Homeopathie en natuurgeneeskunde

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Aylen »

Ik ben altijd erg sceptisch geweest ten opzichte van homeopathie en natuurgeneeskunde. Ik hecht grote waarde aan de medische wetenschap, methodisch onderzoek enzovoorts. Maar vanuit mijn omgeving krijg ik heel veel 'adviezen' die zich op het terrein van de alternatieve geneeskunde bevinden en wanneer ik mezelf daar ongeïnteresseerd in opstel, vindt men mij kortzichtig.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere schildklierpatiënten op dit gebied.
Sta je voor andere behandelingen?
Ben er door geholpen? Of bracht het je van de regen in de drup?


Zelf ben ik bang dat als ik ook nog dat terrein moet gaan verkennen, het mij a. heel veel geld kost en b. niet helpt om te accepteren dat ik nu eenmaal een ziekte heb waarbij je niet alle klachten kunt wegnemen. Maar ik wil ook niet al te bekrompen zijn, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Kiek »

Belangrijk onderwerp, Ayden!
Zijn er andere mogelijkheden of behandelmethoden om de kwaliteit van leven te verbeteren als je behept bent met een schildklierziekte?
Antwoord: Volgens mij niet.

Artsen die zich bezighouden met het onoordeelkundig rondstrooien van hormoonsuppleties als corticosteroïden hebben hun opleiding niet serieus genomen. Je vindt deze 'behandelaars' niet alleen in de sport, maar ook op talloze plaatsen in Nederland. De 'orde van orthomoleculairen".
Zij weten niet wat zij doen. Anders zouden ze het niet in hun hoofd halen om allerhande hormonen voor te schrijven.

Homeopathen, hoe vriendelijk dan ook, houden zich bezig met tovenarij.
Dit is zoiets als een geloof in het magische fluïdum van niet-aantoonbare stoffen.
Een (vaak ook nog werkend, eigen ervaring...) placebo.

Daarnaast worden in reclame en samenkomsten talloze 'supplementen' aangeboden als wondermiddel voor iedere klacht en kwaal.

Een citaat uit de NRC van 30-11-2020 bij een artikel over overgang van Maaike de Vries en Manon Kerkhof:
Maar voedingssupplementen, fyto-oestrogeen smoothies en andere commerciële verzinsels zijn geen vervanging voor adequate zorg bij problemen die echt serieus kunnen zijn.

De keerzijde zit 'em in de onthouding van serieuze behandeling.
Voor een hypothyreoïdie bestaat er geen betere therapie dan de levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Aylen »

Miss E schreef: 08 dec 2020, 20:08 Ik denk dat dit forum niet de juiste plaats is om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

In het verleden is het meer dan eens duidelijk gemaakt dat deze onderwerpen niet op dit forum geaccepteerd worden. Ik meen dat het zelfs in de forum regels zou moeten staan dat alternatieve zorg hier niet besproken mag worden.
Vaak worden dergelijke onderwerpen op een denigrerende, generaliserende, manier van tafel afgemaait zonder dat de persoon in kwestie op een manier in de waarde gelaten word over zijn of haar mening of vraag.

Niet alles wat anders is, is per definitie slecht.

En ja, ik ben wel van mening dat er nuttige opties bestaan buiten de reguliere zorg.
Ik heb het reglement nog eens gelezen en daar staat inderdaad in dat het onderwerp hier niet besproken mag worden. Jammer, maar ik wil het ook niet op het spits drijven.
Excuses dat ik dit niet eerder gelezen heb, wat mij betreft kan dit topic wel dicht.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Kiek »

Je vraag is veel belangrijker, Aylen.

Eveline, dit is een prima plek om je pogingen tot verbetering van kwaliteit van leven te bespreken.
Ik ben heel erg benieuwd naar je opties.

Maar dit forum hoeft niet gebruikt te worden als advertentieruimte voor niet-reguliere behandelwijzen, zoals die van de orthomoleculaire hormoonmaffia.
Die propaganda voor hormoonmisbruik is een krankzinnige inbreuk op de normale reguliere medische integriteit.
En moet zo klein als mogelijk gehouden worden.

Zodra er weer advertentieruimte opgeeist wordt door zulke lieden, ben ik er als de kippen bij om dat te bekritiseren.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Elisa1
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2020, 13:43

Re: Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Elisa1 »

Ik heb vorig jaar een behandeling gevolgd bij een homeopaat tegen exceem. Moest aan flesjes ruiken die daarmee informatie gaven aan mijn immuunsysteem. Mijn immuunsysteem zou daarmee geactiveerd worden en zelf de exceem gaan opruimen.

Geloof het of niet, exceem was in no-time weg. Reageerde verder behoorlijk heftig met misselijkheid en duizeligheid. Dus even geminderd en hop exceem was terug. Weer meer aan die flesjes geroken en de exceem ging weer weg.

Helaas heb ik midden in de behandeling een te snelle schildklier gekregen. Hoewel mijn internist uitgebreid de flesjes bestudeerd heeft en aangeeft dat er eigenlijk geen link kan zijn, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die link er wel is. Het kan toeval zijn, maar dat spul zou mijn immuunsysteem 'activeren' en nu zit ik met een auto immuunziekte die ik daarvoor (voor zover ik weet) niet had. Ik ben dus nu een stuk voorzichtiger met alternatieve 'geneesmiddelen'
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Homeopathie en natuurgeneeskunde

Bericht door Kiek »

Diezelfde ervaring heb ik met de homeopathie.
Alweer 45 jaar terug met kind naar homeopaat vanwege hardnekkig (constitutioneel) eczeem, waarna krorreltjes en druppeltjes.
Het verbeterde iets.
Grootmoeder kwam onverwacht logeren, zonder de slaaptabletjes in haar tas. O, o, wat een schrik! Ik presenteerde kleindochters eczeemtoverkorreltjes als stevig slaapproduct. Grootmoeder sliep heerlijk!
Soms is homeopathie dus best handig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie