bericht door Kiek »

Over labfouten:

De nauwkeurigheid verschilt per lab en per gebruikte apparatuur/assay.
De ene is goedkoop, en alleen als ruwe indicator bruikbaar.
Veel nauwkeurigheid mag je dan niet verwachten.
Dat kan voor de meeste diagnostiek: binnen of buiten de referentierange.
Onderlinge vergelijking blijft moeilijk.

Je hebt zelfs 'freaks'. Dat zijn malle uitschieters. Dat ligt dus aan de apparatuur.

Een andere groep apparatuur is duurder, maar wel preciezer.
Zoiets wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.
Dan zijn de nauwkeurigheidseisen strenger.

Labapparatuur wordt geijkt op het mediaan van een groep mensen. Meestal is dat voor de FT4 rondom de 15 pmol/l. Op die plek zit het wel snor met de nauwkeurigheid. Maar hoe verder je van die 15 pmol/l afraakt, hoe minder de nauwkeurigheid.
Met de TSH is het net zo.
Daarom is het leren kennen van de betekenis van je waarden belangrijk.

De dokter wil weten of een waarde zich een beetje in de buurt van normaal bevindt.
Een onderzoeker wil weten hoe die waarden zich in welke omstandigheden precies ontwikkelen.

Plaats reactie