Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Bericht door ineke »

Kiek, dit bevestigt wel jouw beeld van de NPCF ;) zie verder in dit artikel.



Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Jaarlijks zitten ze samen in het vliegtuig: zorgbestuurders, ambtenaren van het ministerie, farmaceuten en zorgverzekeraars. Zo gaat het al dertien jaar. De laatste tijd verdween het tripje van de radar, maar FTM ontdekte dat de controversiële zorgreis nog steeds bestaat. In 2011 zelfs met minister Schippers.
Maak kennis met de ultieme plek voor lobbyactiviteiten en achterkamertjesoverleg.


Een bus met veertig Nederlanders manoeuvreert over de overvolle wegen van Mumbai. Geen willekeurige Nederlanders, maar topfiguren uit de zorgsector op een studiereisje dat ooit bedacht werd door toenmalig ambtenaar Martin van Rijn. Nu zijn ze samen in India.
Volledig ongecoördineerd razen de voertuigen langs elkaar in het lawaai van onophoudelijk getoeter. Ook vandaag is het weer een benauwde en klamme dag met 31 graden op de thermometer. Plots komt de bus tot stilstand. Wie uit het raam kijkt ziet krottenwijken waar gezinnen in kleine ruimtes samenleven en open riolen omgeven door een intense stank waar kinderen vrolijk spelen.

Dan klinkt er een harde bons aan de rechterkant van de bus. Enkele reizigers zien hoe een bedelaarster met een paar weken oude baby op haar arm verwachtingsvol haar ogen tot de bus richt. Haar vrije hand reikt de in lompen gehulde vrouw naar het raampje van de bus. Nog voor het reisgezelschap op de bedelaarster reageert dendert de bus voort en wordt de vrouw aan het zicht onttrokken door een stofwolk die opstijgt van de ongeplaveide weg.



Kennismaken met Ranbaxy
Even later arriveert de bus met Nederlanders in het rustieke oude deel van de stad. Hier wonen de welgestelden. Het gezelschap bezoekt een grote investeringsmaatschappij genaamd Reliance. Deze investeerder ziet grote kansen in de Indiase zorgmarkt.
Zorgtoerisme moet de kern worden van de groeiende Indiase economie. Een vriendelijk glimlachende jongedame verwelkomt de Nederlanders. Het is de 30-jarige Raja, de persoonlijk medewerkster van de manager Health Care, een man met tulband en baard en gepromoveerd in maar liefst drie disciplines. Raja voert deze middag het woord namens de investeringsmaatschappij.

‘De kwaliteit van de artsen is geen enkel probleem, die is beter dan in het Westen. Er zijn 65.000 ziekenhuizen met 625.000 dokters dus er is goede zorg voor iedereen.’ Met iedereen doelt Raja op hen die de topzorg kunnen betalen: de bovenlaag van de Indiase maatschappij en Westerse toeristen. De Nederlandse reizigers zijn verbluft door de prijsverschillen: zo kost een gemiddelde knieoperatie in India 4.500 euro terwijl die in Engeland tweemaal en in Amerika drie en een half keer duurder is.
Naast het bezoek aan de investeerder bezoekt het gezelschap ook verschillende ziekenhuizen, laboratoria en farmaceutische bedrijven.
Zoals Ranbaxy.

In 2008 kiezen zorgverzekeraars massaal voor medicijnen van de Indiase prijsvechter Ranbaxy
Ranbaxy zal twee jaar na deze reis ook een bekende naam in Nederland zijn.
Tijdens de start van het preferentiebeleid in 2008 kiezen zorgverzekeraars massaal voor medicijnen van de Indiase prijsvechter.
Gelijktijdig besluit de Amerikaanse Food and Drug administration (FDA) die de kwaliteit van voedsel en medicijnen controleert, juist producten uit een aantal Indiase fabrieken van Ranbaxy te weren. De regels voor de ‘goede manier van produceren’ (GMP) waren niet gevolgd en de dossiers waren niet in orde, aldus de FDA.

In 2014 besluit ook de Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg de invoer van grondstoffen uit een fabriek van Ranbaxy te verbieden. Enkele partijen grondstoffen en tussenproducten blijken niet te voldoen aan de kwaliteitseisen. De Ranbaxy-medewerkers testen vervolgens net zolang tot er wel positieve resultaten uitkomen. Genoeg reden voor de Nederlandse inspecteurs om, enkele jaren nadat de Amerikanen dat al deden, de grondstoffen en medicijnen te weren.



Vlucht van de polder
Jaarlijks gaan de hoofdrolspelers uit de Nederlandse zorg samen op reis.
In de afgelopen jaren vlogen ze onder andere naar India, de Verenigde Staten, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Japan.

Vertegenwoordigd zijn huisartsen, medisch specialisten, ziekenhuizen, farmaceuten, patiëntenverenigingen, financiële instellingen maar ook de NZa en ambtenaren van het ministerie van Volksgezondheid.
Martin van Rijn, inmiddels staatssecretaris, stond in zijn tijd als topambtenaar op het ministerie aan de wieg van deze studiereis voor de beau monde van de gezondheidszorg.
Samen met Roger van Boxtel, toenmalig bestuursvoorzitter van verzekeraar Menzis, gaf Van Rijn leiding aan de reizen naar India en de Verenigde Staten.
De vlucht van de Nederlandse polder heeft tot doel lering te trekken uit inspirerende initiatieven in het buitenland, daarom draagt deze excursie de naam ‘zorginnovatiereis’. Enkele weken na afloop van de reis is er steevast een zogeheten zorginnovatie-evenement waar de reizigers terugblikken op het uitstapje en de opgedane kennis evalueren.
Martin van Rijn, inmiddels staatssecretaris, stond in zijn tijd als topambtenaar op het ministerie aan de wieg van deze studiereis voor de beau monde van de gezondheidszorg
.

Bestuurders kunnen op twee manieren toegang krijgen tot het reisgezelschap. Dat kan door aanmelding bij Coincide, de bv van Dorrit Gruijters, die de reizen organiseert.
Of na voorgedragen te zijn door één van de andere deelnemers zoals een zorgverzekeraar of het ministerie van Volksgezondheid.
Aan de deelname worden enkele voorwaarden gesteld, zo leert het uitnodigingsbeleid ons.
Een deelnemer dient voorzitter van een Raad van Bestuur te zijn of is de hoogst benoemde vertegenwoordiger, de deelnemer verwacht in het komende kalenderjaar niet te vertrekken bij de organisatie en de deelnemer wordt geacht van begin tot het eind deel te nemen aan het programma
(Nefarma-directeur)Michel Dutree
Als je elkaar bij zo’n gelegenheid ziet, is het handig om over heikele kwesties te spreken
Marjanne Sint destijds bestuurder van de Isala klinieken omschreef de tripjes als de plek waar ‘de houtskool schets van het beleid wordt getekend.’
Michel Dutrée destijds Nefarma-directeur zag de reis als een belangrijke informele overlegtafel: ‘Als je elkaar bij zo’n gelegenheid ziet, is het handig om over heikele kwesties te spreken. Zulk overleg is deel van de bestuurlijke dynamiek.
Het zijn ook de plekken waar je eens wat kunt laten vallen om te kijken wat de temperatuur van het water is.’



Van de radar verdwenen
Informatie over de zorgreizen na 2012 is spaarzaam voorhanden. Er verschijnen niet langer deelnemerslijsten en verslagen.
Die ontwikkeling loopt parallel aan de toenemende ophef over de tripjes.
Verschillende kranten maken melding van de reizen; De Telegraaf kwalificeert ze als ‘geheime luxe zorgreisjes’ en Trouw noemt de zorginnovatiereis als informele overlegtafel waar onder andere deals over medicijnen worden gesloten.

In de Tweede Kamer wordt minister Schippers om opheldering gevraagd over de deelname van haar ambtenaren.
Zo vindt SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten het opmerkelijk dat toezichthouders reizen met degene op wie ze moeten toezien.
Schippers biedt weinig duidelijkheid over het belang van de reis en de kosten.

Toch blijken het niet alleen de ambtenaren van Schippers die meegaan op reis, de minister doet zelf ook mee. Met name dit feit doet de verwondering over de tripjes toenemen.
Kort voor aanvang van de zorginnovatiereis 2011 naar Londen meldde de bewindsvrouw zich aan. Schippers werd ingevlogen om op informele wijze haar visie op de zorg te delen en hierover met het reisgezelschap in gesprek te gaan.
Tijdens die discussie zei de minister onder andere dat zij wil dat zorgverzekeraars een hoofdrol krijgen bij het verdelen van geld over ziekenhuizen
Toch blijken het niet alleen de ambtenaren van Schippers die meegaan op reis, de minister doet zelf ook mee.


Na 2012 gaan de excursies door. Vanaf 2013 reist er jaarlijks een delegatie achtereenvolgend naar Istanbul, Brussel, Londen en Kopenhagen.
Dorrit Gruijters is namens het bedrijf Coincide verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement.
Coincide faciliteert naar eigen zeggen het innovatieproces van de zorgsector door het verbinden van managers, directieleden en bestuurders.

FTM benadert Gruijters voor een gesprek over de achtergrond, inhoud en resultaten van de zorginnovatiereis. Zij weigert een gesprek met als verklaring: ‘In deze periode van het jaar richt ik mij op andere werkzaamheden en bereid ik mij voor op een korte sabbatical. Ik ben daarom helaas niet in de gelegenheid FTM te woord te staan.’ Het is kenmerkend voor de sluier waarachter de zorginnovatiereizen sinds enkele jaren plaatsvinden

'Dat moeten we in Nederland ook doen'


Over de reizen voor 2012 is tot nu toe meer bekend.
Als topambtenaar had Martin van Rijn de taak de geesten rijp te maken voor het net ingevoerde nieuwe zorgstelsel waarin marktwerking centraal staat. Daarmee zijn de Verenigde Staten een voor de hand liggende reisbestemming.
Begin 2007 reist een delegatie uit Nederland af naar Washington en Boston.
Voormalig Amerika-correspondent Charles Groenhuijsen verwelkomt het gezelschap en stelt verwonderd de vraag: ‘Wat komen jullie hier doen? De gezondheidszorg in de Verenigde Staten is een namelijk een systematisch chaos en wat denkt u daarvan te willen leren?’ Groenhuijsen spreekt over een systeem met hoge kosten, veel onverzekerden en grote ongelijkheid.

Op de vraag van de oud correspondent komt geen helder antwoord. Wat overheerst is het gevoel dat veel zaken thuis in Nederland beter geregeld zijn dan in Amerika. De VS is kampioen zorgkosten maar is als het gaat om kwaliteit op z’n best een goede middenmoter.
NZa-baas Frank de Grave is desondanks vergenoegd over de wijze waarop Amerikanen de kwaliteit van zorg weten te vatten in ranglijstjes: ‘Dat moeten we in Nederland ook doen.’
Tijdens het verblijf bezoeken de reizigers opiniemakers, ziekenhuizen, overheidsinstellingen, denktanks en één verzekeraar



Philips Healthcare
Ongeveer veertig mensen passeren jaarlijks de detectiepoortjes van Schiphol om deel te nemen aan de zorgreis.
Inmiddels bestaat de lijst met participanten uit een notoir gezelschap.
Het overzicht wordt gesierd door namen als Frank de Grave, Wouter Bos, Marleen Barth, directeur van de Consumentenbond Bart Combée en minister Edith Schippers.

Naast zorgbestuurders, ambtenaren, verzekeraars en farmaceuten nemen er ook vertegenwoordigers van financiële instellingen en handelaren in medische apparatuur plaats aan boord.
De toenmalig directeur van Philips Healthcare Benelux Hans Bossink gaat diverse malen mee op reis. Voor Philips is de handel in medische apparatuur van essentieel belang. In 2012 was de afdeling Healthcare goed voor 40 procent van de omzet van het bedrijf.
Verder is de van oorsprong Eindhovense elektronicagigant wereldmarktleider in patiëntbewakingssystemen.
Namens de financiële instellingen reisde onder andere Gijs van Wijgerden voor ING Bank, Linze Dijkstra als afgezant van ABN Amro en Joris de Jong voor Fortis mee
Voor Philips is de handel in medische apparatuur van essentieel belang
De kosten van de reis komen voor rekening van de deelnemende organisaties.
Omdat die organisaties in veel gevallen gefinancierd worden uit publieke middelen betaalt de belasting- of premiebetaler indirect het grootste deel van de zorginnovatiereis.

Wat de precieze kosten zijn verschilt per jaar. Zo kost de reis uit 2007 naar Washington en Boston 10.591 euro per persoon, een jaar later gaat de reis naar Japan. Die kost 11.662 euro.
In 2012 blijven de zorgbestuurders wat dichter bij huis. De reis naar München kost dan slechts 4.403 euro. Omdat er gemiddeld veertig zorgbestuurders deelnemen aan de reis leert een snelle rekensom dat de excursie van de Nederlandse zorgelite ieder jaar enkele tonnen kost.



Netwerkreis
Welke vooruitgang hebben de buitenlandse inzichten onze gezondheidszorg gebracht?
Hoewel de directeur van Zorgverzekeraars Nederland jaarlijks meereist, weet de belangenvereniging van zorgverzekeraars die vraag niet te beantwoorden.
Woordvoerder Wouter Kniest vertelt ons: ‘Die vraag is onmogelijk te beantwoorden. Er zijn heel veel vergaderingen, discussiebijeenkomsten en presentaties in een jaar en tezamen leiden die tot een bepaald eindresultaat. Je kunt niet één bepaalde ontwikkeling toedichten enkel aan de zorgreis.’

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft het nut van de excursie wel duidelijk voor ogen. Zij omschrijven de zorginnovatiereizen bovenal als een ‘netwerkreis’.
Voor de vereniging is de reis naast een educatief werkbezoek ook een waardevolle ontmoetingsplaats. ‘Wij werken nauw samen met onze stakeholders binnen en buiten de zorg. De zorginnovatiereis biedt tijd en ruimte om elkaar wat langer te spreken, bijvoorbeeld over mogelijke samenwerking,’ zegt de LHV.
Wanneer het gaat over de opbrengsten van meer dan tien jaar samen reizen blijkt de winst voor de Nederlandse gezondheidszorg volgens de Vereniging niet te zitten in de bezochte buitenlandse projecten maar juist in de samenwerkingsverbanden die tijdens de trip gesmeed zijn.
'De zorginnovatiereis biedt tijd en ruimte om elkaar wat langer te spreken, bijvoorbeeld over mogelijke samenwerking'
‘De huisarts heeft een cruciale rol in de Nederlandse zorg, die nog groeit met de overheveling van zorg vanuit de ‘tweede lijn’ naar de eerstelijnszorg. Daarbij is samenwerking zeer belangrijk.
Nauwe en constructieve contacten hebben in de afgelopen jaren onder andere geleid tot samenwerkingen in VELO (Verenigde Eerstelijns Organisaties), de Agenda voor de Zorg en Het Roer Gaat Om.
Te denken valt dan aan afspraken over het terugdringen van administratieve lasten, goede medicatieoverdracht, preventie, bevorderen van therapietrouw en zo voort,’ verklaart de LHV.


Voor de koepel van patiëntenorganisaties NPCF wordt standaard een stoel vrijgehouden aan boord van het vliegtuig. Patiëntenfederatie NPCF zegt de deelname te financieren uit het ‘reguliere opleidingsbudget.’ De organisatie die het belang van de patiënt vertegenwoordigt geeft aan vooral mee te reizen om de deskundigheid van de directie te bevorderen. ‘Na afloop bespreken we welke elementen er aanleiding geven tot reactie of beleidsbeïnvloeding.’ FTM werpt de vraag op of het volgens de federatie geoorloofd is om jaarlijks te reizen met de partijen die zij namens de patiënt kritisch en onafhankelijk moeten volgen? Die vraag laat de NPCF onbeantwoord.


Kliekjes
Voor Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, was dit aanvankelijk wel een overweging om niet mee te gaan. ‘Ik wil geen onderdeel worden van een groepje. Als het een kliekje wordt dan is het fout.’
Uiteindelijk ging Combée één keer mee op de zorginnovatiereis met als bestemming Barcelona. Volgens Combée was die reis bijzonder leerzaam: ‘ We hebben als Consumentenbond geregeld kritiek op de manier waarop onze zorg functioneert. Dan is het ook wel eens goed om na te denken over alternatieven. Ik ben meegegaan vanwege het inhoudelijke programma. Catalonië is zeer interessant vanwege de verhouding tussen privaat en publiek. Maar je ziet daar ook veel verticale integratie: het samenvoegen van de eerste en tweedelijns zorg. Daarom hebben wij bijvoorbeeld veel zorginstellingen bezocht waar die anderhalvelijns zorg geleverd wordt.’

‘In principe is zo’n reis een uitgebreid congres. Ik snap best dat sommige mensen vragen wat het nut is van de reis. Je kunt natuurlijk ook gewoon het boek lezen,’ grapt Combée. ‘Of er uiteindelijk bepaalde innovaties in de zorg tot stand komen door de zorgreis is lastig te bepalen. Nieuwe initiatieven kunnen ook het gevolg zijn van een congres, het lezen van een boek of een reis die men zelfstandig heeft gemaakt.’
"Ik snap best dat sommige mensen vragen wat het nut is van de reis. Je kunt natuurlijk ook gewoon het boek lezen"
‘De reis naar Barcelona had een vol programma: we begonnen soms al om half negen ’s morgens en gingen door tot na het diner. Bepaald geen feestreis dus. Of er nu deals gesloten worden tijdens zo’n reis weet ik niet. Met mij in ieder geval niet. Het is wel zo dat je elkaar na zo’n reis beter kent en dat je aan het einde van het dagprogramma wel eens samen aan de bar zit,’ stelt Combée.



Zelfde gezicht andere broodheer
Bij het bekijken van de vakantiefoto’s ziet men door de jaren heen veel dezelfde gezichten; de namen blijven hetzelfde maar de broodheren veranderen wel eens.
Geestelijk vader van de zorginnovatiereis Martin van Rijn nam van 2006 tot 2007 als Directeur-Generaal Gezondheidszorg (VWS) deel aan de reizen. Vanaf 2008 tot en met 2012 vertegenwoordigde Van Rijn pensioenuitvoerder PGGM.

Als onderdeel van een van zijn nevenfuncties adviseerde hij toen ook de Nederlandse Zorgautoriteit. Om vervolgens eind 2012 weer terug te keren naar het ministerie van Volksgezondheid, ditmaal als staatssecretaris.
Frank de Grave laat zich in de eerste jaren businessclass invliegen namens de NZa, later is hij bestuursvoorzitter van de Federatie van Medisch Specialisten.

Iris van Bennekom staat in 2006 en 2007 op de deelnemerslijst als voorzitter van de NPCF, als voorstander van de zorgverzekeringswet is zij een goede gesprekspartner. In 2008 wordt Van Bennekom directeur-generaal langdurige zorg op het ministerie van Volksgezondheid.

Oud-minister van defensie en prominent VVD’er Frank de Grave laat zich in de eerste jaren businessclass invliegen namens de NZa, later is hij bestuursvoorzitter van de Orde van Medisch Specialisten.
Tijdens de Münchenreis, waar het gezelschap onder andere de BMW-fabriek bezoekt, vertegenwoordigt Wouter Bos KPMG, enkele maanden later is hij bestuurder van het VU Medisch Centrum.
Begin 2006 was Wim van der Meeren nog de afgevaardigde namens het St. Elisabeth Ziekenhuis, vanaf 2009 vertegenwoordigt Van der Meeren zorgverzekeraar CZ op de innovatiereis


Bestuurders ontvluchten de vergaderzalen om onder het genot van een hapje en een drankje te netwerken en vastgelopen overleg uit het slop te trekken. De zorginnovatiereis biedt daartoe wellicht het meest geschikte podium. Enkele honderden kilometers verwijderd van de polder zien de hoofdrolspelers van de Nederlandse gezondheidszorg alleen elkaar en dat een week lang. Dat biedt een stuk meer kansen voor contact dan een kort gesprek bij de bitterballen na een congres. Informele ontmoetingsplekken zoals de zorginnovatiereis vormen het toneel voor het betere lobbywerk.



Bron: Follow the Money – auteur van dit artikel: Jeffrey Stevens

Foto’s in dit artikel:
Reisgezelschap dineert in Barcelona
https://www.ftm.nl/uploads/cache/optimj ... celona.jpg

Martin van Rijn in Japanse massagestoel
https://www.ftm.nl/uploads/cache/optimj ... estoel.jpg

Wouter Bos tijdens reis Munchen
https://www.ftm.nl/uploads/cache/optimj ... unchen.jpg

Frank de Grave (NZa) en Iris van Bennekom (NPCF)
https://www.ftm.nl/uploads/cache/optimj ... m-npcf.jpg


Roger van Boxtel (Menzis) en Dorrit Gruijters in India
https://www.ftm.nl/uploads/cache/optimj ... -india.jpg


Artikel:
https://www.ftm.nl/artikelen/nederlands ... ig-op-reis




Een ander artikel - de komende maanden nog meer verhalen > zie rood gedeelte
Toezichthouders in de zorg hebben vaak geen kennis van de sector


Hieruit een gedeelte
Netwerkanalyse
Die nevenfuncties zorgen voor verbondenheid tussen de zorgorganisaties onderling, maar ook voor verbanden met financiële instellingen, adviesbureaus, onderwijsinstellingen en zelfs vliegtuigmaatschappijen. Zo verbinden Dave del Canho en Ype de Haan het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis met Transavia, waar zij beiden lid zijn van de raad van commissarissen. Jos Blox verbindt het Rotterdamse Maasstad-ziekenhuis met het Elkerliek-ziekenhuis en GGZ-Oost Brabant. En Marjolein Verstappen weet een verbinding te leggen tussen de Isala- klinieken, het Amstelland ziekenhuis en de GGZ- instelling Parnassia. Een uitgebreide analyse van de netwerken van toezichthouders in de Nederlandse zorg publiceren wij binnenkort in een vervolg op dit artikel. Deze steekproef is slechts een tipje van de sluier. In de komende maanden zullen wij in ons lobbydossier een serie verhalen brengen waarin de belangrijkste beïnvloeders in de Nederlandse zorg in beeld worden gebracht.

https://www.ftm.nl/artikelen/toezichtho ... een-kennis



Agenda’s VWS-bewindslieden roepen meer vragen op dan ze beantwoorden
Top-10 gesprekspartners minister Schippers
Top-10 gesprekspartners staatssecretaris Van Rijn Aantal gesprekken

Top-5 categorieën gesprekspartners van Schippers
Top-5 categorieën gesprekspartners van Van Rijn

https://www.ftm.nl/artikelen/agendas-vws-bewindslieden



Zie overige artikelen Dossier Zorgloby
https://www.ftm.nl/dossier/zorglobby





De NPCF als marketinginstrument en goed betaalde baan
In 2009 twijfelde de krant Trouw al aan de onafhankelijkheid van de NPCF, na het zeer openlijk en positief uitspreken van het elektronisch patiënt dossier( EPD). Een idee van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) onder minister Klink bleek het NPCF tonnen subsidie te ontvangen van het VWS.

In deze subsidie aanvragen staan passages als:
„De NPCF zal een belangrijke bijdrage leveren aan de landelijke implementatie van het EPD met behulp van communicatie.”
En:
de NPCF zal communicatie inzetten om ’de zorgconsument als hefboom te laten fungeren ter bevordering van de invoering van het landelijk EPD’.
Het zijn formuleringen die telkens terugkeren in jaarlijkse subsidie-aanvragen, aldus Trouw


Salarissen groeien exponentieel onder leiding van Wilma Wind
Wilna Wind is sinds eind 2010 directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). In de afgelopen jaren zijn de salarissen van het NPCF met meer dan een miljoen gestegen, dit ten kosten van de activiteiten. Bij een omgerekend 28 FTE is dit een ruime 120.000 euro per persoon. Deze enorme salarissen drukken zo op de balans dat er nagenoeg geen geld is voor activiteiten en werkelijke patiënt belang behartiging waar de NPCF voor staat.


Mistige subsidiestroom
De NPCF blijft zeer onduidelijk over waar alle subsidies nu vandaan komen en welke geldstromen nu beschikbaar zijn. De samenwerking met zorgverzekeraars zoals Achmea, direct en indirect via ZorgkaartNederland komt de onafhankelijkheid niet ten goede.
2010 / 2011 / 2012
Salarissen, sociale lasten en 2.566.029 2.407.470 3.483.843
Basissubsidie 1.726.263 1.726.263 1.381.010
Contributie 128.500 125.500 134.590
Overige subsidies 4.043.849 2.176.069 3.241.453


Bron met gehele artikel:

https://vergelijkmondzorg.nl/npcf-marke ... alde-baan/



.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Bericht door Eekhoorn »

In de afgelopen jaren zijn de salarissen van het NPCF met meer dan een miljoen gestegen, dit ten kosten van de activiteiten. Bij een omgerekend 28 FTE is dit een ruime 120.000 euro per persoon.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Bericht door ineke »

Eekhoorn schreef:
In de afgelopen jaren zijn de salarissen van het NPCF met meer dan een miljoen gestegen, dit ten kosten van de activiteiten. Bij een omgerekend 28 FTE is dit een ruime 120.000 euro per persoon.
Die 120.000 euro per persoon staat er toch echt.
Ik vind het ook behoorlijk veel voor een patientenfederatie.


Ben benieuwd wat er de komende maanden gepubliceerd wordt door FTM.


.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Nederlandse zorgelite gaat elk jaar gezellig op reis

Bericht door Eekhoorn »

ineke schreef:Die 120.000 euro per persoon staat er toch echt. Ik vind het ook behoorlijk veel voor een patientenfederatie.
Behoorlijk veel? Ik vind het onbehoorlijk veel. Waanzinnig veel. Dit is dus, voor de goede orde, het gemiddelde van de salariskosten bij de NPCF. Van jongste bediende tot directeur.
Ik vind het ook behoorlijk veel voor een patientenfederatie.
Het is vanuit communicatief oogpunt zo geniaal van de NPCF om zich 'Patiëntenfederatie NPCF' te noemen. Iedereen trapt erin. Inclusief de kwaliteitspers.

Dus nogmaals een verwijzing naar de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 9 april 2015 (http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:2307):
Naar het oordeel van de rechtbank is niet aannemelijk geworden dat eiseres de collectieve belangen behartigt van patiënten
(Onderdeel 7)

Zie ook de discussie over de NPCF hier: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=22&t=645
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Organiseerde VWS bewust zijn eigen tandeloze tegenmacht?

Bericht door ineke »

Organiseerde VWS bewust zijn eigen tandeloze tegenmacht?

De oprichting van een koepel voor patiëntenorganisaties is een duidelijk voorbeeld van democratie van bovenaf

De Patiëntenfederatie spreekt telkens namens ons, maar eigenlijk willen wij dat helemaal niet. Ze weten onvoldoende van de aandoening.’

"Bij de Patiëntenfederatie wordt het volgens mij allemaal van achter een bureau bedacht"

“De koepel van patiëntenorganisaties is machtig en heeft van tijd tot tijd geld te verdelen”



De Patiëntenfederatie is de invloedrijkste vertegenwoordiger van de Nederlandse zorgconsument, maar aan de legitimiteit en onafhankelijkheid ervan wordt sterk getwijfeld. Patiëntenverenigingen verwijten de koepel het schoothondje van het ministerie van VWS te zijn. FTM inventariseert en analyseert de kritiek.

Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt de Nederlandse zorgconsument aan alle overlegtafels in de gezondheidszorg. Geen nieuwe maatregel of richtlijn wordt opgesteld zonder dat de federatie zich daar op enige wijze mee heeft bemoeid. Van tijd tot tijd is er echter stevige kritiek op de wijze waarop de federatie de Nederlandse zorgconsument vertegenwoordigt. De Patiëntenfederatie is een koepel van 160 patiëntenorganisaties en die deelnemende verenigingen fungeren als doorgeefluik. Critici stellen dat de federatie haar leden slecht raadpleegt en slaafs zijn goedkeuring geeft aan alle voorstellen van het ministerie.


Opgericht door het ministerie
Hoogleraar Margo Trappenburg deed in 2008 onderzoek naar de geschiedenis van patiëntenemancipatie. Haar boek Genoeg is genoeg beschrijft de geschiedenis van de federatie.
Deze werd in 1992 werd opgericht door het ministerie van Volksgezondheid, toen nog onder de naam NPCF (Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie).Voor het ministerie was het handig om één gesprekspartner te hebben in plaats van telkens om de tafel te moeten met verschillende belangengroepen. Zo werd de politieke figuur van de zorgconsument geboren.

Toch waren niet alleen praktische overwegingen de drijvende kracht achter de geboorte van de Patiëntenfederatie. Beleidsmakers vonden dat het machtige medische bolwerk enige tegenmacht behoefde, want alles wat de dokter goed achtte werd betaald. Een sterke patiëntenorganisatie moest die medici in het gareel houden en helpen de alsmaar stijgende zorgkosten te beteugelen. Ook was het idee dat de Patiëntenfederatie collectieve contracten zou afsluiten met zorgverzekeraars.

Hiermee is de oprichting van een koepel voor patiëntenorganisaties een duidelijk voorbeeld van democratie van bovenaf: geen beweging vanuit patiënten die inspraak eisen maar een overheid die haar eigen gesprekspartner creëert en financiert. Daarbij wordt enkel vergaderd over een door anderen bepaalde agenda, en zijn het vertegenwoordigers zonder mandaat die namens de patiënt het woord voeren.


Afhankelijk van projecten
Jaarlijks ontvangt de Patiëntenfederatie een basissubsidie van 1,2 miljoen euro van het ministerie. Enkele jaren geleden was dat bedrag nog wat hoger, maar het ministerie besloot een kleine bezuiniging door te voeren. Veruit het grootste deel van haar geld ontvangt de federatie tegenwoordig voor specifieke projecten. Door de bezuinigingen op de zorg is het organiseren van projecten van steeds groter belang voor het financiële welbevinden van de koepel, die op dat vlak dan ook forse inspanningen heeft geleverd. In het jaar 2007 stond er onder het kopje ‘overige subsidies’ nog 2,7 miljoen euro op de balans.
Inmiddels leveren die overige subsidies 8,2 miljoen euro op.

De afgelopen jaren ontwikkelde de Patiëntenfederatie verschillende projecten die het leven van de Nederlandse patiënt een stuk aangenamer moeten maken. Zorgkaart is daarvan de bekendste. Het is een vergelijkingssite waar zorggebruikers een zorginstelling of arts kunnen beoordelen. Dit resulteert in een rapportcijfer dat een indicatie zou zijn van de kwaliteit van de geleverde zorg — iets dat in de praktijk overigens nogal tegenvalt.

MedMij is een andere ontwikkeling die met hulp van de federatie tot stand is gekomen. Dit project heeft tot doel een digitale gezondheidsomgeving in te richten die iedereen via de smartphone in staat stelt zijn gezondheidsgegevens in te zien en te beheren. Ook is de koepel van patiëntenorganisaties druk doende geweest met een campagne genaamd ‘De 3 goede vragen’: geïnspireerd door een soortgelijk initiatief in Australië en het Verenigd Koninkrijk introduceerde de federatie drie vragen die het gesprek met de dokter effectiever moeten maken.


Is dit wat de patiënt wil?
Onder patiëntenverenigingen heerst twijfel over het nut van deze projecten. Meestal ontstaan de ideeën in de geesten van de beleidsmedewerksters van de Patiëntenfederatie en bijna altijd passen ze naadloos in de beleidslijn van het ministerie, zoals de grote voorkeur voor E-health en de wil om kwaliteit meetbaar te maken. Kennelijk wordt daarbij vaak verondersteld dat dit is wat de patiënt wil.

‘De Patiëntenfederatie heeft een relatief grote afstand tot de patiënt,’ vertelt een vertegenwoordiger van een kleinere patiëntenvereniging. ‘Kleinere verenigingen die zijn geconcentreerd rond een specifieke aandoening hebben vaak een goede verbinding met de achterban, en ze hebben de nodige ervaringsdeskundigheid onder de vrijwilligers. Daarom weten wij redelijk goed wat er onder patiënten leeft. Bij de Patiëntenfederatie wordt het volgens mij allemaal van achter een bureau bedacht.’

Door de gerichtheid op lucratieve projecten blijven grote problemen in de zorg onbesproken, met actievoeren verdient de federatie immers nauwelijks geld. De federatie springt niet op de barricade om te strijden tegen wantoestanden in het verpleeghuis, haalt niet uit naar de minister als zij het medisch beroepsgeheim ter discussie stelt en grijpt niet in als de staatssecretaris plannen ontwikkelt om het PGB-systeem ingewikkelder te maken. De Patiëntenfederatie krijgt hierdoor soms het verwijt dat ze zich slaafs opstelt tegenover het ministerie van VWS, haar belangrijkste financier en geestelijk vader.


Marktwerking niet ter discussie
Een voorbeeld van die opstelling is het optreden van beleidsmedewerkster Winny Toersen. Enkele maanden geleden sprak zij op een congres dat werd georganiseerd door de farmaceutische afdeling van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Tijdens haar rede zei Toersen: ‘We moeten de patiënt uitleggen hoe marktwerking kan bijdragen aan betere zorg.’ Dat sluit naadloos aan bij het beleid van minister Schippers, die een groot voorstander is van meer marktwerking in de zorg.

Het staat echter in schril contrast met de belevingswereld van de patiënt, die in peilingen vaak aangeeft tegenstander te zijn van marktwerking in de zorg. Daarbij zijn er talrijke voorbeelden te noemen van situaties waarin marktwerking geen positief effect had op de kwaliteit en continuïteit van zorg — kijk bijvoorbeeld naar de faillissementen in de thuiszorg of de ongelijkheid in het Amerikaanse zorgstelsel.

Organisaties die bij de federatie zijn aangesloten, zouden in theorie fungeren als doorgeefluik. Het zou dan ook te verwachten zijn dat het beleid en de plannen van de federatie gesteund worden door een meerderheid van haar leden. De werkelijkheid blijkt soms anders. Carmen Kleinegris van NET-groep, een patiëntenvereniging voor zeldzame kankersoorten, zat laatst als vertegenwoordiger aan tafel om te spreken over privacy. Zij spreekt van ‘voortdurende schijninspraak’.

Kleinegris maakte zelfs mee dat leden van de federatie werden geraadpleegd terwijl het advies aan de minister al was gegeven.
‘Ik was namens 21 kankerorganisaties afgevaardigd om te spreken over privacy, maar uiteindelijk bleek ik aan tafel te zitten omdat ze ons een persoonlijk gezondheidsdagboek (PGD) probeerden te verkopen.
De Patiëntenfederatie spreekt telkens namens ons, maar eigenlijk willen wij dat helemaal niet. Ze weten onvoldoende van de aandoening.’


Beter een half ei dan een lege dop
Kleinegris is één van de weinigen die publiekelijk haar onvrede kenbaar maakt, want kritiek op de Patiëntenfederatie wordt niet op prijs gesteld.
Veel ontevreden lidorganisaties zijn voorzichtig en accepteren dat de huidige situatie niet altijd ideaal is. De koepel van patiëntenorganisaties is machtig en heeft van tijd tot tijd geld te verdelen.
Een van de patiëntvertegenwoordigers met wie FTM sprak, omschreef het als volgt: ‘Wij hebben liever een half ei dan een lege dop.’

Kleinegris zegt in aanvulling daarop dat het bij sommige kleinere koepelorganisaties niet veel beter is. ‘Daar zitten mensen die de Patiëntenfederatie gebruiken om hun eigen handeltje aan de man te brengen.’
Het laatste wapenfeit van de Patiëntenfederatie is exemplarisch voor haar paternalistische bestuursmodel. Kort voor de zomer startte de federatie met het inrichten van een zogenoemde marktplaats voor ervaringsdeskundigheid. De meeste van haar leden zien echter niets in het plan, zo blijkt uit een interne mail die in handen is van FTM. In de mail staat:

De Patiëntenfederatie is bezig met de oprichting van een ‘marktplaats’ voor ervaringsdeskundigheid met extra geld van VWS. De lidorganisaties zijn hierover voor de zomer informeel geïnformeerd. De meeste lidorganisaties van de federatie zijn zelf al bezig met het opzetten van aandoeningspecifieke patiëntenparticipatie en hebben aangegeven dat een overkoepelende marktplaats weinig waarde heeft en dat het geld beter besteed kan worden.


Desondanks is de Patiëntenfederatie in de zomer doorgegaan met het initiatief en heeft het bureau ‘Verbinden met zorg’ van Anemone Bogels opdracht gegeven het project te leiden.
Dat Bogels is aangetrokken voor deze klus, zet veel kwaad bloed bij de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties. Tot maart van dit jaar was Bogels directeur bij die federatie, maar zij werd naar huis gestuurd omdat de leden niet tevreden waren over haar functioneren.

Het is zonder meer ernstig dat de legitimiteit van de Patiëntenfederatie zo sterk ter discussie staat. Het is niet zomaar een koepel van verenigingen, maar de koepel die het adres is voor iedereen die iets van de patiënt wil. De Patiëntenfederatie is een belangrijk aanspreekpunt voor het ministerie en voor de media, en is geregeld te gast op zorgcongressen om het patiëntenperspectief te delen. Een patiëntenfederatie die haar rol serieus neemt, kan het niet maken om zich doof te houden voor de wensen en kritiek van haar leden.

Een aantal dagen na publicatie komt de Patiëntenfederatie alsnog met een reactie. Het is geen antwoord op het lijstje met vragen dat FTM heeft voorgelegd, maar wel een korte verklaring naar aanleiding van de kritiek.

De gelegenheid om te reageren op het artikel leek wat ons betreft voorbij en niet meer actueel. Ik zie op twitter dat je toch nog een reactie verwacht. Die luidt dat de federatie draait om de leden en de doelstelling de positie van patiënten en patiëntenorganisaties te versterken. De ALV is de baas, die stelt ook het jaarplan vast. We bepalen samen met onze leden de strategie van de federatie en werken samen in ledenvergaderingen, directeurenoverleggen, werkgroepen, raadplegingen, themaoverleggen etc.
Bepalend voor onze acties en activiteiten is niet VWS maar de input van de leden, en de ervaringen van patiënten die wij binnenkrijgen via meldacties onder ons panel (23.000 mensen), via het nationale zorgnummer, ZorgkaartNederland en MijnKwaliteitvanleven.nl. Daarnaast zijn er overstijgende thema's waar wij zelfstandig actief op zijn. We zijn blij om met onze leden te kunnen constateren dat we een stevige federatie zijn, dat we samenwerken met open vizier, waar ruimte is voor discussie in overleg. Als er zaken zijn die beter moeten, die zijn er altijd, dan hebben we het daarover.



(NB Op bovenvermeld artikel zijn momenteel 41 reacties)
Artikel geschreven door Jeffrey Stevens
Bron: FTM (Follow the Money)

https://www.ftm.nl/artikelen/organiseer ... tegenmacht


Note:
Artikel staat in dossier Zorglobby:
https://www.ftm.nl/dossier/zorglobby

1 van de andere dossiers > De macht van de zorgverzekeraars
https://www.ftm.nl/dossier/macht-zorgverzekeraars




.
Plaats reactie