Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door laura »

Waarom deze vraag naar rare situaties die te maken hebben met de schildklier?

Ik heb zelf meegemaakt dat ik iemand moest uitleggen welke aandoening ze had.
Bij haar kwam de hypothyreoïdie (als de schildklier te weinig hormoon maakt) door haar hypofyse.

Haar hypofyse maakte te weinig tsh (= schildklier stimulerend hormoon).
Haar schildklier was gezond.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sweet
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:50

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Sweet »

Goeie vraag.

Niet zozeer met betrekking tot de schildklier, meer met de verschijnselen.
Aangezien ik zittend werk heb, gelukkig, heb ik haast niet hoeven verzuimen. Wel was ik tijdens het jaar behandeling vreselijk moe en snel buiten adem als ik de trap naar de afdeling beklommen had.
Mijn collegaatje was ervan overtuigd dat ik niet mijn best deed, wat betreft mijn conditie. Meerdere malen vertelde ze me dat als ik elke dag een stukje ging wandelen of zwemmen en dus elke dag wat intensiever ging sporten mijn gezondheid echt wel vooruit zou gaan.

Ik heb haar vaak verteld dat ik al blij was als ik opgestaan was en naar mijn werk was gereden EN die trap had beklommen...
De 8-urige werkweek kwam ik meestal goed door, maar was blij als ik thuis was en mijn partner het eten voorbereid had.
Ik kreeg mijn collega maar niet duidelijk uitgelegd dat het geen kwestie van conditie was, maar een algeheel lichamelijk gemis aan energie.
En dat viel echt niet op te bouwen!
Uiteindelijk hield ze gelukkig haar mond.

Nu ik wat fitter ben en een keertje per week wat baantjes trek in het zwembad zie ik haar denken: "zie je wel!"
Ik reageer maar niet meer. Ze zal het nooit snappen.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Nathalie46 »

Sweet dat herken ik helemaal hoor, moe wordt je van die gezichten en vragen van collega's. Ze zullen het vast goed bedoelen.... maar snappen doen ze het echt niet.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Jenny »

Oh dat herken ik maar al te goed. Vanuit de verpleging ben ik secretaresse geworden en je zou toch denken dat dit "aangepast" werk voor mij zou zijn? Maar hoe vaak ik al niet een werkplekonderzoek heb gehad...... Zelfs nu in ons nieuwe ziekenhuis zijn de lampen op mijn werkplek veel te fel om zonder hoofdpijn met mijn Gravesogen mijn werk te doen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door laura »

Jenny, goed dat je dat aankaart van die felle lampen in combinatie met je Gravesogen.

In de internistenrichtlijn 2007 was er een hoofdstuk over schildklier en arbeid. Ingebracht door CRoSS. Oogklachten werden genoemd.
In de nieuwe internistenrichtlijn is dat hoofdstuk stilletjes verdwenen.

http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... er-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Jackie »

Ik was een aantal weken geleden bij een lezing over de overgang. Een van de aanwezige dames plaatste de opmerking dat ze voor een keer blij was dat ze een schildklieraandoening had: zij kon tenminste geen opvliegers krijgen. Dit was haar door haar huisarts verteld. De gynaecologe die de lezing gaf heeft haar helaas een illusie armer gemaakt.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Jenny »

Jackie schreef:Ik was een aantal weken geleden bij een lezing over de overgang. Een van de aanwezige dames plaatste de opmerking dat ze voor een keer blij was dat ze een schildklieraandoening had: zij kon tenminste geen opvliegers krijgen. Dit was haar door haar huisarts verteld. De gynaecologe die de lezing gaf heeft haar helaas een illusie armer gemaakt.
Wat een rare opmerking! Ik was hyperdepiep en zat in de overgang. Mijn internist bevestigde dit meteen en toonde het aan middels bloedonderzoek. Mijn hitteaanvallen kwamen zowel van de schildklier als van de overgang.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Mellie »

Ik lees hier herkenning:
Door mijn hashimoto en te hard werkende bijschildklier belandde ik in de ziektewet.
Uiteindelijk kwam ik bij bedrijfsarts nummer 4 en zonder mijn dossier te hebben gelezen had hij zijn eindoordeel al klaar:
Wat hem betreft kon ik wel weer werken want ik zag er goed uit!!

De reintegratie-madam was ook wel eens moe, en ging ook maar door met werken, ik moest me er maar overheen zetten.
Daarbij vond zij callcenterwerk wel geschikte baan voor me. Terwijl ik knettergek werd van allerlei geluiden om me heen, bv op een verjaardag. Dit aangegeven maar toch bleef zij mij alleen maar vacatures toesturen van callcenterwerk. Na de zoveelste conflict hierover heb ik aangegeven dat zij wel kon vinden dat prostituee een geschikte functie was: tenslotte en legaal beroep en in mijn geval mssn wel passend, zo'n liggend beroep. Maar hierover ging ze met mij niet in discussie ;)
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Jenny »

Mellie schreef: Na de zoveelste conflict hierover heb ik aangegeven dat zij wel kon vinden dat prostituee een geschikte functie was: tenslotte en legaal beroep en in mijn geval mssn wel passend, zo'n liggend beroep. Maar hierover ging ze met mij niet in discussie ;)
:D :o :shock: :lol: :x :P :oops:
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: Kan jij vreemde opmerkingen noemen mbt de schildklier?

Bericht door Jacoline »

Ik herken het probleem van anderen ook. Mijn ouders beginnen zich na een jaar hypo zorgen te maken dat ik altijd maar zo moe ben en zoveel slaap :D ze dachten altijd dat de vermoeidheid lag aan dat ik 'niet' sportte. Ik zit op paardrijden en dat vinden ze geen sport dus daarnaast moest ik maar gaan sporten: fitness. Nu nemen ze mij serieuzer en begint het een beetje bij hun door te dringen. ;)
Plaats reactie