Wat is ziek en wat is gezond? Ouderdom is geen ziekte

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Wat is ziek en wat is gezond? Ouderdom is geen ziekte

Bericht door Kiek »

NRC 12 september 2016 Opinie

Een mooie en scherpe reactie van Malou van Hintum op de boodschap van zomergast Andrea Maier.
Andrea Maier, hoogleraar interne geneeskunde, bestempelt iedere oudere als ziek en patiënt.

Daartegenover citeert Malou van Hintum arts en onderzoeker Machteld Huber.
Gezondheid, zegt Huber, is het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen die het leven je stelt.

OUDERDOM IS GEEN ZIEKTE, NOEM HET OOK NIET ZO
Wat de dokter 'ziek' noemt, ervaren ouderen vaak niet zo. Veerkracht en aanpassingsvermogen tellen ook, schrijft Malou van Hintum
Bijlagen
Andrea Maier en zieke ouderen 1..jpg
Andrea Maier en zieke ouderen 1..jpg (176.27 KiB) 3053 keer bekeken
Andrea Maier en zieke ouderen 2..jpg
Andrea Maier en zieke ouderen 2..jpg (165.64 KiB) 3054 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat is ziek en wat is gezond? Ouderdom is geen ziekte

Bericht door laura »

Andrea Maier doet mij denken aan al die anti-aging mensen. Als de dood om oud te worden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Wat is ziek en wat is gezond? Ouderdom is geen ziekte

Bericht door *anna* »

Wie krijgt tegenwoordig nog de aantekening 'gezond' en een beloningssticker in zijn patiëntendossier?
De commerciële bodyscan, al die screeningen en bevolkingsonderzoeken: wie zoekt vindt altijd wel wat. Zo worden mensen patiënt gemaakt. En wat kost dat niet allemaal! Die ontwikkelingen vind ik letterlijk ziekmakend.
Ik ben - net als alle mensen - al bij m'n geboorte ten dode opgeschreven. Maar tot het zover is ben ik zo oud en ziek als ik me voel. Daar kan geen onderzoek naar celveroudering en haperende organen tegenop. :lol:
Plaats reactie