Medicine's women problem

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Medicine's women problem

Bericht door laura »

Het duurt gemiddeld vijf jaar voor auto-immuun patiënten (van wie 75% vrouw is) om een juiste diagnose te krijgen.
En meer dan de helft van die patiënten zouden 'chronische klagers' zijn.

Bekijk de cartoon:
https://twitter.com/thenib/status/890989986434220034
https://twitter.com/Patient2punt0/statu ... 5431955457
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Jarenlang op zoek naar een diagnose

Bericht door Piety »

Tja, Laura......
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Medicine's women problem

Bericht door laura »

Hoe lang duurde het bij jou voordat je een diagnose kreeg?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Medicine's women problem

Bericht door Piety »

Oei, Lauara, dat duurde wel lang!
Ik begon al omstreeks 1970 me niet goed te voelen. Mijn werk deed ik met veel moeite maar heb het wel volgehouden, ondanks extreme vermoeidheid. Wat in die jaren wel mijn grootste klacht was. Uit bloedtesten bleek dat ik bloedarmoede zou hebben. Daarvoor kreeg ik de bekende staalpillen te slikken. Nou ja, slikken, halverwege de dag spuugde ik hem weer uit, zo beroerd werd ik daarvan.
Mijn huisarts was een keer met vakantie toen ik bij een vervangster terecht kwam: "heeft u wel eens uw schildklier laten testen?" He, dat klonk nieuw. Ik naar het ziekenhuis, waar uit de test bleek dat mijn schildklier veel te snel ging. Ik moest medicijnen (strumazol en nog iets) gaan slikken en kwam bij de internist terecht. Maar er was meer aan de hand. Mijn bloed was helemaal niet goed. Het ijzergehalte (ferritine) verdween en was op het laatst nog maar het getalletje 7. Normaal tussen 20 en 100. Ik sleepte me voort. Allerlei inwendige onderzoeken om het euvel op te sporen. Dat duurde jaren waarna uiteindelijk niets werd gevonden.
Ik heb een jaar helemaal niet kunnen werken. Al die tijd ook gedoe met de schildklier maar dat werd naar de achtergrond verdreven door de bloed-misère. Tussentijds wel naar de schildklier gekeken d.m.v röntgenonderzoek. Ik bleek een nodus te hebben die de volledige werking van de schildklier had overgenomen. Uiteindelijk mocht ik stoppen met de medicatie omdat de schildklier nog maar iets te snel ging. (?!?) Drie maandelijkse controle bij de internist en het was steeds 'goed'
Waar ik nu nog steeds spijt van heb dat ik nooit iets op papier heb gehad van mijn waardes.
En het risico op botontkalking en hartritmestoornissen. Allebei gekregen. Zie vanaf hier mijn verhaal bij: even voorstellen.
Eigenlijk is er nog meer te vertellen maar ik laat het maar hierbij.
Sinds een paar dagen heb ik mijn Levo met 12,5 verhoogd. Merk nog niks, geloof ik.
Groetjes, Piety
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Medicine's women problem

Bericht door Linty »

Ik kreeg een diagnose ongeveer 2 weken na de eerste klachten.
(Pijn spieren armen, benen, bekken en soort gewrichtspijnen in handen.
Ook veel tintelingen in handen.)
Voor de zekerheid bloed laten prikken.
Daar kwam subklinische hypotheoride uit.
Moest 3 maanden later nog maar eens laten prikken.
Uit wanhoop 2 weken later weer bij huisarts aangeklopt.
Toen inmiddels niet meer subklinisch.
Dus al met al 1 maand na diagnose.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Medicine's women problem

Bericht door Teun »

Al jaren fybromyalgie, weet mijn klachten van enorme moeheid en pijn overal in mijn lichaam daaraan. Wilde niet in de ziektewet omdat ik bang was dat het dan gedaan was met werken. Dus ging ik maar door. Uiteindelijk toch maar naar de huisarts omdat ik echt niet meer op mijn benen kon staan. Binnen 24 uur de diagnose, toen begon de ellende van instellen.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Medicine's women problem

Bericht door rosan »

yes herkenbaar.. Heel vaak weggestuurd, en dit terwijl mijn zus ook Graves heeft. "Iedereen heeft een andere stofwisseling". Duh.. Maar als ik 5 kilo afval zonder reden, dan is dat toch niet mijn normale stofwisseling?? Uiteindelijk, de derde keer ofzo daar "Als JIJ het zo graag wilt kunnen we wel een bloedtest doen, maar als daar niks uitkomt dan moet je het ook laten zitten verder!" Oftewel, dan moet je stoppen met zeiken. Ben daarna ook van huisarts gewisseld.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Medicine's women problem

Bericht door Eekhoorn »

Piety schreef: 19 aug 2017, 17:52 Waar ik nu nog steeds spijt van heb dat ik nooit iets op papier heb gehad van mijn waardes.
Wanneer waren die controles? Ziekenhuizen bewaren uitslagen vaak lang. Als het niet al te lang geleden is, heb je aardige kans dat die gegevens er nog zijn. En dan heb je recht op een kopie of inzage.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Medicine's women problem

Bericht door Piety »

Eekhoorn, die controles hebben ongeveer vanaf de jaren 1980 t/m 2013 plaatsgevonden. En altijd in hetzelfde ziekenhuis. Ik heb er ook al aan gedacht ze daar op te vragen. Ik ga dat eens opzoeken in de papieren die ik nog heb over die jaren.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Medicine's women problem

Bericht door Eekhoorn »

Op dit moment moeten medisch dossiers (waar uitslagen van lab-onderzoek onderdeel van zijn) minstens 15 jaar bewaard worden, en zelfs langer als daar een goede aanleiding voor is. In het verleden was dat dacht ik wat minder lang.
Plaats reactie