Pagina 2 van 4

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 17 mei 2015, 18:45
door Eekhoorn
Destijds moest er 'iets' gebeuren om het stelsel dat er eerst was rigoureus aan te passen omdat het niet meer voldeed. Of de marktwerking die in het in 2006 ingevoerde nieuwe stelsel zat, de zorg inderdaad goedkoper en beter heeft gemaakt, dat is de vraag. Ik denk het niet, maar bij mijn weten is het niet onderzocht.

Nieuw beleidskader subsidiëring patiëntenorganisaties

Geplaatst: 31 mei 2016, 23:20
door Eekhoorn
Minister Schippers past het beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties aan, om diverse redenen, waaronder bezuinigingen. Belangrijk voor onder meer SON.

Link met de Kamerstukken: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ganisaties

De eHealth-hype: een religie

Geplaatst: 18 jun 2016, 11:47
door laura
De eHealth-hype: een religie
W.J. Jongejan

Tijdens de recente eHealthweek kon de verkondiging van de blijde boodschap over het heil dat eHealth ons gaat brengen vrijwel niemand ontgaan. Visioenen als dat ziekenhuizen in 2030 niet meer nodig zijn worden over de toehoorders uitgestort. Bij een nuchtere beschouwing van al het publicitaire geweld valt op hoe de fanate propaganda van nieuwe zorgICT-mogelijkheden overduidelijk trekken heeft gekregen van een religie, waarbij andersdenkenden als niet-gelovigen worden weggezet. Krachtige taal als “privacy-maffia” wordt daarbij niet geschuwd bij het uitdragen van vooruitgang door innovatie. Critici maakt men duidelijk dat die het licht nog niet gezien hebben Het wordt tijd eens te bezien welke religieuze trekken de eHealth-hype heeft.

Het geloof
Bij de fanatieke kern van eHealth-adepten is met een duidelijk financiële motivatie sprake van een ongebreideld geloof in de zegeningen die de innovatie op zorgICT-gebied gaat brengen. Dat geloof is zo sterk omdat in deze bedrijfstak miljarden te verdienen zijn. Alleen al de markt voor mHealth(mobiele eHealth) zou om een bedrag van 59 miljard dollar in 2020 gaan. Onder mhealth worden toepassingen in de zorg verstaan die gebruik maken van mobiele platforms(smartphones/ tablets) en die gaan over het monitoren van patiënten, diagnostiek en andere diensten. De jaarlijkse groei op dat specifieke marktonderdeel wordt geschat op gemiddeld 33 procent.

De gelovigen
Net als bij de bekende religies stellen de propagandisten van “de vooruitgang” met eHealth de verhoudingen erg zwart-wit voor. Je bent òf voor òf tegen. Het lijkt een beetje op de strijd tussen de Gomaristen en Arminianen tijdens het Twaalfjarig bestand in de vaderlandse geschiedenis: de strijd tussen de preciezen en de rekkelijken.

De ketters
Niet-gelovigen, met name zij die wijzen op de gevaren ten aanzien van privacy, worden weggezet als ketters. Gesproken wordt van privacy als stok om de innovatie mee te slaan, privacy als innovatie-killer en over privacy-maffia. Het geeft aan hoezeer de verschillen aangezet worden binnen de kring van de gelovigen.

De evangelist
Voor het verbreiden van het geloof zijn diverse mensen actief. Zo is er de zelfverklaarde evangelist(niet door mij verzonnen term) Lucien Engelen. (Zie pagina 5 van de brochure in deze link.) Bij Nictiz dat standaarden voor de elektronische zorgcommunicatie maakt werd hij in 2014 benoemd tot “chief imagineer” : een officieel soort ziener. De ene na de andere eHealth-toepassing propageert hij met een vlotte babbel zonder direct acht te slaan of de applicatie de diepgang heeft die deze nodig heeft, dan wel gevalideerde meetwaarden levert. Zo was hij een fervent voorstander van het betrekkelijk kort bestaande Amerikaanse diagnostische bedrijf Theranos, dat bij overheidscontrole niets revolutionairs bleek voor te stellen en nu volledig geflopt is. Maar met de evangelist trekt de karavaan verder en krijgen nieuwere eHealth-toepassingen volle aandacht.

De collecte
In het kader van de eHealth-religie moet uiteraard ook geld opgehaald worden. Bij zorgverzekeraars wordt driftig geprobeerd om allerlei apps op zorggebied vergoed te krijgen door zorgverzekeraars. Veel eHealth-toepassingen leveren echter geen directe besparingen op. Lukt de vergoeding, dan zijn de felicitaties van medestanders luid. Dat daarbij verdringing van zorg kan optreden, omdat een zorg-euro binnen een budget maar één keer uitgegeven kan worden lijkt dan opeens van minder belang.

De discipelen
Een groep van vertrouwelingen bestaat altijd als er een diepgaand geloof in heilzame elektronische oplossingen voor problemen in de zorg wordt geboden. Zowel personen, bedrijven(bijv. Philips) als overheidsinstellingen(bijv.Nictiz) kunnen daartoe gerekend worden. De sturende hand van het ministerie van VWS is daarbij op de achtergrond aanwezig.

De schriftgeleerden
Op de achtergrond opereren consultants als schriftgeleerden die vaak op basis van gedachtenconstructies, noem het visioenen, het ministerie van VWS adviseren. Zo heeft de accountants- en adviesorganisatie KPMG een prominent adviserende taak bij het ministerie. Even zoeken met Google met als zoektermen VWS en KPMG levert vele hits op.

De voorganger
Zoals elke religie kent eHealth ook prominente voorgangers(predikanten/priester/rabbijn/imam). Recent lieten minister Schippers en staatssecretaris van Rijn in een eigen brochure en een interview in het NRC Handelsblad weten hoe groot hun geloof in eHealth is. Schippers leidde daarbij de dienst met van Rijn als co-celebrant. Weide perspectieven met een land zonder ziekenhuizen werden door de twee geschetst, overigens zonder enige realiteitszin. Preventie met behulp van eHealth moet het volgens hen helemaal worden. Dat soort opmerkingen klinkt uit de mond van dit duo toch wel erg als vloeken in de kerk. Zij hebben namelijk zelf de laatste jaren vanwege bezuinigingen menig preventieprogramma de nek omgedraaid.

Geen religie
eHealth moet als elke ontwikkeling in de zorg niet overhaast en als een soort religie worden toegepast. Mijn moeder zei altijd: “bezie alles, maar behoud het goede”. Op die basis dienen weloverwogen, goed uitgetest, met gevalideerde testwaarden, nieuwe ICT-ontwikkelingen in de zorg toegepast te worden. Haastige spoed is zelden goed. Tegenstander van innovatie ben ik dan ook niet.

Wat is een chronische patiënt?!

Geplaatst: 07 jul 2016, 15:35
door laura
Hoe kijken chronische patiënten zelf tegen digitale zelfmanagement tools aan?


Digitale hulpmiddelen zoals apps, wearables en patiëntportalen hebben volgens minister Schippers een grote belofte wanneer het gaat om zelfmanagement voor chronische patiënten. Ziekenhuizen en huisartsenpraktijken experimenten al langer met zelfmanagement programma’s waarbij patiënten thuis zelf metingen uitvoeren. Toch is de bekendheid bij patiënten volgens de Nictiz eHealth monitor nog relatief laag. Wat moet er volgens chronische patiënten zelf gebeuren om meer inzet van eHealth te krijgen?

Gevolgd door nog meer #zorglulkoekbingo

Artikel over Patiëntenfederatie op FTM

Geplaatst: 15 aug 2016, 11:22
door Eekhoorn
Vandaag heeft Follow the Money een artikel geplaatst over de NPCF - inmiddels omgedoopt tot Patiëntenfederatie Nederland.

Voor wie de discussie over de NPCF op dit forum een beetje gevolgd heeft, staat er niet veel nieuws in. Echter dit was voor mij wel nieuw:
De Patiëntenfederatie is bezig met de oprichting van een ‘marktplaats’ voor ervaringsdeskundigheid met extra geld van VWS. De lidorganisaties zijn hierover voor de zomer informeel geïnformeerd. De meeste lidorganisaties van de federatie zijn zelf al bezig met het opzetten van aandoeningspecifieke patiëntenparticipatie en hebben aangegeven dat een overkoepelende marktplaats weinig waarde heeft en dat het geld beter besteed kan worden. Desondanks is de Patiëntenfederatie in de zomer doorgegaan met het initiatief en heeft het bureau ‘Verbinden met zorg’ van Anemone Bogels opdracht gegeven het project te leiden.
Link: https://www.ftm.nl/artikelen/organiseer ... tegenmacht

Re: Artikel over Patiëntenfederatie op FTM

Geplaatst: 15 aug 2016, 14:36
door laura
Dat viel me ook al op dat veel al bekend is.
En Eekhoorn wat jij gequote hebt wist ik ook nog niet.

Bijzonder is wel dat Anemone Bogels als ex-directeur bij de NFK vandaan komt en nu 'Verbinden met zorg' bestiert.
Tussendoor heeft de NFK nog 'Leven met kanker' geheten.

Van die marktplaats voor ervaringsdeskundigheid heb ik nog niets gelezen.

Over beleving in de zorg ...

Geplaatst: 13 sep 2016, 15:20
door laura
'Beleving' is nu ook de zorg binnengekomen


Teun vraagt zich af
artikel: Op zoek naar de inhoud achter de holle frase.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 01 nov 2016, 09:08
door Eekhoorn
Een opmerkelijke twist in de NPCF-saga: de federatie (nu Patiëntenfederatie Nederland) stelt de politiek voor: financier patiëntenorganisaties voortaan uit premiegeld en niet langer uit algemene middelen en subsidie.

https://www.patientenfederatie.nl/nieuw ... zorgpremie en vooral https://www.patientenfederatie.nl/image ... ingVWS.pdf

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 07 nov 2016, 11:37
door Kiek
In zijn collumn van afgelopen zaterdag in de NRC schrijft Tom-Jan Meeus over de invloeden van lobbyisten in de huidige politieke wereld.

Welke lobby-clubs hebben op dit moment invloed?
Wie zijn de gesprekspartners van de partijen?
Wie schrijven mee aan programma's?

Wat Meeus onder meer opvalt is de afwezigheid van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) op de lijst 'gespreksparners' van de PvdA.

Een citaat:
"Hoe kan dat, sms'te ik de voorzitter van ZN, oud-politicus André Rouvoet, die in Hongkong bleek te zitten. "Geen idee", reageerde hij.
Het frappante is namelijk dat uitgerekend de particuliere zorgverzekeraars in mijn waarneming van alle Haagse lobbygroepen de meeste invloed inleveren in de verkiezingsprogramma's dit jaar. Zelfs het CDA is nu uitgesproken sceptisch over hun rol: dan weet je hoe laat het is.
Rouvoet bestrijdt dit. Hij mailde me dat, behalve de SP zelf, geen partij kiest voor een stelselwijziging zoals het Nationaal Zorgfonds.
Mij lijkt het nu al vast te staan dat zorgverzekeraars volgend jaar talrijke marktvrijheden zullen verliezen.
Je kunt nog zo vaardig lobbyen, maar als de burger een grondige hekel aan je krijgt, volgt de politiek uiteindelijk altijd
."

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 08 nov 2016, 08:49
door Eekhoorn
Volgende bom gevallen: zorgverzekeraar VGZ wil Zorgkaart Nederland (van Patiëntenfederatie Nederland) als belangrijkste instrument voor meten kwaliteit zorg inzetten. En wil navolging van andere verzekeraars.

Zie ook (ouder): http://www.discura.nl/auteurs/aliette-j ... zorg-kaart

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/07/bi ... 9-a1530680:
Bij VGZ gaat patiënt voortaan oordelen wat goede zorg is

Zorgverzekeraar VGZ schrijft geschiedenis. Het oordeel van de patiënt wordt voortaan leidend bij het bepalen van de kwaliteit van de zorg.
Jeroen Wester - 7 november 2016 om 21:55

Tussen een hotel met uitzicht op zee of uitzicht op een blinde muur is het niet moeilijk kiezen, zei presentator Erik van der Hoff een paar jaar geleden in spotjes van zorgverzekeraar VGZ. Maar hoe moet je kiezen tussen twee ziekenhuizen? „Hoe weet je nu bij zoiets belangrijks of je echt goede zorg krijgt?”, vroeg de opgewekte presentator.

VGZ, de tweede zorgverzekeraar van het land, suggereerde dat wel te weten. Maar daar komt VGZ nu van terug. „De patiënt gelooft niet dat wij over de kwaliteit gaan. En als wij bepaalde adviezen geven, worden we niet vertrouwd”, licht Frank Elion, divisievoorzitter commercie, toe. „Met die spotjes hebben we de plank misgeslagen.”

Het is in het Nederlandse zorgstelsel de verzekeraar die namens de patiënt inkoopt op prijs en kwaliteit. Maar verzekeraars hebben slechte ervaringen met de selectie op kwaliteit. Ze krijgen vaak het verwijt bij hun kwaliteitseisen op de stoel van de dokter te gaan zitten.

