Vraag over voorraad T4 in het lichaam

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Vraag over voorraad T4 in het lichaam

Bericht door Patricia31 »

Snap even iets niet en misschien dat Iemand anders het antwoord weet.
Krijg het ook nergens terug gevonden.

Ik ga even uit van de curve die Laura in het schildkliertje heeft gezet en die behandelt hoe de opbouw is van de voorraad bij een inname van 135 microgram per dag.
Stel je zit al zes weken op die dosis dan heb je je steady state bereikt en daarnaast nog een flinke voorraad van meer dan 1000 microgram in het lichaam.
Als je braaf blijft doorslikken wat gebeurd er dan met deze voorraad/wordt deze voorraad ooit aangesproken?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over voorraad T4 in het lichaam

Bericht door Kiek »

Je hebt je steady state/evenwicht bereikt zodra je per dag evenveel slikt als verbruikt.
Bij 100 µg levothyroxine is dat grofweg een dagelijks verbruik van 10% van de voorraad.
Dus de totale voorraad is dan ongeveer 1000 µg thyroxine.

Bij een onbehandelde hypothyreoïdie is je voorraad (deels) geslonken.
Het overgebleven niveau is afhankelijk van de ernst van je hypothyreoïdie.
Die voorraad moet dus vlot aangevuld worden met levothyroxine.
Zo bouw je je voorraad weer op.
Dat duurt best lang. Want iedere dag verbruik je ook weer levothyroxine.

Na verloop van (soms lange) tijd kruipt je voorraad dus naar het voor jou geschikte niveau.
Op dat moment verbruik je per dag net zoveel als je hoeveelheid dagelijkse dosis.

Heb je teveel voorraad dan hyper je.
Daarom is het best om één of een paar dagen niks te slikken, zodat je even op de thyroxine inteert.

PS: Ik hou even geen rekening met de hoeveelheid levothyroxine die daadwerkelijk wordt opgenomen uit je pilletje.
Want ook al weer zo persoonlijk. De ene houdt misschien 60% binnen, en piest-poept-zweet de rest eruit. De ander haalt soms wel de 85% van de dagelijkse dosis levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Vraag over voorraad T4 in het lichaam

Bericht door Patricia31 »

Dank je Kiek en nu nog even verder borduren in de hoop dat ik het dan echt snap:

Je schrijft "heb je teveel voorraad dan hyper je" ......je hebt het dan over de gebonden fractie?

Ik denk dat ik nu weet waar ik de fout in ga.......ik dacht dat je hyperde omdat alleen je FT4 te hoog was maar deze Vrije fractie heeft natuurlijk een nauwe samenhang met de gebonden fractie die dan dus ook te hoog is.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over voorraad T4 in het lichaam

Bericht door Kiek »

Ja, de FT4 is de alles bepalende factor (ca. 0.015% van de totale voorraad T4).
Uit deze hoeveelheid wordt samen met de 'persoonlijke' bindingsfactor (zwanger? voeding? ziekte? medicatie? lichamelijke activiteit?) de uiteindelijke hoogte van de totale hoeveelheid thyroxine bepaald.

Dus, uitgangspunt is vrije thyroxine (FT4) voor een optimaal evenwicht.
En vanuit deze optimale FT4 wordt samen met de bindingsfactor de hoogte van de totale thyroxine bepaald.
Dat wil dus zeggen dat het niveau van je voorraad, je uiteindelijke steady state, daar waar je lijf zich het beste bij voelt, een gevolg is van voorgaande punten.

De vrije fractie is de hoofdrolspeler.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie