TEVA in blisterverpakking

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

TEVA in blisterverpakking

Bericht door *anna* »

Op de site van Farmanco wordt de actuele beschikbaarheid van de verschillende levothyroxines gemeld.
https://www.farmanco.knmp.nl/tekortgene ... ien/thyrax Daar wordt een mens niet vrolijk van.

Wat me echt verbaast is de lakonieke melding dat alle sterktes van de TEVA-pillen in plaats van in een potje van 100 stuks in het vervolg in een blisterverpakking van 90 stuks geleverd worden.
Toen Aspen zijn verpakkingswijziging onaangekondigd flikte met Thyrax sloegen de schildklierfora en de patiëntenorganisatie op tilt! En nu bij deze TEVA-move? Het is natuurlijk geen excuus dat er daar veel minder verbruikers van zijn. Ik heb SON er nog niet over gehoord...

Groet, Anna
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TEVA in blisterverpakking

Bericht door Kiek »

Inderdaad is dit net zo belangrijk als voor alle andere levothyroxine-gebruikers.
Al was er maar één gebruiker van dit produkt!
De samenleving zorgt er dan voor dat deze persoon ook op een veilige manier wordt gedoseerd.
Dat verwacht je dan.

De stijging van het aantal generieke gebruikers loopt parallel vanaf de start van de Thyrax-miserie: van ca. 4% tot nu 8%. Dus 40.000 mensen slikken nu het generieke TEVA.
http://www.farmaactueel.nl/nieuws/16-01 ... erhormoon/

Hoe worden de TEVA-gebruikers geïnformeerd?
Die vraag heb ik vanochtend het CBG gesteld. Ik wacht geduldig op antwoord.
Pharmachemie B.V. (Teva) is van mening dat dit de verantwoordelijkheid is van apotheek en arts, zo is me zojuist telefonisch medegedeeld. Teva weet dat de sterkte iets toegenomen kan zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: TEVA in blisterverpakking

Bericht door *anna* »

De gedwongen 'nieuwe' gebruikers zullen het verschil in verpakking niet merken. Zij moeten immers toch opnieuw worden ingesteld. Maar de al op TEVA-pillen ingestelde hypo's zouden op de hoogte gebracht moeten zijn/worden. (Informatieplicht en transparantie en zo.)
Met hoeveel maten wordt er eigenlijk gemeten, bij de farma, het toezicht, maar ook bij de belangenbehartiging?

Dat Pharmachemie BV = TEVA zich verschuilt achter apotheek en arts als verantwoordelijk voor de voorlichting aan gebruikers is natuurlijk te gek voor woorden. Ik vermoed dat de politiek en de toezichthoudende instanties de greep totaal kwijt zijn! En de weg.

Groet, Anna
Plaats reactie