Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Deborah1987
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2018, 09:28

Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Bericht door Deborah1987 »

Wat is het moment van aanpassen? Wachten op lichte hyper? En heeft testen dan na minder vrij wel direct zin (denkend aan de halfwaarde tijd) of is dan ook raadzaam om 6 weken te wachten?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Bericht door Teun »

Na verhogen of verlagen heeft controleren van je waardes pas zin na een week of 6. Als het je ervaring is dat je in de zomer en winter andere dosering nodig hebt waarom zou je dan moeten wachten tot je klachten krijgt. Dan zou ik als je dat goed in kaart hebt van voorgaande jaren gewoon op tijd aan passen. Persoonlijk geen ervaring met zomer en winter verschil.
Gast1

Re: Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Bericht door Gast1 »

Er is geen echt duidelijk bewijs dat je levothyroxine-dosering in de winter hoger moet zijn.

Vraag 1 is al: hoeveel dan? En vanaf wanneer dan?

Dus een concreet antwoord op de vraag wanneer je nou precies weer zou moeten verlagen, géén idee...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Bericht door Kiek »

Er bestaat een International Journal of Circumpolar Health.
En een artikel uit 2002: Cold exposure and hormonal secretion: A review.
De auteurs zijn Tiina Pääkkönen & Juhani Leppäluoto.
De Finnen moeten op hun toetsenbord veel meer aanslagen maken. Maar wat een prachtige namen!

In dat artikel staat dat kortdurende blootstelling ( van 30 min. tot enkele uren) aan koude lucht geen wijzigingen geeft in TSH en TT4.
Na langdurige blootstelling daalt de FT3 en TT3, maar geen veranderingen van TSH/T4.
Na 15 tot 42 weken in ernstige koude omstandigheden daalt de FT4 of FT3.
Na enkele uren in -20 graden Celcius daalt de T4 en T3.
Na een dagelijks verblijf in - 10 en 8 graden C bleef de T4 gelijk, T3 daalde, en FT3 steeg.

Conclusie: Een korte periode in de koude lucht veroorzaakt geen wijzingen in schildklierhormonen of TSH.
De auteurs vragen zich af of mensen die chronisch in polaire omstandigheden werken, misschien gebaat zullen zijn bij schildklierhormonen.

Dat is pas een bizarre conclusie: schildklierhormoon tegen de kou in een gezond mens met een gezonde schildklier! Dan moet je wel helemaal betoeterd zijn.
Als een lichaam het nodig vindt om zich aan te passen, dan gebeurt dat automatisch.
Praktisch lijkt dan flink bewegen en goede kleding toch wel belangrijker.

Wat mensen met een onvolkomen schildklier of het ontbreken ervan betreft:
Een gebalanceerde dosis levothyroxine is een zegen.
Ik peins er niet over om mijn dosis te wijzigen om die paar stappen uit de auto naar AH te overbruggen in ons niet-polaire klimaat.

https://www.tandfonline.com/toc/zich20/61/3?nav=tocList
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Winterdosis hoger! Wanneer aanpassen?

Bericht door laura »

Mijn dosis aanpassen in de winter? Dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik merk wel verschil tussen winter en zomer.
's Winters kom ik iets aan en 's zomers val ik iets af.
Maar om daardoor te gaan goochelen met mijn euthyrox? Nee.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie