Generiekst, over generieke medicijnen

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Generiekst, over generieke medicijnen

Bericht door laura »

In zijn column op Artsennet schrijft Geert-Jan van Holten over zijn zorg voor veilige medicijnen.
De column heet Generiekst.

Lees de hele column ...
Ik ben huisarts in een middelgrote industriestad. Als spin-off van de vleesverwerkende industrie ontstond daar midden vorige eeuw een farmaceutisch bedrijf dat wereldberoemd werd door het uitvinden van de anticonceptiepil. Het bedrijf bestaat niet meer. Het is opgeslokt door een veel grotere Amerikaanse multinational. Veel van mijn patiënten zijn hun hele leven verbonden geweest aan ‘De Organon’.

Het beeld dat ik via hen van de farmaceutische industrie kreeg was dat van een wat stoffige bedaagdheid. Conservatief, bureaucratisch maar zeer betrouwbaar. Iedere pil werd bij wijze van spreken door minstens twee apothekers persoonlijk gekeurd voor hij in een blisterverpakking het pand verliet.

Kan iemand mij garanderen dat alle generieke producenten in opkomende economieën hetzelfde ethos hebben als het gaat om aanleveren van registratiegegevens als vroeger ‘De Organon’?
Kan iemand mij garanderen dat de overheidscontrole op medicijnproductie in de opkomende economieën net zo corruptievrij en streng is als in Nederland?
Is de veiligheid van het personeel bij medicijnproductie over de hele wereld net zo gegarandeerd als in Europa?
Tenslotte, registreert iedere Europese overheid medicijnen net zo vakkundig en onkreukbaar als ons eigen CBG?
Thyrax werd vroeger gemaakt door Organon.
Voor veel mensen op dit forum zal dat een bekend merk zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie