Moeite met nachtdiensten

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Moeite met nachtdiensten

Bericht door Floortje »

Dag allemaal,

Ik word sinds mei dit jaar behandeld wegens een Hashimoto. Ik heb inmiddels gelukkig meer energie (kon de hele dag slapen), werk ook weer mijn uren (parttime 24 u/week) maar de nachtdiensten die bij mijn werk als arts horen trek ik totaal niet meer. Het effect van één nacht slecht slapen houdt > 4 dagen aan in de zin dat ik me brak voel.
Ook is mijn weerstand minimaal; deze zomer 2x longontsteking gehad.
Helaas weet de gemiddelde arts maar weinig over schildklieraandoeningen (dat gold voorheen ook voor mijzelf...) en dus snappen mijn collega's (en de bedrijfsarts ws ook) niet dat ik nog steeds geen nachtdiensten doe terwijl mijn lab-waarden binnen de normaalwaarden zijn.
Erg vervelend om je steeds te moeten verantwoorden.
Groeten,
Floortje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Werk en revalidatie

Bericht door Teun »

Floortje, hopelijk gaat dit op termijn wel weer lukken. Je kunt dan wel goede waardes hebben, maar dat wil niet zeggen dat je lichaam al helemaal hersteld is. Je bent ook nog maar kort gediagnostiseerd, dus blijf hoop houden.
Ik draai alleen maar nachtdiensten als verpleegkundige, maar dat lukte me pas weer na ruim een jaar, maar de laatste maand is de nacht net 1,5 uur te lang, terwijl ik het niet druk heb gehad deze tijd. Maar ik moet zeggen dat mijn waardes nog steeds niet helemaal oke zijn, dus misschien daar de oorzaak ligt.
Ik herken het onbekende van de artsen over de schildklieraandoening. Theoretisch zal men het wel weten, maar er wordt wel makkelijk over gedaan, even een tabletje en het is klaar, nou vergeet het maar. Ik had gelukkig een bedrijfsarts die er toch meer kaas van had gegeten en heel duidleijk was in het niet mogen draaien van nachtdiensten tot een half jaar terug. Dus ik hoop dat jij die ook treft, maar dan nog heb je begrip en ondersteuning van je collega's nodig. Sterkte met deze strijd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door laura »

Floortje schreef:Ik word sinds mei dit jaar behandeld wegens een Hashimoto. Ik heb inmiddels gelukkig meer energie (kon de hele dag slapen), werk ook weer mijn uren (parttime 24 u/week) maar de nachtdiensten die bij mijn werk als arts horen trek ik totaal niet meer. Het effect van één nacht slecht slapen houdt > 4 dagen aan in de zin dat ik me brak voel.
hallo Floortje,

Ik heb een nieuw onderwerp gemaakt.
Er zijn vast meer mensen die problemen hebben met nachtdiensten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Floortje »

Bedankt Teun (en Laura),
Ik ben er nog lang niet met mijn energieniveau, maar het biedt weer wat hoop nu ik lees dat zelfs bij "goede" instelling binnen de normaalwaarden, het nog wel een tijd kan duren voordat het lichaam hersteld is.
Nog een vraag hierover:
Ik heb geprobeerd de dosering Euthyrox op te hogen omdat ik me nog lang niet goed voel. Maar hoger dan 75 mcg lukt niet, dan ga ik hyperen. Zelfs niet als ik de dosis een miniem stapje verhoog met 6,25 mcg. Nou vroeg ik me af of ik daar gewoon even doorheen moet bijten (mogelijk moet mijn lichaam eraan wennen?) of is dat onzin en niet aan te raden.
Lees graag wie dit herkent en daar ervaring mee heeft. Groet, Floortje
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Floortje »

P.S. Teun, ik doe nu af en toe alleen een achterwachtdienst voor basisartsen. Dat betekent dat ik over het algemeen tijdens zo'n dienst alleen maar een enkele keer thuis gebeld word en zelf niet op pad hoef. Afgelopen dinsdag tot ca. 2.00 uur 's nachts enkele telefoontjes gehad, maar daar was ik dus dagen door van slag. Nu al 4 dagen later maar nog steeds brak en het gevoel dat ik de hele nacht heb doorgehaald. Ik sta er nog steeds versteld van wat een impact deze ziekte kan hebben!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Teun »

Hoi Floor, ik vraag het me af wat moeizamer is, de hele nacht draaien en de dag erop gewoon slapen of achterwacht en gebeld worden en weten dat je gebeld kunt worden zodat je niet echt vast slaapt is mijn ervaring, zodat je met geen mogelijkheid je normale slaapritme krijgt. Dus ja toch een beetje de hele nacht doorgehaald. Ik wist het wel.

Ik had ook problemen met verhogen, ben een aantal malen verhoogd maar reageerde dan heel erg belabberd, (rare onregelmatige bonkende hartacties, niet kunnen slapen, grote onrust in mijn lijf etc.) dus maar weer naar beneden.
Uiteindelijk wel gelukt door om de een of twee weken 1 dag de dosis op te hogen, dus in etappes, dat ging echt beter, en ja soms door heen moeten bijten, maar zo was het wel minder heftig.
En ik ben het helemaal met je eens, een enorme impact, mijn leven is er flink door veranderd.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Floortje »

Haha, ja daar zit wat in Teun. Na zo'n achterwachtdienst volgt ook vaak weer een normale werkdag, dus niks compensatie. En ik lig toch altijd weer een tijdje wakker na zo'n telefoontje.

De klachten die jij beschrijft door het ophogen zijn precies wat ik ook heb ervaren.
Ik ga het eens proberen zoals jij beschrijft; als je één zo'n dag in de 1-2 weken een hogere dosis nam, hoeveel meer bovenop de normale dosis nam je dan? (6,25 of 12,5 mcg?)
En hoe ging je dan vervolgens verder?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Teun »

Ik ging met 12,5 omhoog. En dat twee keer, eerst naar 112, toen 125, maar uiteindelijk moest ik weer in een naar 112 omdat ik te laag zat met de tsh. Hier zit ik nu op vanaf juni. In september wel wat verbeterd, maar ik heb zelf het gevoel nog iets lager te moeten.Bij mij lijkt het alsof alles meer tijd nodig heeft om op het juiste niveau te komen. Over 2/3 weken ga ik weer prikken.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door Floortje »

Bedankt Teun, ik ga ermee aan de slag!
Groeten,
Floortje
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Moeite met nachtdiensten

Bericht door laura »

Floortje schreef:Ik heb geprobeerd de dosering Euthyrox op te hogen omdat ik me nog lang niet goed voel. Maar hoger dan 75 mcg lukt niet, dan ga ik hyperen. Zelfs niet als ik de dosis een miniem stapje verhoog met 6,25 mcg. Nou vroeg ik me af of ik daar gewoon even doorheen moet bijten (mogelijk moet mijn lichaam eraan wennen?) of is dat onzin en niet aan te raden.
Floortje,

Laat eerst je bloed prikken.
Dan zie je wat er aan de hand kan zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie