Hoe slik jij je levothyroxine?

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door laura »

In het nieuwste nummer van Schild is speciaal aandacht voor het slikken van een dosis T4-hormoon die niet in jouw sterkte bestaat.

Is de gewenste dosering van jouw merk niet leverbaar dan noemt het artikel twee mogelijkheden:
1. Tabletten breken.
2. Niet elke dag dezelfde dosis innemen.

Tabletten breken mag als er een breukstreep is en de bijsluiter het toelaat.
Tirosint mag je volgens Schild niet doorsnijden, terwijl de bijsluiter dat niet stelt.
Je mag Tirosint niet vermalen en het is onoplosbaar in water.

Bij een dagelijkse dosis van 113 mcg (112,5 mcg) is de ene dag 100 mcg en de andere dag 125 mcg een optie.

Wat doen jullie?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door *anna* »

Ik slik om en om 137 en 125 Euthyrox (= 4 x 137 + 3 x 125). Geen centje pijn.

Ik begrijp dat Tirosint moet worden doorgesneden? Dat zal toch een grove manier van doseren zijn, doormidden of in drieën? Ik heb al moeite om gelijke plakjes cake snijden. :D
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Teun »

Ik slik 3 maal per week 125 mcg en 4 keer 112 mcg. Bevalt wel.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door laura »

Jaren terug met eenmaal op een basisdagdosis van 100 mcg euthyrox heb ik heel wat afgewisseld met daarbij kwartjes en halfjes van 25 mcg.
Inmiddels slik ik al jaren elke dag 137 euthyrox.

Volgens Schild lijken stapjes kleiner dan 6 mcg bij een dagdosering van 100 tot 150 mcg niet zinvol.
Dat zou zijn omdat de het gehalte aan werkzame stof in een tablet tot tien procent mag afwijken van de vermelde dosis op de verpakking.

Ik vond het dus prettig om net dat beetje te experimenteren.
Mijn huisarts was er wel voorstander van om per dag niet te veel te variëren.
Dus niet de ene dag 100 mcg en de andere dag 125 mcg, maar liever elke dag 112,5 mcg.

De tabletjes van 25 mcg euthyrox zijn heel lang deelbaar door vier geweest.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Ik heb een artikel in Schild gelezen over doseringsmanieren van levothyroxine.
SON meent dat men niet zelf mag dokteren.
Ik ben van mening dat het binnnenslurpen van kennis en zelf 'dokteren' juist zo belangrijk is!
Het zelf dokteren zal door de gruwel van de marktwerking steeds belangrijker worden.

De volgende bewering in het artikel van Schild is leuk anno jaren tachtig van de vorige eeuw. Maar past niet meer in deze tijd.

"Streven naar stapjes kleiner dan 6 mcg lijkt bij een dagdosering van 100 tot 150 mcg overigens niet zinvol. Het gehalte aan werkzame stof in een tablet mag namelijk tot tien procent (10%) afwijken van de vermelde dosis op de verpakking."

Dit stamt dus nog uit de tijd dat één maat voor allen geschikt is. Het is nergens op gebaseerd.
Inmiddels is wel bekend dat zelfs variaties van +/- 5% al vervelende sensaties kunnen geven.
Dat zijn ervaringen opgebouwd op patiëntenfora. Zonder beïnvloeding van vragenlijsten.
Ieder mens heeft z'n eigen specifieke en nauwkeurig bepaalde dosering.

Met die kennis is een door SON aanbevolen verdeling van doses van 100-100-100-125-100-100-100-125 principieel onjuist.
De 2 dagen van 125 µg worden bedorven door de 125-dreunen in vergelijking met de 100 µg pillen. Je gaat dus zomaar 25% hoger zitten. Wat nou 10% afwijken omdat deze percentages toegestaan zouden zijn?

De verwerking van afwisselende verhogingen met 25% lijkt ingegeven door de ideeën van de halfwaardetijd: het maakt niks uit. Maar de individuele dreunen van 25% verhoging hebben daar niets mee te maken.
De ene mens piekt gillend tegen het plafond, en de ander verwerkt de verdeling van de T4 veel gelijkmatiger.

Ik heb momenteel 2 brokjes per dag levothyroxine in m'n weekdoos. Een halve 150 en een halve 25.
Binnenkort komt daar nog een brokje van 6.25 µg bij.
Mijn maat doet het met 3 brokjes. Een halve 150, een halve 100 en een halve 25.

Door de mogelijkheden van verfijning van doses van de 25 µg pilletjes staan deze dus bij mij met stip op plaats 1.
Breuklijn of geen breuklijn, bijsluiter of geen bijsluiter. Je kunt er veel mee fabriceren.
Zolang er nog geen 12.50 µg pillen levothyroxine op de markt zijn, moet ik het hiermee doen.
Onderzoek dus zélf de mogelijkheden van de 25-jes voor de fijn-afstelling van je dosis.
Zo bouw je de broodnodige kennis op.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

laura schreef: 10 apr 2018, 16:01
Tirosint mag je volgens Schild niet doorsnijden, terwijl de bijsluiter dat niet stelt.
Ik kan het niet 1,2,3 meer terugvinden, maar weet bijna zeker dat ik óf in de Amerikaanse bijsluiter, of op Tirosint.com gelezen heb dat doorsnijden van capsules NIET wordt aangeraden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door laura »

hoi Mark,

IBSA zal doorsnijden niet aanraden omdat niet doorsnijden beter is voor de omzet.
Maar het gaat hier om wat gebruikers prettiger vinden.
Het wordt hier op het forum wel besproken: search.php?keywords=doorsnijden
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

Doorsnijden stelt de inhoud bloot aan lucht, licht, metaal, ...

Hoe weet je of de vloeistof precies in 2en verdeeld is?

Weet je zeker dat de levothyroxine niet naar de bodem van capsule zakt (4 jodium is zwaar), dus eigenlijk moet je capsule dan eerst schudden

En wat doe je met de andere helft? Bewaren?? Hoe dan?

Want als je niet bewaart, is het financieel voordeel er niet.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door laura »

Jij hebt er moeite mee dat iemand anders het wil proberen. Waarom?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

Proberen moet iedereen zelf weten.

En dat is iets anders dan adviseren of aangeven dat dat kan, dat het best mogelijk is.

Ik adviseer ook nooit om zelfstandig, zonder overleg met de arts met de dosering te gaan "spelen". Hooguit in een specifiek geval, bijzondere omstandigheid of omdat ik denk iemand goed genoeg in te kunnen schatten (en zelfs dan, niet eigenlijk).

Dus als het officiële standpunt is, niet doen en ik ook nog om meerdere redenen snap waarom dat zo is, ga ik het toch niet rechtpraten. Misschien wat té rechtlijnig. So be it.
Plaats reactie