‘Misbruik schildklierhormoon door sporters’

Graag met vermelding van de bron
BB1100XX

Re: ‘Misbruik schildklierhormoon door sporters’

Bericht door BB1100XX » 05 nov 2018, 11:15

ik kan me niet voorstellen dat dat hele hoge dosissen zullen zijn.
Je riskeert er immers een hartaanval mee, je hele systeem word over de zeik gejaagd.

Nu ben ik geen hyper patiënt, wel heb ik een paar keer te hoog gezeten, maar toen voelde ik me absoluut niet tof!
Ik kan me zo voorstellen als je in een gezond schildklier systeem onnodig schildklier hormoon gaat toevoegen dat je dan op zoiets zal uitkomen.

Vraag een willekeurige hyper patiënt om zijn/haar ervaring voor de diagnose en behandeling en ik denk dat dat aardig in de buurt komt.

Florence

Bericht door Florence » 05 nov 2018, 15:47

Dag Eveline,

Vanmorgen werd ik toch wakker met die vraag.
Want als een kleine hoeveelheid bij een “zieke” schildklier nauwelijks iets doet,
Doet het dan wel wat bij een sporter?
En tot hoever gaan ze daarin?

Dan zou je toch denken dat een kleine hoeveelheid bij “ons” schildklierklanten, ook wat moet uithalen.
En niet de hele schildklier platleggen, om een resultaat te bereiken.

Enfin, weer een hoofdbrekertje.

Groet Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40 29-01-2019
19.40 1.90 18-03-2019

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 05 nov 2018, 16:28

hallo Florence,

Ik heb nergens kunnen lezen wat voor schildklierhormonen die schaatsers slikken.
Het zou cytomel of thyreoïdum kunnen zijn, lijkt mij waarschijnlijker dan levothyroxine.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Kiek

Bericht door Kiek » 05 nov 2018, 16:33

Tot een paar jaar terug waren er fanatieke hormoonverschaffers in omloop onder een groep Belgische artsen.
Zoals de familie Hertoghe.
In Nederland werd hen met alle égards grond geboden door de orthomoleculaire alto's.
Met Hertoghes anti-aging fleurde menig NL-arts hun hormonenkennis op.

Ook die jongen (geen arts) van de hormoonsactor zag z'n zaakje vollopen door simpelweg mensen-op-zoek-naar-beter via de orthomoleculaire club van recepten te voorzien waarop allerhande hormonen: hydrocortison, schildklierhormonen, DHEA, testosteron, etc.
Het kost de zoeker een flinke duit, maar alla, 't is voor het goed.
En zo'n recept brengt heel wat in het laadje van de verstrekkers.
De verkoop van allerlei onbekende supplementen zit in de lift.

Dit gaat niet over tekorten.
Dit gaat uitsluitend over schandalige praktijken.
In België wist men van deze hormoonwinkels, waarvan sporters zich ook bedienen.
In Nederland weet men het ook, en doet men er niets tegen.

Er lijkt een opleving van deze praktijken, waarbij de hormonen nu bijgestaan worden door allerhande vitaminen.

https://hertoghemedicalschool.eu/about- ... -hertoghe/
http://www.hertoghe.eu/en/
https://skepp.be/nl/gezondheid/alternat ... vaarlijk-0
Laatst gewijzigd door Kiek op 05 nov 2018, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 05 nov 2018, 16:37

Hoi Florence,

Wat is je definitie van een kleine hoeveelheid?
Het ene moment hyper ik op 6,25 meer, en andere moment hardstikke hypo op 6,25 minder.
Dat een kleine hoeveelheid nauwelijks verschild maakt klopt in deze niet.

Daarnaast lijkt me in een gezond schildklier systeem dat elke hoeveelheid teveel is.
Misschien zou het lichaam met een beperkte hoeveelheid het overschot nog kunnen lozen, maar het lijkt me ook dat dat na verloop van tijd steeds lastiger word voor het lichaam, waarna er toch echt klachten zullen optreden.

Ik verwoord het altijd op een makkelijke manier, omdat anders mijn omgeving er geen drol van begrijpt.
Als de emmer vol is, en je giet er elke dag een kopje water bij, dan blijft de emmer overlopen.

Ik snap wel dat je met vraagstukken zit hierover, ik heb daar zelf ook wel een aantal vraagstukken over.
Wat mij betreft een hele simpele vraag, waarom zou je zulke medicatie willen slikken als je gezond bent ten 1, en ten 2 als je topsporter bent.
Als topsporter wil je je gezondheid toch helemaal niet riskeren met zulke bende, want als je gezond bent is het ook bende. Pas als je lichaam om wat voor rede dan ook niet genoeg hormoon produceert word het pas een noodzaak om de medicatie te slikken.
Wat ik me ook afvraag, denken die mensen dan niet zelf na ??
Volgens ze echt blind het advies van zo'n malafide arts?? dat kan toch gewoon niet waar zijn ?!?!

