‘Misbruik schildklierhormoon door sporters’

Met discussie over van alles dat met zorg en schildklier te maken heeft, maar ook met ruimte voor gebabbel
laura
Contacteer:

Re: Misbruik schildklierhormoon / ‘Tuchtklacht indienen als arts zonder indicatie voorschrijft’

Bericht door laura » 08 aug 2018, 13:39

Het onderwerp over misbruik van schildklierhormoon door schaatsers heb ik verplaatst naar de stamtafel.
Het is wat mij betreft een belangrijk onderwerp, maar waarom na de storm deze stilte in de media?

Van Nieuwsuur en het Noordhollands Dagblad heb ik niets gehoord.
Geen antwoord op mijn vragen wat voor hormoon geslikt wordt en welke artsen het voorschrijven.

Een journaliste nam contact mij op hoe ik erover dacht.
Ook van haar geen antwoord.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Florence

Re: Misbruik schildklierhormoon / ‘Tuchtklacht indienen als arts zonder indicatie voorschrijft’

Bericht door Florence » 08 aug 2018, 17:36

Kan van alles zijn Laura.

Men is er mee bezig. Gedoe tussen sporters onderling. Wie wel, wie niet?
Medici, die genoemd zijn.
Misschien wel de farmaceutische industrie!!

Vreemd is het wel,
ook de journalist die geen reactie meer geeft.

Maar het zal toch een staartje krijgen?

Hartelijke groet, Florence

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 09 aug 2018, 15:40

Er zullen vast een aantal mensen zijn die dit onderwerp van gesprek liever onder tafel wegschuiven.
Nuchter, zelfde lab
15-10-18 TSH:3,9/FT4:11,4
08-08-18 TSH:1,0/FT4:12,6
16-07-18 TSH:3,3/FT4:11,7
01-05-18 TSH:1,1/FT4:13,0
28-03-18 TSH:2,0/FT4:11,0
05-02-18 TSH:1,6/FT4:11,6
22-12-17 TSH:2,8/FT4:11,0
23-01-17 TSH:10,49/FT4:9,0 (diagnose)

*anna*

Bericht door *anna* » 29 aug 2018, 01:05

Gezien de verdere mediastilte over dit recente hormoonmisbruik in de sport vermoed Ik dat het een komkommertijd-item is. Anders zou het wel een ECHTE zaak geworden zijn met rollende koppen...
(Cytomelgebruik en -aanprijzing in de bodybuildershoek is vrij normaal, las ik.)

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 29 aug 2018, 13:53

Zoals ik eerder schreef, zou het mij niet verbazen als dit zich afspeelt in de ortho-hoek.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Joze

Bericht door Joze » 04 sep 2018, 08:12

Hoi All

Over misbruik van schildklierhormonen ...
Ik heb een kennis die een behoorlijk overgewicht had.
Vanallerlei dieeten en niks hielp totdat hij van een pilletje hoorde waarvan je afvalt.
Verkrijgbaar in Belgie.
Waar ik het nu over heb is dus al jaren geleden.
We kwamen toevallig erover te praten en hij vertelde me dat dat medicijn euthyrox heette :o
De enige bijwerking die die persoon had waren hartkloppingen.
Ik viel zowat bijna achterover toen ik dat hoorde.
Een gezond iemand (op het overgewicht na dan) die schildklierhormonen slikt om af te vallen. :shock: :shock:
Ik heb nooit antwoord gekregen op de vraag hoe hij aan deze pillen kwam alleen dat ze in Belgie voorgeschreven werden om af te vallen.
De hartkloppingen hebben ervoor gezorgd dat mijn kennis gestopt is met deze pillen.
Heftig !!!!

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
eindelijk na 2 jaar TSH 1,02 T4 20,5.
118,75 mcg euthyrox TSH 2,08 .

*anna*

Bericht door *anna* » 04 sep 2018, 13:34

Vroeger gebeurde dat vaak. Adèle Bloemendaal en Jenny Arean hebben, toen ze jaren geleden een gezamenlijke theatershow planden, ook een poging gedaan om met thyreoïdum, geleverd door een Belgische arts, hun lichaam showfähig te maken. Vanwege gezondheidsproblemen van Adèle, vooral daardoor, is die show er niet gekomen..
Henk v.d. Meyden heeft daarover destijds in de Privérubriek in de Telegraaf uitgebreid verslag gedaan.

(Dat was in de tijd dat ik ook hoopte dat thyreoïdum mijn schildklier- en daardoor ook mijn gewichtsproblemen zou oplossen. Niet dus. ;) Ik werd overigens begeleid door een reguliere internist!)

laura
Contacteer:

Re: ‘Misbruik schildklierhormoon door sporters’

Bericht door laura » 22 sep 2018, 17:32

Hoe triest kun je het hebben dat topschaatsster Ireen Wüst zich genoodzaakt voelt te vertellen dat zij Thyrax nodig heeft.
En hoe triest die insinuaties en verdachtmakingen in onder meer Nieuwsuur.
Thyrax met een hoofdletter is een merknaam.
Journalisten denken dat allerlei schildklierhormonen (T4 en of T3) allemaal thyrax (met een kleine letter) heten.

Kijk Nieuwsuur eens: https://nos.nl/uitzending/36337-nieuwsuur.html
laura

ineke

Re: ‘Misbruik schildklierhormoon door sporters’

Bericht door ineke » 23 sep 2018, 15:04

laura schreef:
22 sep 2018, 17:32
En hoe triest die insinuaties en verdachtmakingen in onder meer Nieuwsuur.
Thyrax met een hoofdletter is een merknaam.
Journalisten denken dat allerlei schildklierhormonen (T4 en of T3) allemaal thyrax (met een kleine letter) heten.

Kijk Nieuwsuur eens: https://nos.nl/uitzending/36337-nieuwsuur.html
Maar dit wordt ook vermeld (nb: geschreven artikel dus geen uitzending):
Chef-arts Van de Hoogenband baseert zich ook op bevindingen tijdens de Spelen in het Koreaanse Pyeongchang. Dit olympisch toernooi bleek een groot succes voor Nederlandse schaatsers en shorttrackers met twintig medailles, waaronder acht gouden plakken.

"Al langer gaan geruchten over het té liberaal voorschrijven van medicatie. Tijdens de Spelen werd ik met de neus op de feiten gedrukt", zegt Van den Hoogenband. "Mijn twee dokters die bij het schaatsen zaten, signaleerden op formulieren die werden ingevuld bij dopingcontroles een zeker stramien. Opvallend was het hoge aantal atleten dat Thyrax (een schildklierhormoon, red.) gebruikte. Dat was gek. Een schildklierafwijking komt in de hele samenleving voor, maar níét in een dusdanig hoge mate als je zou verwachten bij een gezonde sportploeg."
Druk om te presteren
Hoe zit het met de andere sporters van de olympische ploeg? Die bestond uit twintig schaatsers, op een totaal van vierendertig sporters. Aantallen en namen wil Van den Hoogenband niet noemen. Wel dat de middelen die hij tegenkwam zich niet alleen beperken tot schildklierhormonen. Ook antibiotica en corticosteroïden werden in opvallende mate gebruikt door de Nederlandse olympische schaatsploeg.
Gehele artikel: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225150 ... bruik.html

En hier (nog) een discussie: Het dopingtopic 2.0 Pagina 1238: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph ... tart=14844

Plaats reactie