Pagina 4 van 4

Wacht niet op patiënt met vernieuwing

Geplaatst: 20 feb 2017, 09:20
door laura
Met link: Wacht met vernieuwing niet op de patiënt
Dianda Veldman | Directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland

De patiënt snakt naar vernieuwing in de zorg, maar wie durft die handschoen op te pakken?

Eerst maar eens een vraag. Hebt u een iPad? Of een e-reader? Of een smartphone? Grote kans dat het antwoord drie keer ja is. Maar hoe komt u aan die leuke speeltjes? Inderdaad. Die kwamen ineens op de markt en u greep uw kans. Want u zag de voordelen ervan in.

Zo gaat het vaak met nieuwe ontwikkelingen. We zouden ons nog steeds behelpen paard en wagen als de jonge heer Ford en de heer Benz niet hadden bedacht dat het ook anders kan. Niemand heeft gevraagd om de verbrandingsmotor uit te vinden, maar toen hij er was, was het hek van de dam. En rolden de t-Fords massaal van de band. Want de mogelijke gebruiker zag het gemak en het nut ervan in.

Wie trekt de kar?

Zo gaat dat met vooruitgang. Iemand bedenkt iets en steekt zijn nek uit. Als het lukt, volgt de massa vanzelf.

Anderhalf miljard

Laten we die parallel nu eens doortrekken naar de zorg. Van wie moet daar de vernieuwing komen? Wie trekt de kar bij de omschakeling van papier naar digitaal? Bij de omschakeling van wachtkamer naar huiskamer en bij de overgang van consult naar meekijkconsult. Je stuurt gewoon even een foto van de uitgelopen moedervlek en krijg de uitslag via de app.

Dat heet vernieuwing. En daar hebben we allemaal plezier van. De werkgevers hebben becijferd dat dit soort nieuwe manieren van werken zomaar anderhalf miljard kan besparen. En het is beter voor iedereen. Geen overvolle wachtkamers meer, geen onnodige gang naar de dokter. Wat je thuis digitaal kunt en wilt doen, doe je thuis. Zelfs de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen vinden dit een goed idee.

Wij van Patiëntenfederatie Nederland sluiten ons daar graag bij aan. Maar we hebben wel onze vragen. Hoe gaan we dit bereiken? Wie trekt de kar?

Niet wachten op de patiënt

Te vaak hoor ik bestuurders, beleidsmakers en zorgaanbieders zeggen dat vernieuwen alleen zin heeft als de patiënt erom vraagt. Digitaliseren en invoeren van andere technieken kan volgens hen pas als de patiënten het willen.

Het is het liedje dat we nu al jaren horen. "Wij, de dokters en zorgverleners, willen best vernieuwen, maar ja, de patiënt wil niet." En dus gebeurt het niet. Maar hoe kan de patiënt weten wat er allemaal beschikbaar is? Wat de voorlopers bedenken in hun besloten fabrieken? Niemand heeft ooit gevraagd om de iPad. Hij was er en toen kwam de vraag.

Zorgaanbieders die niets doen omdat de patiënt er niet naar vraagt steken hun kop ten onrechte in het zand. En ontlopen hun eigen verantwoordelijkheid.

Dan maar een ander betaalmodel

Ik begrijp best dat artsen even terugschrikken voor vernieuwing. Want het betaalmodel is vaak nog geënt op fysieke aanwezigheid van dokter en patiënt. Maar zeg dan dat dit een probleem is. Dan kunnen we zien hoe we daar een mouw aan kunnen passen. Tegelijk moeten zorgverleners zich realiseren dat vernieuwing met kosten gepaard gaat. Maar wie de patiënt centraal zet, moet die hobbel gewoon nemen. En doorzetten.

Want vernieuwing moet komen van voorlopers. Die aan patiënten laten zien hoe zorg ook kan. Je kunt immers pas om iets vragen als je weet dat het er is.

De tijd is rijp voor vernieuwing en modernisering van technieken. Daar worden patiënt en dokter beter van, ook financieel. Wij weten van patiënten dat ze dit ook graag willen. Niemand gaat voor zijn lol naar het ziekenhuis. Maar dan moet die andere mogelijkheid wel worden aangeboden. Dat kan, met technologische middelen.

Daarom deze boodschap voor al die zorgverleners die achterover leunen omdat de patiënt er niet om vraagt. Wij willen graag vernieuwen. Laat zien wat er kan, wij dagen u uit om ons te verrassen. U hebt ons aan uw zijde.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 20 feb 2017, 13:47
door *anna*
Hoe centraal staat de patiënt voor de Patiëntenfederatie en hoe serieus wordt de 'zorgconsument' (wie bedénkt zo'n woord) genomen als de directeur ervan oproept 'niet op de patiënt te wachten' als het vernieuwingen betreft:
Als het lukt, volgt de massa vanzelf.
De patiënt zou snakken(!) naar vernieuwing in de zorg... Misschien eerder verwarming?
eHealth is een ontwikkeling waar lang niet iedereen gelukkig van wordt. Het is nog maar de vraag of patiënten liever mailen of van achter een schermpje hun klachten demonstreren. Ik zelf zit liever in de spreekkamer of heb een levende dokter aan mijn bed of aan de telefoon. De wereld voelt af en toe al zo kil.
Ik vind zorg iets dat wij zorgvuldig en solidair metelkaar en voorelkaar moeten organiseren. Zonder letterlijke schermen, ruitjes en raampjes. Het menselijke contact wordt steeds afstandelijker, lijkt wel.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 20 feb 2017, 22:30
door Eekhoorn
Waarom spreekt Patiëntenfederatie Nederland namens 'de patiënt'? Natuurlijke personen kunnen niet eens lid worden.

Waaruit blijkt dat 'de patiënt' op e-health zit te wachten? En als dat niet zo is maar e-health toch een goed idee is (dan kan), waarom is het dan juist de Patiëntenfederatie die er reclame voor moet maken?

E-health wordt mij iets te veel gepusht. Ik krijg steeds maar het idee dat achter de schermen Philips Healthcare héél erg aan het lobbyen is bij invloedrijke partijen zoals deze Patiëntenfederatie Nederland en natuurlijk het ministerie van VWS.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 23 jun 2017, 12:52
door laura
In het kader van Zorgkaart Nederland ...
Het mag ook wel wat kosten: https://www.zorgkaartnederland.nl/conte ... stellingen

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 23 jun 2017, 15:41
door laura
En: Partnerships en samenwerkingsverbanden


Voor Patiëntenfederatie Nederland is ZorgkaartNederland een manier om patiënten een stem en daarmee ook invloed te geven. Het is daarbij van belang dat er zoveel mogelijk ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland komen te staan. Want ervaringen van patiënten bevatten heel veel nuttige informatie. Hiervan kunnen andere organisaties gebruikmaken om zo hun zorg of diensten te verbeteren. Ook gebruikt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de waarderingen in het volgen van de prestaties van zorginstellingen.
Om goede en bruikbare keuze informatie op ZorgkaartNederland te presenteren, werken we ook samen met veel andere organisaties. Samen met patiëntenorganisaties, beroepsverenigingen en verzekeraars proberen we zo de zorg transparanter te maken. Want samen staan we sterker.

ZorgkaartNederland heeft geen commerciële doelstelling. De website wordt voor een groot deel betaald uit de algemene middelen van Patiëntenfederatie Nederland. Een deel van de inkomsten krijgen we door pakketten aan te bieden aan organisaties en praktijken. Met deze pakketten kunnen zij bijvoorbeeld eenvoudiger de waarderingen gebruiken in kwaliteitsverbeteringen. Daarnaast krijgen we geld op projectbasis. Bijvoorbeeld om waarderingen te verzamelen van bewoners van verpleeghuizen. Om door te kunnen gaan met ZorgkaartNederland en de website te blijven verbeteren, werken we ook samen met verschillende partners. Dankzij deze samenwerkingsverbanden kunnen wij onze intensieve redactie, adviseurs en de techniek achter het platform betalen.

Voor al deze samenwerkingsverbanden geldt: ZorgkaartNederland verstrekt nooit informatie over de inzenders van waarderingen aan derden. Ook staan we geen enkele invloed of inmenging toe op ons redactionele beleid.

Patiëntenorganisaties

De samenwerkingsverbanden met patiëntenorganisaties helpen ons om op ZorgkaartNederland ruim twintig vergelijkingshulpen te presenteren die u helpen bij het kiezen van zorg en behandeling bij een specifieke aandoening. Maar er is meer. Patiëntenorganisaties presenteren zich bij ons via zogenaamde profielpagina’s, bloggen en krijgen (geanonimiseerd!) de waarderingen die te maken hebben met een bepaalde aandoening. Zo kunnen zij ervaringen van mensen met een bepaalde aandoening die behoord tot hun doelgroep gebruiken om de zorg voor deze doelgroep te verbeteren. Een ander onderdeel van de samenwerking is het stimuleren van het geven van waarderingen door de achterban van patiëntenorganisaties.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 10 nov 2017, 15:11
door laura
“De omslag naar digitaal kan veel sneller”
Erik Gerritsen, SG VWS

Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS en spreker op het Mobile Healthcare Congres, steekt zijn enthousiasme over eHealth niet onder stoelen of banken. “EHealth verbetert de zorg, verhoogt de productiviteit en verlaagt de kosten. Alleen: het gaat nogal langzaam. Het tempo kan best omhoog.”

In hoog tempo somt secretaris-generaal Erik Gerritsen EHealth-oplossingen op die tot zijn verbeelding spreken. “Wat ik een mooi voorbeeld vind, is de GPS-technologie waarmee je kunt zien of iemand met dementie zich buiten een voor die persoon veilig gebied begeeft. Sensortechnologie in de woning verkleint de kans op vallen. Er zijn ook sensoren die registreren of mensen voldoende eten en die het risico op blaasinfecties signaleren. Er is virtual reality waarmee je mensen met angststoornissen of trauma kunt behandelen. Mensen kunnen zelf meten hoe het staat met hun suiker of met hun bloeddruk. De uitslag van een medisch onderzoek kun je voortaan via de digitale weg ontvangen, zodat je niet drie uur van huis bent voor een gesprek van tien minuten. Moet ik nog even doorgaan?”

Low tech high impact
Het mag duidelijk zijn: Gerritsen omarmt de nieuwe technologieën die zorg efficiënter en beter maken. “En dan vergeet ik nog de robot die mensen eraan herinnert dat ze hun pillen moeten innemen. En telemonitoring van hart- of COPD-patiënten en telemedicine op het gebied van dermatologie. En het is geen toekomstmuziek, hé? Het zijn allemaal oplossingen die al in gebruik zijn.” Er zijn meerdere redenen voor zijn enthousiasme, vertelt hij. “Er komen steeds meer oplossingen beschikbaar om complexe ziektes te bestrijden; denk aan bepaalde medicijnen of operatierobots. Goed dat ze bestaan, want deze high tech oplossingen verbeteren onze zorg. Maar ze zijn ook erg duur. EHealth-oplossingen daarentegen zijn relatief goedkoop. Ze verbeteren niet alleen onze zorg, maar dragen ook bij aan kostenbeheersing. Het gaat al gauw om dubbele cijfers: een kostenbesparing van 20 of 30 procent en soms nog meer. Logisch dus dat VWS de ontwikkeling van deze ‘low tech high impact’ oplossingen toejuicht en ook aanjaagt.”

Preventieve werking
Er is nog een andere component die bij Gerritsen bij wijze van spreken de staart doet kwispelen, namelijk de rol van eHealth-oplossingen bij preventie. “Ongeveer de helft van alle gezondheidsklachten is het gevolg van een ongezonde leefstijl. Voor ons is dat lastig, want in hoeverre mag je je als overheid bemoeien met de persoonlijke levenssfeer? Daar zijn we terughoudend in, al gebruiken we accijnzen om de aanschaf van ongezonde producten minder aantrekkelijk te maken. Mensen verleiden tot een gezonde(re) leefstijl is niet eenvoudig. Met enkel kennis overdragen over de zin van gezonder leven ben je er niet. EHealth kan in dit opzicht echter – in combinatie met gaming – een nuttige rol spelen. Als mensen spelenderwijs ervaren wat het positieve effect van een andere leefstijl is op hun gezondheid, kan dat hen aanzetten om bijvoorbeeld minder alcohol te gebruiken en meer te gaan bewegen.”

Een andere reden voor Gerritsen om eHealth liefdevol te omarmen, is dat het de productiviteit van de zorg vergroot. “En dat is hard nodig. Op dit moment werkt ongeveer één op de zeven mensen in de zorg. Doen we niks, dan wordt dat in 2040 één op de drie. Zoveel zorgprofessionals zijn er simpelweg niet. De productiviteit van de zorg moet dus omhoog. Dat kan alleen met innovatie. Doen we het niet, wordt de zorg onbetaalbaar.”

Kortom: wie zich bezighoudt met eHealth, heeft de zegen van VWS. En het ministerie laat het niet bij mooie woorden, aldus Gerritsen. “Wij creëren randvoorwaarden om het ecosysteem van eHealth te laten floreren. We zorgen voor ‘vruchtbare grond’: een gezonde ICT-infrastructuur, met standaarden voor gegevensuitwisseling, en goede beveiliging van gegevensuitwisseling, zoals een vlotte en betrouwbare identificatie en authenticatie. Voor de rest is het aan het veld: de zorgverzekeraars, de gemeenten, de bedrijven en de zorginstellingen. Verder stimuleren we het klimaat rondom eHealth, bijvoorbeeld door veel communicatie over alle mogelijkheden, door het faciliteren van community-vorming, van health deals, van health impact bonds en door belemmeringen in de bekostiging weg te halen en via een seed capital regeling voor startups.”

