Zorgmijden wordt zorgwekkend

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Zorgmijden wordt zorgwekkend

Bericht door laura »

Mijd jij ook zorg? Vertel het hier!

Bron: Zorgmijden wordt zorgwekkend

Zorgwekkend veel patiënten bezoeken uit kostenoverwegingen zelfs hun huisarts niet meer, ook al weten ze dat de huisarts buiten het eigen risico valt. Volgens deze consumenten is een consult zinloos omdat ze toch geen geld hebben voor het mogelijke vervolgonderzoek of medicijnen. Dat blijkt uit de meer dan 450 meldingen die de Consumentenbond in korte tijd verzamelde op het meldpunt Zorgmijden. In de uitzending van VARA Kassa op 18 oktober licht Bart Combée, directeur Consumentenbond, de resultaten van het Meldpunt verder toe.


Het hoge eigen risico blijkt de drempel waardoor consumenten van zorg afzien. Zo ontving de Consumentenbond op het Meldpunt schrijnende verhalen van onder meer echtparen waarbij gekozen is om de ene partner wel zorg te geven en de andere niet. De kosten van € 720 (twee maal eigen risico) zijn voor hen niet op te brengen. Bart Combée: 'Het eigen risico is bedoeld om misbruik van de zorg tegen te gaan. Je moet je durven afvragen of met de stijging van deze kosten de remedie zijn doel voorbij is geschoten. Patiënten die nu zorgmijden komen vroeg of laat toch voor de kosten te staan maar in een later stadium van de ziekte.' De Consumentenbond heeft de meldingen aangeboden aan minister Schippers en de leden van de vaste Kamercommissie Zorg. Combée: 'We willen dat deze verhalen mee worden genomen in het onderzoek van de minister naar zorgmijden.'

Bijval
Niet alleen de Consumentenbond ziet dat consumenten zorg mijden. De Consumentenbond ontving op het Meldpunt ook verhalen van huisartsen die constateren dat patiënten wegblijven om kosten te vermijden. De Landelijke Huisartsen Vereniging hield een peiling waaruit blijkt dat 94% van de huisartsen patiënten heeft die zorgmijden. Bij de bekendmaking van de zorgpremie voor 2015 liet Chris Oomen, directeur zorgverzekeraar DSW, ook weten dat de zorgkosten deels door zorgmijden niet zijn gestegen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Zorgmijden wordt zorgwekkend

Bericht door Nathalie46 »

Ik ga ook steeds meer zorg mijden, en me zorgen maken over hoe het verder moet. Ben de eigen risico van vorig jaar nog aan het af betalen, die van dit jaar komt daar nog bij want kom er ook dit jaar weer helemaal aan. Dus ben nu al aan het kijken en beslissen voor volgend jaar moet dan eigenlijk een behandeling krijgen maar zoals het nu gaat ga ik dat uitstellen, alleen als ik volgend jaar eens een jaar minder kosten erbij zou krijgen kan ik dan eindelijk alles van vorig jaar en dit jaar afbetalen en moeten de behandeling dat maar een paar jaar uitgesteld worden. Heb deze laatste 2 maanden voor het eerst mee gemaakt dat ik geen eten in huis had en geen geld meer om te kopen alleen maar om te kunnen af betalen. Voor het eerst verjaardag gehad waarbij ik niet kon trakteren of iets bij te koffie geven.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Gehaat worden en niets doorhebben

Bericht door laura »

Gehaat worden en niets doorhebben
Tom-Jan Meeus - 28 september 2016

Het is even geleden dat je nog bankiers had die hogere bonussen opeisten. Of Russen die zeiden dat ze die Boek-raketten voor de wereldvrede gekocht hadden. De kunst van het openbare leven is dat je sommige dingen onder zekere omstandigheden niet zegt. Dit heet diplomatie. Of empathie.

Dus ik vond het bijzonder hoe zorgverzekeraars eerder deze week het nieuws haalden. Hun trendsetter DSW doet volgend jaar de premie – bam! – een kleine tien procent omhoog en kenners, zoals collega Jeroen Wester in deze krant, taxeren dat de andere verzekeraars per 1 januari nu ook forse verhogingen doorvoeren.

Zoveel blindheid voor het leven buiten de eigen kantoortuin tref je niet vaak meer aan. Blijkbaar kent iedereen de brede weerzin, in politiek en maatschappij, voor de zorgverzekeraars – behalve de zorgverzekeraars zelf.

In feite beheren zij private solidariteit: iedereen betaalt een vast bedragje zodat er geld is als iemand ziek wordt. Maar dat hele besef van gezamenlijkheid draaiden zij de laatste decennia zelf de nek om. Vlotte folders, anonieme kantoorkolossen, zakelijke logo’s – en altijd wachtenden voor u.

Zij zijn zo efficiënt, en zo gehaat in hun anonimiteit, dat de SP in een handomdraai een alternatief lanceerde: een Nationaal Zorgfonds. Kern is dat verzekeraars niet langer het basispakket verzekeren. Dit doet voortaan een vage collectieve entiteit – het is amper uitgewerkt. Maar de populariteit ervan, en de snelheid waarmee dat fonds deel van het politieke gesprek werd, zou elke verzekeraar te denken moeten geven.

Er komt bij dat Rutte II zijn meest goodwill verspeelde door de zorguitgaven af te remmen. Verstandig beleid dat mede de basis voor economisch herstel legde. Het SCP toont vandaag aan dat het land beducht blijft voor onderlinge verhoudingen – maar het vertrouwen in economie, bedrijfsleven en politiek was jaren niet zo hoog. Kon minder voor een kabinet dat zoveel overhoop haalde.

Het SCP laat ook zien waartegen de meeste weerzin bestaat: zorgbeleid. Dus om onder al deze omstandigheden op 1 januari 2017, tweeëneenhalve maand voor de verkiezingen, de premie fors te verhogen is zoiets als vuurpijlen naar een vredesmars gooien.

Lees ook: Nederlanders pessimistisch? Ja en nee

Ik begrijp dat verzekeraars redenen hebben. Duurdere behandelingen. De wijkverpleging. Krimpende vermogens. Het zal wel. Maar even zwijgen had best gekund. Nu illustreerden zij dat ze een structurele zwakte in het systeem zijn: dat cruciale beslissingen over zorgkosten van burgers worden genomen door instellingen met het politiek gevoel van een banaan.

Tom-Jan Meeus (t.meeus@nrc.nl; @tomjanmeeus) schrijft op deze plek een wisselcolumn met Jutta Chorus.
Mail de redactie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Zorgmijden wordt zorgwekkend

Bericht door Eekhoorn »

Tom-Jan Meeus haalt oorzaak en gevolg door elkaar.

De zorgpremie moet voldoende zijn om de kosten voor de verstrekkingen vanuit de basisverzekering te dekken. Redenen dat die kosten zijn toegenomen noemt Tom-Jan Meeus wel, maar hij doet dat vervolgens gek genoeg af als 'Het zal wel'.

Zijn conclusie (dat de zorgverzekeraars de zorgkosten bepalen) klopt dus niet.

Natuurlijk zijn de zorgverzekeraars inderdaad grote, anonieme, bureaucratische organisaties. Maar dat is iets heel anders.
Plaats reactie