Pagina 1 van 4

Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 03 dec 2014, 07:56
door laura
Het idee is dat mensen met de ontwikkeling naar vraaggestuurde zorg en marktwerking een actievere rol krijgen. Van de patiënt of 'zorgconsument' wordt verwacht dat hij of zij zichzelf beter kan informeren over goede zorg, waar dat wel en niet te verkrijgen is en over nut en noodzaak van behandelingen. Verwacht wordt dat ze zelf kiezen naar welk ziekenhuis of welke specialist zij gaan. Op deze manier zouden ze zorgaanbieders dwingen goede kwaliteit te leveren tegen een scherpe prijs.
Volgens Margo Trappenburg is deze ontwikkeling niet ingegeven door een beweging ‘van onderop’, dus door ongeruste patiënten die inspraak eisen. De democratie komt ‘van bovenaf’. Het is de overheid die de gezondheidszorg wilde hervormen, met als doel de almaar groeiende kosten te beheersen. Het oude verzekeringsstelsel prikkelde daartoe niet. Alles wat de dokter goed achtte, werd betaald.

Zij beschrijft hoe de overheid een aantal strategieën bedacht om haar invloed te vergroten. Een van die strategieën was om ‘de patiënt’ te organiseren als tegenhanger van het machtig medisch bolwerk dat zich maar niet liet reguleren. Vervolgens bleek het voor de overheid wel zo handig om één duidelijke gesprekspartner te hebben. En zo werd in 1992 de NPCF opgericht, als federatie van patiëntenverenigingen met een breed draagvlak. Een van de bedoelingen van de NPCF was dat ze collectieve contracten met verzekeraars zou sluiten, een andere was dat ze gesprekspartner zou zijn voor de overheid. Daarmee was de politieke figuur van de ‘zorgconsument’ geboren.

Margo Trappenburg gaat in op de rol van de georganiseerde patiëntenbeweging, schrijft Jeannette Pols. Ze laat zien dat het niet alleen gaat om inspraak of niet, maar ook om inspraak ergens over, en dat er hier sprake is van een door anderen (lees: de overheid) bepaalde agenda. Daarbij krijgen de inspraakhebbenden strenge gedragsregels opgelegd: gij zult u gedragen als consument, spreken met één stem, fungeren als tegenhanger van artsen en andere professionals, en dit alles zonder ‘achterban’, want patiëntvertegenwoordigers zijn door niemand gekozen en hebben dus geen mandaat.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 17 apr 2015, 02:42
door Eekhoorn
De rechter ziet de NCPF niet als vertegenwoordiger van patiënten c.q. zorgconsumenten. Zie deze uitspraak van 9 april 2015: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:2307, onderdeel 7, 8 en 8 (echt, er zijn twee onderdelen 8 ;))

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 17 apr 2015, 11:47
door Kiek
Dank je, Eekhoorn!
Dat is dus nu eens en voor altijd duidelijk:

De uitspraak van de rechtbank heeft duidelijk gemaakt dat de NPCF géén consumentenorganisatie is.
De NPCF geeft consistent en constant een onjuiste voorstelling van zaken.
De NPCF is tot stand gekomen in opdracht van opeenvolgende kabinetten, als uitvoerster van die anti-menselijke ommezwaai van de gezondheidszorg tot onderdeel van het marktdenken.

En nu maar hopen dat praatprogramma's ophouden de NPCF uit te nodigen 'als vertegenwoordiger' van patiënten.

Opvallend is het vertrek van Wilna Wind op de dag van de door Eekhoorn gemelde uitspraak.
http://www.zorgbelang-nederland.nl/nieu ... 0&iid=6687

Quote uit rechtspraak-site, zie post hierboven van Eekhoorn:

7. Naar het oordeel van de rechtbank is niet aannemelijk geworden dat eiseres de collectieve belangen behartigt van patiënten en op die grond is aan te merken als consumentenorganisatie die wordt geacht belanghebbende te zijn in de zin van artikel 93, eerste lid, en artikel 1, onder n, van de Mededingingswet. Bij dit oordeel heeft de rechtbank het volgende in aanmerking genomen.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 17 apr 2015, 19:25
door Eekhoorn
De vraag is natuurlijk of hiermee de NPCF ontmaskerd en het doek van het zorgstelseltoneelstuk gevallen is. Het lijkt me sterk, the show must go on en dit is, zoals dat in goed Haags heet, gewoon een vleeswond. En zo zat de NPCF vandaag weer vrolijk patiënten te vertegenwoordigen in de Hoorzitting "Kwaliteit loont" van de Tweede Kamer: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... 2015A00935.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 18 apr 2015, 12:12
door laura
Kiek gaf deze link: http://www.zorgbelang-nederland.nl/nieu ... 0&iid=6687

Gerdi Verbeet noemt in deze link: "In de afgelopen jaren kreeg de invloed van patiënten vaste vorm op een aantal belangrijke onderwerpen, zoals openheid van kwaliteitsgegevens [...]."

De kwaliteitscriteria zijn een product van de NPCF.
Met deze als voorbeeld, de kwaliteitscriteria schildklierzorg: viewtopic.php?f=22&t=438&hilit=kwaliteitscriteria

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 18 apr 2015, 22:12
door Eekhoorn
Het valt op dat de NPCF zich hier wederom nadrukkelijk profileert als vertegenwoordiger van patiënten en niet van patiëntenorganisaties. Zet dat even tegenover dit citaat uit de hierboven vermelde rechterlijke uitspraak:
Blijkens haar Statuten heeft eiseres tot doelstelling ‘het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van patiënten-consumentenorganisaties’. Het behartigen van de collectieve belangen van patiënten als zodanig wordt niet uitdrukkelijk als doelstelling genoemd in de statuten. Volgens de artikelen 3 en 6 van de statuten bestaat het ledenbestand van eiseres, een Federatie van patiëntenorganisaties, uit landelijke of regionale patiëntenorganisaties, werkzaam op het terrein van de volksgezondheid vanuit het perspectief van de patiënt.
Waarom stelt de NPCF zich op als spreekbuis van patiënten terwijl ze blijkens haar statuten die patiënten helemaal niet vertegenwoordigt?

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 14 mei 2015, 14:45
door laura
Wel aardig om in het verlengde van deze discussie de column van Frank van Wijck te lezen: http://www.artsenauto.nl/en-nu-ook-doen/

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 15 mei 2015, 02:02
door *anna*
In deze discussie over democratie en patiëntenbelangen (die op diverse podia gevoerd wordt) voel ik me totaal machteloos. En in slechte perioden heel boos.
Ik volg de ontwikkelingen zo goed mogelijk en probeer mijn eigen situatie in te schatten, maar eerlijk gezegd snap ik er niets meer van. Wat wordt er nu eigenlijk van mij verwacht? Wie verdedigt waar mijn belangen als patiënt? Welke keuzes heb ik eigenlijk? Die hele marktwerking werkt toch voor geen meter in het belang van de patiënt? Ik merk er tenminste persoonlijk niets van dat dit ingestelde zorgsysteem de kosten zou drukken. Integendeel: voor twee personen jaarlijks € 700,- eigen risico + de reguliere maandelijkse ziektekosten... of je een emmer leeggooit...

Geef mij alsjeblieft mijn ziekenfondsverzekering terug uit de tijd toen alles nog duidelijk was en men gewoon dicht bij huis overal geholpen kon worden, zonder al die rompslomp van formulieren, administratie en verantwoording. En toen men, als het moeilijker werd, gewoon een verwijzing kreeg naar specialisten.

Mijn god, ik voel me ineens heel oud met deze verzuchting!

Anna

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 16 mei 2015, 16:47
door laura
Steeds meer krijg ik het idee dat ik als patiënt aan de kant sta.
Er wordt over mij gepraat door mensen in dienst van allerlei instanties en organisaties.
Voor mij wordt het steeds duurder.
En daar gaat steeds meer geld naartoe.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 16 mei 2015, 20:08
door Mellie
Geef mij alsjeblieft mijn ziekenfondsverzekering terug uit de tijd toen alles nog duidelijk was en men gewoon dicht bij huis overal geholpen kon worden, zonder al die rompslomp van formulieren, administratie en verantwoording.
jInderdaad. Normaal laat ik altijd me bloed prikken in ziekenhuis, maar nu voor iets heel anders bloed laten prikken bij Salt, via de huisarts. De mensen zijn langer bezig met allerlei administratie dan het prikken zelf. Niet zo gek dus dat de gezondheidszorg te duur word.