Begin behandeling met schildklierhormoon

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Begin behandeling met schildklierhormoon

Bericht door laura »

In de samenvatting van NHG-Standaard Schildklieraandoeningen (2013) staat in het kort hoe hypothyreoïdie behandeld kan worden.
Deze NHG-Standaard is de huisartsenrichtlijn. De standaardbehandeling is met levothyroxine. Doel: patiënt is klachtenvrij en TSH en vrije T4 zijn normaal.

Patiënten jonger dan 60 jaar zonder hartproblemen
- Start met 1,6 µg levothyroxine per kg lichaamsgewicht tot een maximale startdosis van 150 µg.
- Controleer elke 6 weken met vooraf bepaling van TSH en vrije T4.
- Verhoog de dosis elke 6 weken met 12,5 tot 25 µg totdat het doel bereikt is.

Ben jij zo begonnen met schildklierhormoon?
En hoe beviel dat?

https://www.nhg.org/standaarden/samenva ... ehandeling
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Begin behandeling met schildklierhormoon

Bericht door MissEllen »

He Suze,

Ik werd niet volgens de richtlijn behandeld. Mijn internest gaf mij een startdosis van 25 mg euthyrox. Na 6 weken mocht ik 50 mg slikken en daarna vond de internist dat het wel goed was. Ik was absoluut niet klachtenvrij en mijn Ft4 was maar 10. Ik heb gevraagd waarom ze niet meer wou geven maar ze zei dat de waarden goed waren en dat ik niet meer kreeg (?!). Ik heb geen idee waarom ik zo'n lage startdosis kreeg (ik ben 32 jaar, altijd gezond geweest) en waarom ze niet wou ophogen tot ik klachtenvrij was. Ik ben nu in behandeling bij een endocrinoloog en slik nu 125 mg en ben redelijk klachtenvrij (ik mag nu stoppen met de medicatie). Ik heb nog een gesprek aangevraagd met de internist (nadat ik was overgestapt) maar zij had daar geen behoefte aan. Ik ben redelijk snel weggegaan bij de internist maar hoeveel mensen vertrouwen er niet blind op een arts? Ik vrees voor de mensen met de ziekte van Graves die bij die internist in behandeling zijn.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Begin behandeling met schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo MissEllen,

Ja, van zulke verhalen sta ik altijd weer te kijken.
Waarom doet zo'n arts zo? Ik heb geen idee.

Alsof je leven niet doorgaat tijdens een behandeling.

Gelukkig heb je hier de aandacht er weer op gevestigd hoe belangrijk een goede behandeling is!
Dat is belangrijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Patrick1
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:03

Re: Begin behandeling met schildklierhormoon

Bericht door Patrick1 »

*suze* schreef:hallo MissEllen,

Ja, van zulke verhalen sta ik altijd weer te kijken.
Waarom doet zo'n arts zo? Ik heb geen idee.

Alsof je leven niet doorgaat tijdens een behandeling.

Gelukkig heb je hier de aandacht er weer op gevestigd hoe belangrijk een goede behandeling is!
Dat is belangrijk.
Omdat veel artsen zich laten lijden door laboratoriumwaarden. Een patiënt is immers niet een reeks laboratoriumuitslagen, een rijtje getalletjes. Als die getallen buiten de normale waarden vallen, hoef je nog niet ziek te zijn en evenmin kun je zeggen dat er niets aan de hand is als alle getallen normale waarden hebben.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Begin behandeling met schildklierhormoon

Bericht door MissEllen »

@patrick1. Die waarde die ik had viel buiten de normaalwaarden van het lab van het ziekenhuis (ieder lab heeft zo zijn eigen waardes) want dat had ik nagekeken. Maar de behandelrichtlijn stelt ook duidelijk dat je moet ophogen totdat de patiënt zoveel als mogelijk klachtenvrij is. Of de internist van het bestaan van die richtlijn op de hoogte was vraag ik me af. Ik denk van niet.
Plaats reactie