Toen ik net mijn diagnose kreeg wou ik mijn arts ook nog blind vertrouwen, maar al snel bleek dat dit niet kon. Heel veel info bleef achterwege, ik voelde me echt alsof ik van de domme gehouden werd. En het dan raar vinden dat zoveel mede patiënten rest klachten over houden. Wonder why...
Maar wat ik wil zeggen, ik kan me niet voorstellen dat mensen zoals topsporters dan niet even checken wat ze toegediend krijgen, en of dit wel klopt etc. Je wilt toch immers dat je conditie zo top mogelijk blijft.
Op welk punt beginnen die lui klachten te ervaren? en zouden ze dan ook de link leggen? goh, wat slik ik eigenlijk allemaal ?? Waarvoor is het eigenlijk??

Ik kan daar met mijn pet echt niet bij.

Groet Evelien

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 05 nov 2018, 16:47

BB1100XX schreef:
05 nov 2018, 16:37
Volgens ze echt blind het advies van zo'n malafide arts?? dat kan toch gewoon niet waar zijn ?!?!
Sporters die hormonen gebruiken omdat ze beter willen presteren, gaan naar een malafide arts.
Waarom? Omdat ze beter willen presteren en op die manier hun hormonen krijgen.

Ik kan me nog herinneren hoe Lance Armstrong zijn hormoongebruik opbiechtte bij Oprah Winfrey.
Het was een hele lijst. Schildklierhormonen noemde hij niet, vast omdat die ontbreken op de dopinglijst.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 05 nov 2018, 16:52

en dan word er niet gesproken of nagedacht over risico's van dergelijke middelen ?

Florence

Bericht door Florence » 05 nov 2018, 18:14

Snelle dokter die Thierry Hertoghe.
Nee het gaat niet over tekorten, maar die aanvulling, daar ben ik zo benieuwd naar.

Eveline, dan heb je het over "fijn afstellen". 6.25 meer of minder op jouw medicatie.
Vooral makkelijk verwoorden. Ben ik helemaal voor. Ik begrijp er vaak ook geen drol van hoor!

Die mensen denken aan de gouden plak, die lonkt als een gek natuurlijk.
Dat begrijp ik wel.

Fijne avond allemaal, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80
14.60 4.40 29-01-2019
19.40 1.90 18-03-2019

Kiek

Bericht door Kiek » 06 nov 2018, 12:54

Want als een kleine hoeveelheid bij een “zieke” schildklier nauwelijks iets doet,
Doet het dan wel wat bij een sporter?
En tot hoever gaan ze daarin?

Dan zou je toch denken dat een kleine hoeveelheid bij “ons” schildklierklanten, ook wat moet uithalen.
En niet de hele schildklier platleggen, om een resultaat te bereiken.

Het is onmogelijk om een kleine hoeveelheid schildklierhormoon te gebruiken als 'aanvulling'.
Daar bereik je geen herstel van de benodigde hoeveelheid schildklierhormonen mee.
Na een pilletje levothyroxine, b.v. 25 µg, zakt de gemiddelde TSH wel over 24 uur, maar krijgt de schildklier daarom ook gemiddeld nog minder aanmoediging om te presteren.
Dan moet er weer levothyroxine toegevoegd worden waarna dezelfde cyclus zich voltrekt.
Dat komt simpel door de achterliggende werking van de HP-regelaar. Die blijft als graadmeter werken voor de hoeveelheid FT4 en de daarbij behorende TSH.

Het gaat om de juiste hoeveelheid hormoon, in NL gemiddeld 112 µg T4.

Een sporter die aanvult met een beetje Thyrax is slechter af.
Daarom denk ik dat hier thyreoïdum bedoeld wordt, vanwege de T3.
Dat geeft een kick.
Als je daarin gelooft dan is alle wetenschap machteloos.

Het lukt me niet een situatie te verzinnen waarin een beetje T4 zinvol is.
Dat is als een beetje zwanger, of een beetje dood.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

laura
Contacteer:

Re: Misbruik schildklierhormoon / ‘Tuchtklacht indienen als arts zonder indicatie voorschrijft’

Bericht door laura » 06 nov 2018, 15:18

laura schreef:
06 aug 2018, 17:41
Over de twee stromingen ortho en regulier in de schaatswereld.
Uit de Volkskrant in 2015: https://www.volkskrant.nl/sport/wie-ver ... ~bd7aa66d/

Hoe de orthoman zichzelf een 'psycho-neuro-endocrino-immunoloog' noemt.
laura

Plaats reactie