Bovendien heeft de verzekeraar vooral zicht op kwaliteit via administratieve processen. Als door een fout van de oncoloog later een been moet worden geamputeerd, kan de verzekeraar dat niet snel zien. De patiënt heeft een veel directere relatie met de zorgverlener.

VGZ,(10,6 miljard omzet en 4,2 miljoen polishouders) heeft daarom een verstrekkend besluit genomen over de manier waarop zij zorg inkoopt bij ziekenhuizen en andere zorginstellingen. De verzekeraar gaat voortaan veel meer gebruikmaken van ervaringen van patiënten. Hiertoe gaat VGZ een strategisch samenwerkingsverband aan met Zorgkaart Nederland, de site van Patiëntenfederatie Nederland waarop patiënten hun artsen en bezochte zorginstellingen kunnen beoordelen en ervaringen delen.

Volgens Elion van VGZ is het in Nederland een doolhof als het gaat om de waardering van kwaliteit van artsen en ziekenhuizen. „De noodzaak tot één standaard is hoog. Wij willen dat alle ziekenhuizen en alle zorgverzekeraars de Zorgkaart Nederland omarmen”.

De verzekeraar is tot de conclusie gekomen dat kwaliteit het beste gemeten kan worden door een onafhankelijke derde, dus niet door een ziekenhuis of arts en ook niet door een zorgverzekeraar.

Natuurlijk is het voor een patiënt heel moeilijk om de technische kwaliteit van een arts te beoordelen, maar hij kan wel zeggen of hij tevreden of ontevreden is. De patiënt weet bijvoorbeeld ook wanneer hij weer kon lopen na een knie-operatie. Hij kan allerlei variabelen aanleveren over kwaliteit die via andere wegen soms niet te krijgen zijn.

VGZ hoopt dat veel meer patiënten systematisch hun ervaringen en medische resultaten met elkaar gaan delen. Dan ontstaat er volgens de verzekeraar „een waarheid” over de kwaliteit van de verleende zorg.

De site Zorgkaart,nl deelt ervaringen net als Airbnb, Booking.com of Uber dat doen. Naast een cijfer voor een arts of een instelling delen patiënten in eigen woorden hun ervaringen. Zorgkaart heeft meer dan 1 miljoen bezoekers per maand. Er komen iedere maand meer dan 9.000 nieuwe beoordelingen bij. De kwaliteit van de waarderingen staat of valt met het aantal waarnemingen.

„Het is hetzelfde als wanneer je een hotel zoekt”, zegt Elion. „Een rapportcijfer gebaseerd op drie waarnemingen neem ik niet serieus. Maar als de laatste zeven bezoekers allemaal even kritisch zijn, wordt het een ander verhaal.”

De kritiek op Zorgkaart dat sommige waarderingen op te weinig beoordelingen is gebaseerd, is volgens de makers ervan een kinderziekte. „We zijn het point of no return allang gepasseerd”, zegt Nicole Velthuis van Zorgkaart Nederland.

De waarderingen worden ook steeds meer door artsen en ziekenhuizen zelf gebruikt. Zo gebruikt het ziekenhuis van Amersfoort (Meander Medisch Centrum) de ervaringen van patiënten als managementinstrument. Artsen kunnen leren van hun negatieve beoordelingen.

Na CZ openbaart ook VGZ zijn afspraken met ziekenhuizen over medische behandelingen die relevant zijn voor het eigen risico. Vorige week kondigde minister Schippers (Zorg, VVD) aan dat ze openbaarheid via toezichthouder NZa gaat afdwingen.

VGZ heeft hiertoe besloten door de groeiende maatschappelijke druk de tarieven openbaar te maken. Tot voor kort hielden alle ziekenhuizen en verzekeraars de tarieven geheim vanwege concurrentie-overwegingen.

VGZ gaat al zijn tarieven van ziekenhuizen koppelen aan de patiëntervaringen op Zorgkaart.nl. De verzekeraar gaat verzekerden ook veel meer aanmoedigen om zijn ervaringen met een arts of ziekenhuis te delen.

Volgens VGZ is het niet de bedoeling dat elke verzekeraar zijn eigen patiëntervaringen gaat waarderen. VGZ wil dat alle verzekeraars de site van Patiëntenfederatie Nederland als onafhankelijke derde omarmen.