Sleutelrol patiënt
Wie dit alles probeert te overzien, zou de indruk kunnen krijgen dat eHealth vooral een verhaal is van de overheid en het bedrijfsleven. Een misvatting, aldus Gerritsen, die de patiënt een sleutelrol toedicht. “Ik roep patiënten wel eens op tot guerrilla. Daarmee bedoel ik dat ze hun huisartsen, fysiotherapeuten en specialisten zouden moeten bestoken met verzoeken om een E-consult of om digitaal een afspraak te kunnen maken. Zodat er meer tijd overblijft voor die situaties waarin face to face contact echt noodzakelijk is. Het systeem is tamelijk conservatief en er is veel koudwatervrees. Maar op het moment dat professionals en patienten ervaring opdoen met eHealth-toepassingen, dan zijn ze meestal snel om. Gelukkig zie ik een innovatieve onderstroom die aan het aanzwellen is richting bovenstroom. Daar zijn we allemaal bij gebaat.”

Laatste dag voor MC Slotervaart: 'Geen idee wat er met mij gaat gebeuren'

Geplaatst: 26 okt 2018, 11:50
door laura
Laatste dag voor MC Slotervaart: 'Geen idee wat er met mij gaat gebeuren'

Vanaf vanmiddag 15.00 uur wordt het stil in de gangen van het MC Slotervaart in Amsterdam. Het ziekenhuis werd gisteren failliet verklaard. De laatste patiënten worden vandaag met 20 tot 35 ambulances overgebracht naar ziekenhuizen in de buurt. Het ziekenhuis moet dicht; openhouden kost te veel geld.

Voor patiënten die niet hoeven te verblijven in het ziekenhuis, maar alleen de poli moeten bezoeken, gaat de zorg vooralsnog door. De curator die zich bezig houdt met de afwikkeling van het faillissement zei gisteravond in Nieuwsuur dat de zorgverzekeraars daarvoor een lening hebben verstrekt. In de komende weken worden ook de poliklinische patiënten overgedragen.

Niet alleen de patiënten, ook de 1095 medewerkers van het MC Slotervaart moeten op termijn weg. Voor de ingang van het ziekenhuis praat NOS-verslaggever Joris van de Kerkhof met een van hen, een teamleider anesthesie. "Er wordt niet meer geopereerd vandaag", zegt ze. "Er is wel nog wel een heleboel te doen vandaag, vooral administratief en om op te ruimen."

Voor het personeel in loondienst dat nog even blijft werken, neemt het UWV de salarisbetalingen over. Wat er daarna met het personeel gebeurt is nog niet duidelijk.
Het was een ontzettend leuk ziekenhuis, door de sfeer en het 'je en jij' tegen elkaar.
Medewerker MC Slotervaart
"Ik heb geen idee wat er met mij gaat gebeuren", zegt de medewerker tegen Van de Kerkhof . "Ik ben al wat ouder dus ik moet nog maar zien wat er op mijn pad komt. Ik denk dat mijn medewerkers wel ergens anders aan de bak kunnen, maar het blijft toch wrang. Het was een ontzettend leuk ziekenhuis, door de sfeer en het 'je en jij' tegen elkaar. Hard werken maar toch ook heel erg leuk en gezellig."

"We gaan na het werk met z'n allen wat drinken. Juist nu heb je elkaar nodig." Daarna loopt ze het ziekenhuis in. De tranen stonden in haar ogen, ziet Van de Kerkhof.

Andere ziekenhuizen

De sluiting van MC Slotervaart heeft geen acute gevolgen voor de ziekenhuizen in de buurt. Er zijn voldoende alternatieven waar patiënten terechtkunnen, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De norm dat mensen binnen 45 minuten bij een ziekenhuis moeten kunnen zijn, wordt daar eenvoudig gehaald.

Ook de MC IJsselmeerziekenhuizen zijn failliet verklaard. Daarbij gaat het om het ziekenhuis MC Zuiderzee in Lelystad en poliklinieken in Dronten, Emmeloord en op Urk. Jaarlijks bezoeken ruim 70.000 patiënten het ziekenhuis en er werken 821 mensen. Deze locaties blijven vooralsnog open.

Re: Over democratie en zorgconsumenten ...

Geplaatst: 29 okt 2018, 12:47
door laura
In de NRC met een artikel en een schema met vijftien zwakste ziekenhuizen: https://www.facebook.com/Schildkliertje ... 8790698940