SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door laura »

Schildklier Organisaties Nederland heeft zich aangesloten bij De Roode Roos BV.
Het initiatief voor de webwinkel De Roode Roos is genomen door het bestuur van de Moermanvereniging (!!!), als gezamenlijke inkooporganisatie.
De Roode Roos levert orthomoleculaire voedingssupplementen.

Op zijn minst mag dit een wonderlijke ontwikkeling heten.

Het gebruik van kruidenpreparaten en voedingssupplementen neemt wereldwijd toe.
Veel van die ‘zelfzorgmedicijnen’ worden zonder recept over-the-counter verkocht, wat betekent bij de drogist, de supermarkt of via internet.
De controle is over het algemeen slecht geregeld.

De risico’s voor schildklierpatiënten worden in internationale onderzoeken genoemd.
Onderzoeksresultaten benadrukken het belang van voorlichting van de patiënt en leverancier bij het gebruik van deze supplementen en de behoefte aan meer regulering van deze producten die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid.


Lees ook
Veel schildklierhormoon in zelfzorgmedicijnen > http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... on-in.html
Schildklier en supplementen > http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... d-and.html
Schildklier en selenium > http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... um-en.html
Schildklier en jodium > http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... ks-of.html
Health products for seniors: potential harm from ‘anti-aging’ products > http://www.gao.gov/products/GAO-01-1139T
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door Jenny »

Ik heb zelf ook wel eens wat bij de Rode Roos besteld. Maar ik vind het buitengewoon vreemd dat SON hier zich mee bezig houdt. Of zou de controle -zoals minister Schippers dat wil bij alle faceliften, etc. - ook hier van toepassing zijn?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door laura »

Bekend is dat de controle van supplementen bepaald niet optimaal is. En hoe zit dat met een webwinkel?
Zou de Roode Roos een sponsor zijn geworden van SON? SON maakt reclame voor ze.

Beetje vreemd is dat de Roode Roos het nog heeft over de voorloper van de Geneesmiddelenwet.
Die voorloper is in 2007 vervallen verklaard.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door laura »

hallo Henk,

Hoe kijk jij tegen die overeenkomst tussen SON en De Roode Roos (Moermanvereniging) aan als voorzitter van de kenniscommissie?

Schildklier Organisaties Nederland komt op voor de belangen van alle schildklierpatiënten in Nederland staat op de website.
Valt een dergelijke overeenkomst daaronder?

Op Schildkliertje kwam dit commentaar al:
Zorgelijke ontwikkeling. Hier is het laatste woord niet over gezegd, hopelijk. Ik was al zeer kritisch over Hypo maar niet Happy, wat betreft de alternatieve geneeswijzen die zij omarmden. De Schildklierstichting had voorheen een bestuur dat publicaties over alternatieve geneeswijzen verbood.

Het is niet verstandig mensen die uitgedokterd zijn, de alternatieve hoek in te sturen. Schilklierpatiënten hebben recht op zorgvuldige informatie. Van kwakzalverij wordt alleen de kwakzalver beter. Als de SON dit doorzet, mogen ze wat mij betreft genomineerd worden voor de Meester Kackadorisprijs 2014.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Update: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door laura »

Vandaag is dit bericht verschenen op de website van SON:
Beste Bezoeker,
U was zeer alert om enkele vragen over de berichtgeving 'de Roode Roos' onder onze aandacht te brengen. Aspecten die wij goed willen uitzoeken. Wij komen daar graag t.z.t. op terug.
In verband met de nodige zorgvuldigheid die wij hierbij willen betrachten hebben we het bericht vooralsnog van de site verwijderd.

Wij danken alle attente lezers voor hun opmerkingen.

Namens SON,
Rietje Meijer, Directeur
Opmerkelijk is dat SON niet terugkomt op de samenwerking met de Roode Roos.

WORDT VERVOLGD
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Henk B
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:55

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door Henk B »

Vanuit de SON Kenniscommissie kijk ik er als volgt tegenaan: Het uitgangspunt van SON is evidence-based medicine. Bewijs dus, hard bewijs.
De orthomoleculaire benadering van de geneeskunde -- als we daar al over kunnen spreken, misschien is dat al te veel eer -- hoort daar beslist niet bij.

Aan de andere kant moeten we niet direct de vergaande conclusie trekken dat SON nu alternatief is geworden. En ook niet dat SON gesponsord wordt door de Roode Roos.
Het gaat tenslotte alleen om een overeenkomst die SON-leden in staat stelt met korting te bestellen. Volgns mij hoort daar geen aanbeveling of zo bij.
Het past misschien in een pluriforme organisatie, of je dit moet doen met een orthomoleculaire club is m.i. open voor discussie.

Bedenk dat we bijna allemaal wel eens spelen met de gedachte aan supplementen, velen van ons (blijkt uit informele enquetes) slikken heel voorzichtig wel eens iets.
Denk aan een beetje magnesium, een kleine hoeveelheid selenium, een vitaminepil.
De een koopt ze bij de ETOS, de ander bij een orthomoleculaire tovenaar. Weer anderen houden het bij verse groenten.

In de balans tussen voorlichting en betutteling mag een contract met de Roode Roos van mij, maar ik wil ook de vrijheid hebben het kwakzalverij te vinden.
En dat vind ik.

Henk Boleij
Voorzitter SON Kenniscommissie
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door Jenny »

Henk, mooi gezegd!

Welkom hier!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door laura »

Eerlijk gezegd zie ik een dergelijke overeenkomst als een aanbeveling.
Dat komt doordat de aankondiging niet in enig kader wordt geplaatst. En dan nog, het is orthokul.
Daarnaast hoopt SON meer donateurs (en niet leden want SON is een stichting) te kunnen werven.

Orthomoleculaire geneeskunde schrijft supplementen voor in veel hogere doses dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).
Hiermee wordt automatisch niet voldaan aan het Warenwetbesluit Voedingssupplementen.
De Roode Roos noemt op de site een niet meer geldende wet.

En zomaar jodium, tyrosine of selenium slikken? Jodium is voor hypers een risico, tyrosine is kul, en selenium wordt ontraden (evidence based).

En al is dat besluit van toepassing, dan nog kunnen de toezichthouders (NVWA en IGZ) de controletaken niet aan.
Ik ga er wel vanuit dat de gewone supplementen bij de drogisterijketens voldoen aan het besluit. Maar ook dat is niet waterdicht.
Daarnaast wordt gewaarschuwd voor internetpillen.

Ook is de rol van de MAR onduidelijk. Als oud-vrijwilliger heb ik toentertijd wel de documenten gelezen waarin de taak van de MAR werd omschreven.
Maar vergis je niet: veel mensen denken dat de MAR een soort stempel ter goedkeuring zet op publicaties van SON.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
hypootje
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:32

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door hypootje »

Wat ook mee zou kunnen spelen in overweging of je je als patiëntenvereniging wil verbinden aan deze website/verkoopsite: https://www.derooderoos.com/catalog/shipping.php

Waarin genoemd dat je ofwel voorschrift moet hebben ofwel lid van patiëntenorganisatie zijn om te kunnen bestellen. Impliceert dat dat patiëntenorganisaties verantwoordelijk zijn voor informatie aan patiënten over het gebruik van supplementen met hoge doses? Of controle over wat patiënten bestellen? Komt op mij merkwaardig over.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: SON in zee met orthomoleculaire webwinkel

Bericht door *anna* »

Ik heb ook eens op de Roode Roossite gekeken.
Daar zie ik:
Inmiddels zijn meer dan 40 patiënten- en belangenverenigingen aangesloten.
Aangesloten? Daar zal toch wel eerst over nagedacht zijn? Dat overkomt je toch niet? Dat is toch een bewuste keuze? Want 'aansluiting' houdt goedkeuring en verantwoordelijkheid in. En aansluiting en kortingsbeding bij een orthokulbedrijf door een stichting die zegt serieus op te komen voor de evidence-basedbelangen van schildklierpatiënten, daar kan ik me niets bij voorstellen.
Groet, Anna
Plaats reactie