Discussie over EPD/LSP/ICT

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van het EPD/LSP?

Bericht door laura »

Zorgpartijen zetten Landelijk Schakelpunt voort

Organisaties van patiënten, artsen, apothekers en ICT hebben hun handtekening gezet onder een nieuw convenant waarmee ze hun intentie uit 2015 bevestigen om de komende vijf jaar door te gaan met het Landelijk Schakelpunt. Zorgverzekeraars Nederland stelt 18 miljoen euro per jaar beschikbaar. Drie nieuwe partijen treden toe tot het convenant.

Koepels van apothekers (KNMP), huisartsen (LHV), huisartsenposten (InEen), ziekenhuizen (NVZ), patiëntenfederatie NPCF, Zorgverzekeraars Nederland, Nictiz en leveranciers van zorginformatiesystemen tekenden voor verbreding en verdieping van het systeem waarmee zorgverleners medische gegevens kunnen delen. Nieuwe partijen zijn de brancheorganisaties voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg (GGZ Nederland), artsen voor verstandelijk gehandicapten (NVAVG) en diagnostische centra (SAN).

Ruim 90 procent van de huisartsenpraktijken, 95 procent van de apotheken en huisartsenposten en 89 procent van de ziekenhuizen zijn aangesloten op het Landelijk Schakelpunt. Bijna 9,9 miljoen Nederlanders hebben toestemming gegeven om hun gegevens voor uitwisseling beschikbaar te stellen. Ruim 16 miljoen medische gegevens zijn nu te raadplegen. Wekelijks worden 1 miljoen medische opvragingen via het Landelijk Schakelpunt verzonden.

Eva Nyst
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Idee van NPCF: 'Medische gegevens op eigen profielpagina'

Bericht door laura »

'Medische gegevens op eigen profielpagina'
Via ‏@ReneSteenhorst op twitter / Telegraaf

Iedere Nederlander heeft over een paar jaar zijn eigen profielpagina op internet, met daarin zijn eigen medische gegevens. Dat is het idee achter een dinsdag gelanceerd project. ,,Mensen zien dan zelf hoe hun gezondheid zich ontwikkelt. En hoeven niet bij elke behandelaar opnieuw hun hele medische verleden te vertellen'', aldus patiëntenfederatie NPCF, een van de initiatiefnemers.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Minister heeft geen idee over aantal IT-incidenten zorg

Bericht door Eekhoorn »

Artikel uit Security.nl van 17 maart 2016:

Geen zicht op it-incidenten bij ziekenhuizen en zorgorganisaties

Minister Schippers van Volksgezondheid heeft geen inzicht in het aantal zorgorganisaties en ziekenhuizen dat de afgelopen vijf jaar te maken heeft gekregen met problemen in de beveiliging van hun digitale systemen en apparaten, waardoor de privacy en privédata van patiënten in gevaar zijn geweest. Dat blijkt uit haar antwoorden op Kamervragen.

Lees hier verder: https://www.security.nl/posting/464880/ ... ganisaties
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Ziekenhuizen slordig met patiëntendossiers

Bericht door ineke »

Ziekenhuizen slordig met patiëntendossiers

20 van de 40 mysterypatiënten die voor de Consumentenbond hun medische dossier opvroegen bij hun ziekenhuis ontvingen onjuiste gegevens, incomplete informatie of zelfs dossiers van anderen.

Vijf mysterypatiënten vingen bot en kregen helemaal geen informatie. De Consumentenbond is erg geschrokken van de resultaten en heeft instanties die toezien op de ziekenhuizen de resultaten overlegd.

Van de 20 patiënten waarbij het dossier niet klopt, missen vijf deelnemers informatie over voorgeschreven medicijnen als pijn- en ontstekingsremmers. In één dossier ontbreekt informatie over twee operaties en bevallingen en een andere patiënt leest in haar dossier dat ze kinderen heeft, wat niet het geval is. Niet alleen medische gegevens ontbreken maar sommige dossiers zijn ook onleesbaar. Eén patiënt ontvangt behalve haar eigen gegevens ook de dossiers van twee andere patiënten, met hun namen en diagnoses erbij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Een zorgvuldig medisch dossier is ontzettend belangrijk en we zijn oprecht geschrokken van deze uitkomsten. We roepen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dan ook op om verder onderzoek te doen naar deze onzorgvuldigheden en uit te zoeken of het hier gaat om een structureel probleem.'

Opvragen
Consumenten kunnen alleen achterhalen of hun dossier klopt, door het op te vragen. Ze hoeven zich hier niet bezwaard over te voelen. Het is een wettelijk recht om het eigen dossier op te vragen en in te zien. Combée: 'Een kloppend dossier vergroot de patiëntveiligheid en daar zijn patiënt en arts bij gebaat.' Het complete onderzoek is te lezen in de Gezondgids van april 2016.

Meldpunt
Eerder onderzoek in de Gezondgids liet zien dat ook huisartsen vaak niet zorgvuldig omgaan met medische dossiers en dat het opvragen ervan veel moeite kost. De Consumentenbond hoort graag de positieve en negatieve ervaringen van consumenten met het opvragen van medisch dossiers bij huisarts en ziekenhuis. Zij kunnen dit melden op het meldpunt medisch dossier. De verzamelde reacties wil de Consumentenbond delen met de IGZ.




Mysteryonderzoek Consumentenbond
De Consumentenbond vroeg eind 2015 aan 40 consumenten een kopie van hun complete medisch dossier op te vragen in het ziekenhuis waar ze behandeld zijn en de inhoud ervan te beoordelen.

•Bijna de helft van de ziekenhuizen (19 van de 40) slaagt er niet in om binnen 14 dagen aan het verzoek van de mysterypatiënt te voldoen. Bij 9 van deze 19 ziekenhuizen hebben patiënten ook na 4 weken hun dossier nog niet in handen.

•Bij 5 mysterypatiënten is het uiteindelijk helemaal niet gelukt het opgevraagde dossier te ontvangen, ondanks meerdere telefoontjes van hun kant.

•Bij de uitgifte van een fysieke kopie van het medisch dossier hoort de verstrekker de ontvanger om legitimatie te vragen, vanwege de privacygevoeligheid van het document. 5 mensen ontvingen hun dossier echter zonder zich te hoeven legitimeren.

•Van de 35 mensen die het wel gelukt is hun dossier op te vragen, blijkt het ziekenhuis in 20 gevallen een dossier te hebben verstrekt dat op één of meerdere onderdelen onjuist of incompleet is. 3 patiënten missen zo'n groot gedeelte van hun dossier dat ze zich afvragen of ze het ontvangen materiaal eigenlijk wel een dossier kunnen noemen.

•6 patiënten krijgen dossiers met fouten toegestuurd. Zo leest een patiënt in haar dossier dat ze kinderen heeft, terwijl dit niet zo is. Een ander leest een briladvies voor het linkeroog, terwijl het in werkelijkheid zijn rechteroog betrof.

•5 patiënten vinden de dossiermisser zo ernstig dat ze de fouten willen laten rechtzetten.


Eind 2013 deed de Consumentenbond vergelijkbaar mysteryonderzoek, maar dan voor medisch dossiers die bij de huisarts liggen. De resultaten uit 2013 vertonen opvallende gelijkenissen met nu. 8 van de 50 deelnemers hebben hun opgevraagde huisartsdossier nooit ontvangen. Van de 42 wel ontvangen huisartsdossiers waren er 27 op een of meerdere onderdelen incompleet of onjuist. Zie hiervoor ook onze nieuwsberichten 'Medisch dossier gatenkaas' en 'Hoge drempels bij opvragen medisch dossier'

Conclusie:
Zowel bij de aanvraag van het medisch dossier als met de inhoud ervan gaat er een hoop mis. De Consumentenbond is geschrokken van de resultaten en heeft de ziekenhuizen om een reactie gevraagd. Een toegankelijk en zorgvuldig opgebouwd medisch dossier is belangrijk voor de kwaliteit van zorg. Om zeker te weten of de inhoud van je medisch dossier klopt, adviseert de Consumentenbond om je medisch dossier op te vragen bij de zorgverleners door wie je behandeld bent. Zij kunnen hiervoor een kleine vergoeding vragen.


Wat zit er in een medisch dossier

Recht op inzage en vernietiging

Als de arts niet meewerkt…

Kosten
Een arts of zorginstelling mag een vergoeding vragen voor een kopie van een medisch dossier (€0,23 per kopie), maar daar zit een maximum aan.
•Papier (minder dan 100 A4): maximaal €5.
•Papier (meer dan 100 A4): maximaal €22,50.
•Digitaal: maximaal €5.
•Kopie röntgenfoto's: maximaal €22,50.

Wie geen kopieerkosten wil betalen, heeft altijd recht op gratis inzage in de praktijk.


Reacties ziekenhuizen mysteryonderzoek
Zie de bron



Bron: Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/patienten ... h-dossier/



.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Maxima MC verzweeg foutieve verwijdering schildklier

Bericht door Eekhoorn »

Het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven heeft een grote medische fout uit 2013 niet gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. In het ziekenhuis werd een schildklier bij een vrouw verwijderd, omdat ze kanker zou hebben. Later bleek dat de vrouw helemaal geen kanker had, onthult het onderzoeksprogramma Zembla.

De chirurg in het ziekenhuis zei na verschillende onderzoeken van een patholoog dat hij 100 procent zeker wist dat de vrouw aan kanker leed. Hij kon haar behandelen door de schildklier te verwijderen, vertelde de patiënt tegen Zembla-verslaggever Ton van der Ham. De patholoog had juist aangedrongen op nader onderzoek.

Volledige bericht: http://nos.nl/artikel/2099326-weer-medi ... ectie.html
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat vinden jullie van het EPD/LSP? = dataslurper

Bericht door Kiek »

Big Brother is bezig volwassen te worden.
Keuzemogelijkheden en vrijheid dreigen te worden beperkt.
Niemand wordt gedwongen om aan dit soort praktijken mee te werken.
Maar wel verleid.

Dit geldt voor patiënten in het bijzonder voor de patiëntendossiers en -schakelpunten.
En de dwang van bevolkingsonderzoeken: niet meedoen betekent mogelijk in de toekomst uitsluiting van een aanvullende verzekering.
Dit is een toekomstbeeld.

Hieronder een artikel over sturing van gedrag van burgers door informatiegaring van de overheid, uit de NRC Economie-katern van afgelopen zaterdag 15 april 2016
Slimme stad of dataslurper?

Technologie Overheden gaan steeds verder met het digitaal sturen van gedrag van burgers. Met hulp van ‘slimme’ lantaarnpalen, smartphones en drones bijvoorbeeld. „Dit kan fascisme 2.0 creëren.”
Wouter van Noort

Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, komen er binnenkort ‘slimme’ lantaarnpalen in de stad. „Als straatverlichting vervangen moet worden, denken we erover na om exemplaren neer te zetten waar allerlei sensoren aan hangen,” zegt Rutger Rienks, programmamanager van de gemeente.

Hij heeft het over sensoren voor het meten van luchtkwaliteit, geluidsniveaus, in sommige gevallen camera’s. „Er zijn zelfs palen waaraan een speaker en een microfoon zit waarmee een ordehandhaver of hulpdienst voorbijgangers aanwijzingen kan geven als er iets mis is”. Zulke lantaarnpalen staan er nog niet, en plannen zijn nog niet concreet, maar meeluisterende en meekijkende straatverlichting is slechts één van de vele nieuwe manieren waarop Amsterdam informatie wil verzamelen over burgers en de leefomgeving.

Eerder dit jaar opende Amsterdam een Datalab dat nieuwe manieren bedenkt om gegevens over inwoners te verzamelen, bestaande databanken beter aan elkaar te koppelen, en al die informatie te analyseren. Dat gebeurt allemaal onder de noemer smart city.

Niet iedereen is blij met de steeds groeiende verzameling van data door steden en bedrijven. „Overheden die op grote schaal data verzamelen kunnen een nieuw soort totalitaire samenleving inluiden”, zegt Dirk Helbing, hoogleraar technologische sociale wetenschappen aan de TU Delft en de ETH in Zürich.

Een soort god

De Duitser Helbing publiceerde vorig jaar The automation of society is next, een boek over de gevaren van dataverzameling en gedragssturing door overheden. „Burgers geven onbewust heel veel macht uit handen aan overheden en grote technologiebedrijven”, licht hij toe. Hij heeft het niet specifiek over Amsterdam, maar over overheden en techbedrijven in het algemeen, benadrukt Helbing.
msterdam lanceert later dit jaar Atlas, software waarmee gemeentemedewerkers in een Google Maps-achtig programma kunnen inzoomen op alle huizen in de stad. Nu staan er vooral gegevens in over huizenprijs en eigendom, maar dat moet binnenkort worden uitgebreid. Data over overlast, armoede, afval, sociale problemen; de mogelijkheden zijn talrijk.

Met meeluisterende lantaarnpalen kunnen daar ook nog gegevens over geluidsoverlast bijkomen. De Eerste Kamer nam vorige maand de Wet Flexibel Cameratoezicht aan. Als die van kracht wordt kunnen gemeenten bovendien makkelijker drones inzetten voor surveillance en dataverzameling. Ook drones kunnen worden uitgerust met allerlei sensoren.

Dit soort overheidsambities doet wat denken aan het computerspel SimCity. Daarin kan de speler als een soort god live meekijken in een virtuele stad met de bewoners, de Sims. Alles wordt gemeten. Hoe blij ze zijn, hoe rijk ze zijn, of ze crimineel zijn: alles kan de speler bekijken – en manipuleren.

Zover als in SimCity gaat het weliswaar nog niet, maar technologiebedrijven moedigen gemeenten flink aan om hun datahonger te stillen. TomTom en Google verkopen de gemeente Amsterdam geanonimiseerde data over verkeersstromen in de stad. Het sociale netwerk LinkedIn levert geanonimiseerde data over baanwisselingen en vaardigheden van gebruikers aan Amsterdam, zodat de gemeente gerichter arbeidsmarktbeleid kan voeren. IBM, Oracle, Siemens, Palantir, Cisco, Microsoft, Philips: de lijst met bedrijven die smart city-diensten verkopen aan steden groeit snel.

Gedragsmanipulatie

„Dat is maar goed ook”, zegt Vivek Kundra. Hij was onder president Barack Obama de eerste chief information officer van de Amerikaanse regering, zeg maar het nationale hoofd IT en dataverzameling. Nu werkt hij aan smart cities bij cloudbedrijf Salesforce, dat onder meer zaken doet met de gemeente Den Haag.

Kundra: „Je kunt bijvoorbeeld met luchtkwaliteitsmetingen veel doen voor astmapatiënten. Met sensoren die fijnstof meten, kun je mensen met astma persoonlijk advies geven over plekken waar ze beter niet kunnen komen, via hun smartphone. Dat zijn overheidsdiensten die voorheen niet bestonden en die potentieel enorme positieve impact hebben op inwoners.”
Lees ook: Hoe de slimme stad een dom idee kan worden

Op het eerste gezicht lijkt er weinig mis mee als overheden deze technieken gebruiken voor beter volksgezondheidsbeleid, het slimmer bewaken van de veiligheid, efficiënter verkeer en een schonere stad. Met hulp van data kunnen ze maatregelen treffen die stoelen op harde feiten. En ze kunnen veel sneller ingrijpen als er iets misgaat.

Maar er ontstaan grote risico’s als als overheden met hulp van data gedrag gaan manipuleren, waarschuwt hoogleraar Helbing. Amsterdam experimenteert met manieren om grote bezoekersstromen beter te spreiden over de stad met behulp van data, elektronische informatieborden en smartphone-apps.

„Als je als overheid op die manier gedrag van toeristen gaat beïnvloeden, kun je daar inderdaad allerlei ethische vragen bij stellen”, zegt Rienks van het Amsterdamse Datalab. „We gaan daarom heel bewust om met hoe we bepaalde interventies plegen.”

Schrikbeeld

Het grote schrikbeeld voor critici van de combinatie van dataverzameling en gedragsmanipulatie door overheden, is Singapore. Sinds 2009 heeft die staat een uitgebreid systeem van dataverzameling opgetuigd, onder de naam Smart Nation.

De Singaporese overheid verzamelt en analyseert data uit sensoren op straat, camera’s met gezichtsherkenning, sociale media en smart phones. Twee overheidsinstanties met Orwelliaanse namen, het Risk Assessment and Horizon Scanning-programma (RAHS) en het Centre for Strategic Futures, analyseren die data.

Eén project van het RAHS draait om het meten van het niveau van ‘nostalgische gevoelens’ onder de inwoners. Een groeiende groep Singaporezen verlangt terug naar de tijd waarin Singapore nog een veel rustiger stadstaat was. Sommige Singaporezen nemen daarom initiatieven voor meer parken in de stad bijvoorbeeld, en spreken zich uit op sociale media over hun onvrede.

„Maar nostalgie kan ook lelijke trekken krijgen”, volgens een rapport van RAHS uit 2014. „Het kan ontaarden in het afwijzen van de huidige situatie, en een isolerend nationalisme aanwakkeren. We verkennen mogelijkheden om deze nostalgie te kanaliseren op een manier die meer vooruitkijkt.” Singapore wil data over bewoners gebruiken om bepaalde sentimenten te meten, en te sturen. Hoe het ‘kanaliseren’ van gedrag eruit kan zien, blijkt in China. Eind vorig jaar lanceerde de communistische partij een uitgebreid systeem om met behulp van data de gehoorzaamheid van burgers aan het regime te stimuleren: sesame credits.

Op basis van onder meer data over gedrag op sociale media en aankopen op websites krijgen burgers een ‘socialekredietscore’ toegekend. Als je aankopen doet die de staat waardevol vindt, zoals werkschoenen of lokaal geproduceerde landbouwproducten, gaat je score omhoog. Als je stoute anime-stripboeken uit Japan koopt, daalt je score. Met een hoge score kunnen Chinezen makkelijker leningen afsluiten en krijgen ze sneller toegang tot overheidsdiensten.

Ook in het Westen zijn al toepassingen die zó uit een sciencefictionfilm lijken te komen. Technologiebedrijven IBM en Atos bieden zogenoemde predictive policing aan. Dat zijn diensten die in grote hoeveelheden data over burgers en activiteiten op straat patronen ontdekken waarmee criminaliteit is te voorspellen. De politie kan dan preventief ingrijpen. In het Eindhovense uitgaansgebied Stratumseind loopt daarmee een proef: agenten zitten in een controlekamer waar computers een seintje geven als de data voorspellen dat er een opstootje aankomt, bijvoorbeeld op basis van groepen die samenkomen of van geluidsniveaus.

Helbing:
„Data zorgen voor macht. Teveel machtsconcentratie is nooit verstandig. Je zou dataverzameling in combinatie met gedragsbeïnvloeding kunnen gebruiken om verkiezingen te manipuleren. Met kunstmatige intelligentie en andere technologieën kan gedragssturing zó goed op maat van individuen gemaakt worden, dat je het amper doorhebt.”

Volgens Helbing is de beste oplossing voor dit probleem dat de systemen die overheden gebruiken open source worden. Dat betekent dat de toepassingen en de techniek erachter volledig openbaar zijn. „Je moet zorgen dat dit soort systemen democratisch is en van onderaf gecontroleerd wordt, niet van bovenaf opgelegd”, zegt hij. „Je moet niet één overheid of één bedrijf controle geven over al die data. Dan is er een risico dat de technologie wordt misbruikt door mensen met extreme agenda’s.”

Om dat tegen te gaan ontwikkelt Helbing een technologieplatform, Nervousnet, dat ervoor moet zorgen dat data over burgers niet centraal worden opgeslagen en gecontroleerd, maar door burgers zelf worden beheerd. „De opslag en analyse van gegevens moet transparant, open en democratisch gecontroleerd worden”.

Ethische aspecten

En hoe zit het met de macht van techbedrijven over de data? „Onze klanten zijn eigenaar van de data, Salesforce zelf niet”, zegt Vivek Kundra. Die klanten zijn de overheden. „Zij hebben zelf een verantwoordelijkheid om goed om te gaan met die data. Openheid over wat ze doen is belangrijk, net als het stimuleren van burgerparticipatie in deze zaken.”

Salesforce kan overheden daartoe niet dwingen, erkent hij. „Al is het ook de vraag wat er erger is: een overheid die veel data bezit, of een overheid die beleid uitvoert zonder daar goede data voor te gebruiken.”

In het Amsterdamse Datalab zijn ze ook veel bezig met de ethische aspecten van dataverzameling, zegt programmamanager Rutger Rienks. Amsterdam kiest „waar het kan” voor een open source-aanpak, waardoor burgers gemakkelijk kunnen zien hoe de systemen werken en toegang hebben tot hun gegevens. De stad organiseert activiteiten en bijeenkomsten om burgers bewust te maken over dataverzameling. „Om behalve een smart city ook smart citizens te krijgen.”

Maar ook in Amsterdam gaat het wel eens mis: de Rekenkamer van de gemeente tikte het stadsbestuur vorige maand nog op de vingers omdat de privacy van data slecht bewaakt wordt. En privacyschending is nog maar één van de vele potentiële problemen.

„Data kunnen gebruikt worden om fascisme 2.0 te creëren”, zegt Helbing. „Maar ook om democratie te vernieuwen. We staan wat dat betreft op een cruciaal keerpunt.” Volgens hem zijn de komende paar jaar beslissend voor wat het gaat worden: een technologische vooruitgang waar burgers ook echt wat aan hebben, of een grootschalige machtsgreep naar de data van diezelfde burgers.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/15/sli ... er-1609291
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Wat vinden jullie van het EPD/LSP?

Bericht door Rick »

Ik zie het in mijn werk (onderwijs) ook gebeuren.
Absentie/presentieregistratie door het koppelen van het mobiel van de leerling aan een wifispot in school bijvoorbeeld.
En dan heb ik het nog niet over learning analytics. Geweldig hulpmiddel, daar niet van. Maar stuur je dan op de juiste manier?

Inderdaad: je wordt niet gedwongen, wel verleid.
Er zijn heel veel mooie en handige toepassingen denkbaar.
Maar het is steeds moeilijker je te onttrekken aan het bespied worden, en soms heb je niet eens meer een keuze. En de overheid doet hier volop aan mee.
'Get in or get lost'
http://www.socialevraagstukken.nl/geef- ... ine-leven/

Gelukkig heeft Europa onlangs een scherpe privacy-wet aangenomen.
http://tweakers.net/nieuws/106851/eu-be ... egels.html

Misschien gaan we in Europa ook nog wel eens naar 'off the grid' samenlevingen - óók 'offline'.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wat vinden jullie van het EPD/LSP?

Bericht door Eekhoorn »

In dat NRC-stuk intrigeren vooral die passages over Singapore en China me.

Ook onze overheid zou nu al een 'sociaal profiel' van ons kunnen maken op basis van gedrag op sociale media. Spreek je je op bijvoorbeeld Facebook en Twitter vaak kritisch uit over het overheidsbeleid? Kan je misschien beter even over nadenken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Hoe representatief is Zorgkaart Nederland?

Bericht door laura »

Hoe representatief is Zorgkaart Nederland?
De waardering van specialisten door patiënten in beeld gebracht

Tijs Stehmann, Alexander Goudriaan, Hans in ’t Veen, Boudewijn Kollen en Kees Verheyen

Schippers wil dus KiesBeter als startpunt met betrouwbare informatie.
Wat KiesBeter schrijft over de schildklier is in ieder geval op punten achterhaald en zelfs fout.
Een verwijzing naar VGNS is ook opvallend.

Inleiding
In maart 2015 gaf minister Schippers van VWS in een brief aan de Tweede Kamer een toelichting bij het ‘Jaar van de transparantie’, dat haar departement had uitgeroepen. In deze brief verwoordde zij de missie van het kabinet en schreef zij dat er betere zorg tegen lagere kosten geleverd dient te worden. Dit zou te bereiken zijn door informatie over de kwaliteit van zorg toegankelijker te maken voor de patiënt en de patiënt op die manier te betrekken bij de behandeling. De minister wil graag dat de overheidswebsite http://www.kiesbeter.nl het startpunt wordt voor de patiënt op weg naar betrouwbare websites. ‘Het is wel de ambitie dat patiënten via de overheid de weg kunnen vinden naar betrouwbare informatie zoals bijvoorbeeld op http://www.thuisarts.nl en http://www.zorgkaartnederland.nl.’

Op de website van Zorgkaart Nederland (ZKN) – een initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), uitgever Bohn Stafleu van Loghum en zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea – kunnen patiënten hun zorgverleners en -instellingen beoordelen op diverse onderdelen door het geven van cijfers. Sinds de oprichting in 2009 kan de bezoeker van de website deze waarderingen in woord en getal zien. Per 1 januari 2014 is ZKN volledig eigendom van de Patiëntenfederatie NPCF.

Om een beeld te vormen van de informatie op ZorgkaartNederland.nl exploreerden en evalueerden wij de waarderingen en cijfers op deze beoordelingswebsite. Hier werd in eerdere publicaties wel naar verwezen, maar een beschrijving en evaluatie in maat en getal bestond nog niet.

Doel
Het beschrijven van het aantal waarderingen en de corresponderende cijfers van medisch specialisten op beoordelingswebsite ZorgkaartNederland.nl en het evalueren van deze website als kwaliteitsinstrument.

Opzet
Exploratief beschrijvend onderzoek.

Methode
Van het openbare gedeelte van ZorgkaartNederland.nl werden in juli 2015 gegevens verzameld. Per ziekenhuis werden voor elk specialisme het aantal specialisten, het waarderingscijfer van de specialistengroep (groepscijfer), het aantal waarderingen, het aantal specialisten zonder waarderingen en het aantal specialisten met minstens 9 waarderingen genoteerd. De uitkomstmaten waren het mediane aantal waarderingen per specialisme en het groepscijfer. Deze werden geanalyseerd met beschrijvende en niet-parametrische statistiek.

Resultaten
Per maand kende ZorgkaartNederland.nl 763.000 unieke bezoekers; van hen bracht gemiddeld 0,08% van hen bracht een stem uit. ZorgkaartNederland.nl vermeldde 15.337 specialisten, verspreid over 97 ziekenhuizen, 2060 specialismen, met in totaal 45.548 waarderingen. Van hen hadden 6682 (43,4%) specialisten 0 waarderingen en 1165 specialisten (7,6%) ≥ 9 waarderingen gekregen. Tevens hadden 327 (15,9%) specialistengroepen geen enkele waardering. Het mediane aantal waarderingen en het mediane groepscijfer waren voor snijdende specialismen significant hoger dan voor beschouwende specialismen.

Conclusie
ZorgkaartNederland.nl toont cijfers over 56,6% van alle specialisten. Wanneer de door ZorgkaartNederland.nl ingevoerde ondergrens voor validiteit van minstens 9 waarderingen per specialist gehanteerd wordt, zijn de cijfers van slechts 7,6% van alle specialisten valide. Van de unieke bezoekers brengt gemiddeld 0,08% een stem uit. Snijdende specialismen hebben een hoger aantal waarderingen en een hoger waarderingscijfer dan beschouwende. ZorgkaartNederland.nl voldoet in haar huidige vorm niet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist. Dit artikel geeft daarom aanbevelingen ter verbetering.

Conclusie
ZorgkaartNederland.nl toont cijfers over 56,6% van alle specialisten. Wanneer de door ZorgkaartNederland.nl ingevoerde ondergrens voor validiteit van minstens 9 waarderingen per specialist gehanteerd wordt, zijn de cijfers van slechts 7,6% van alle specialisten valide. Van de unieke bezoekers brengt gemiddeld 0,08% een stem uit. Snijdende specialismen hebben een hoger aantal waarderingen en een hoger waarderingscijfer dan beschouwende. ZorgkaartNederland.nl voldoet in haar huidige vorm niet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist. Dit artikel geeft daarom aanbevelingen ter verbetering.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Patiëntenvereniging aan infuus van medicijnfabrikant

Bericht door ineke »

Website Transparantieregister Zorg


NB Dit artikel in De Volkskrant is maar een klein gedeelte van te lezen - geen toegang.
Patiëntenvereniging aan infuus van medicijnfabrikant
Patiëntenverenigingen hebben chronisch te weinig geld en sommige nemen donaties aan van de farmaceutische bedrijven die medicijnen voor 'hun' ziekte op de markt brengen. Kunnen zulke clubs toch hun onafhankelijkheid bewaren?

Zie:
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/pat ... 5?scn=84ff


Ander artikel in De Volkskrant
Artsen krijgen veel meer sponsorgeld van farmaceuten
Transparantieregister Zorg komt maandag met cijfers

Artsen en zorginstellingen krijgen veel meer sponsorgeld van de farmaceutische industrie dan tot nu toe werd aangenomen. Vorig jaar betaalden fabrikanten 51,6 miljoen euro, 36 procent meer dan in 2014. Dat blijkt uit cijfers van het Transparantieregister Zorg, die maandag worden gepubliceerd.
Er ging 8,6 miljoen euro naar 3.814 artsen. De best betaalde arts kreeg 127 duizend euro. De meeste artsen (2040) deden het afgelopen jaar maar één klus, koploper was een arts met 46 betaalde klussen in een jaar tijd
Er ging 43 miljoen naar 1.129 zorgorganisaties. De best betaalde instelling kreeg 1,7 miljoen. De meeste instellingen (605) kregen maar een keer betaald, koploper was een zorginstelling met 148 betaalde diensten.
Patiëntenvereniging aan infuus van medicijnfabrikant
Patiëntenverenigingen hebben chronisch te weinig geld en sommige nemen donaties aan van de farmaceutische bedrijven die medicijnen voor 'hun' ziekte op de markt brengen. Kunnen zulke clubs toch hun onafhankelijkheid bewaren? Lees hier verder.
Naast artsen en zorginstellingen zijn in het register voor het eerst ook de patiëntenverenigingen als ontvangers opgenomen. Geneesmiddelenfabrikanten betaalden patiëntenorganisaties vorig jaar 2,2 miljoen euro. Slechts vijftig van de ruim driehonderd patiëntenverenigingen kregen geld. Welke dat zijn, wordt pas vanmiddag duidelijk, als het register te raadplegen is.

Patiëntenverenigingen worden al jaren gesponsord door de farmaceutische industrie maar veel betalingen bleven geheim. Niet alle farmaceuten zijn er open over op hun website en patiëntenverenigingen melden het niet altijd in hun jaarverslag. Daardoor zijn patiënten er niet van op de hoogte. Vanaf maandag kunnen ze die informatie zelf nazoeken.


Betalingen aan patiëntenverenigingen zijn omstreden. De organisaties praten mee over behandelrichtlijnen en roeren zich in discussies over dure geneesmiddelen. Volgens critici hebben gesponsorde organisaties daarbij de schijn tegen. 'Er is geen betere advocaat voor de vergoeding van een medicijn dan een klagende patiënt', zegt Ruud Coolen van Brakel, directeur van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik. 'Gesponsorde verenigingen lobbyen net wat harder of houden hun mond als een medicijn onder vuur ligt.' Een patiëntenvereniging moet zich niet laten gebruiken als 'uithangbord', zegt ook Kamerlid Van Gerven.

Zie verder:
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/vee ... 0?scn=84ff




Website TRANSPARANTIEREGISTER ZORG
Via deze website kunt u het Transparantieregister Zorg raadplegen. Het Transparantieregister Zorg biedt inzicht in bepaalde financiële relaties tussen zorgverleners, zorginstellingen en bedrijven.

Van een financiële relatie is sprake als een bedrijf betalingen doet aan bijvoorbeeld een zorgverlener of -instelling. Via het Transparantieregister Zorg kunt u deze relaties inzien. Het Transparantieregister Zorg is opgezet door koepelorganisaties van zorgverleners, zorginstellingen en industrie met het doel de consument of patiënt inzicht te geven in de relaties die zijn zorgverlener heeft met bedrijven.

Raadpleeg het register
Via deze link bereikt u de zoekpagina, waarmee u het register kunt doorzoeken op naam of BIG-nummer (http://www.bigregister.nl) van de zorgverlener of op naam of KvK-nummer van de zorginstelling, in combinatie met de vestigingsplaats.

Voor bedrijven
Via deze link kunt u als bedrijf een melding doen aan het register, of toegang tot het register aanvragen.

Voor zorgverleners en – instellingen
Via deze link kunt u als zorgverlener en -instelling een melding doen aan het register, of toegang tot het register aanvragen.


Een klein gedeelte:
In het Transparantieregister Zorg worden bedragen in euro’s getoond voor iedere dienst en
sponsoring die heeft plaatsgevonden. De bedragen staan vermeld op naam van een individuele
zorgaanbieder of op naam van de ontvangende rechtspersoon (zorginstelling, wetenschappelijke
vereniging, samenwerkingsverband of patiëntenorganisatie). Het feit dat een bedrag op naam van een zorgaanbieder staat geregistreerd wil niet zeggen dat de betrokken zorgaanbieder ook de begunstigde is van dit geld; in veel gevallen is het geld naar het ziekenhuis gegaan waar de betrokken zorgaanbieder werkzaam is. De keuze om de vermelde bedragen toch op naam van de betrokken zorgaanbieder die de diensten heeft uitgevoerd te vermelden, is dat daarmee inzicht wordt gegeven in de intensiteit van de samenwerking (en niet op wiens bankrekening de bedragen terecht zijn gekomen).

Uit de gegevens in het register is het volgende op te maken:
 In 2015 zijn ruim 14.000 gecontracteerde relaties gemeld tussen zorgaanbieders, patiëntenorganisaties en bedrijven, een stijging van ruim 70%. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door uitbreiding van de verplichting tot melden van bepaalde relaties, zijnde de onkostenvergoedingen bij dienstverlening en de bijdragen aan zorgaanbieders voor deelname aan een nascholing. In 2015 zijn relaties opgenomen van circa 3.800 individuele zorgaanbieders (voornamelijk artsen) en 1.100 instellingen en samenwerkingsverbanden van zorgaanbieders en circa 50 patiëntenorganisaties.

 Circa 80% van de € 51,6 miljoen betreft financiële relaties tussen bedrijven en zorginstellingen en samenwerkingsverbanden van zorgaanbieders. Ruim € 2,2 miljoen betreft relaties met patiëntenorganisaties.
€ 8,6 miljoen heeft betrekking op relaties tussen bedrijven en de individuele zorgaanbieders.

Zie verder:
http://www.transparantieregister.nl/Tra ... 160425.pdf


Website:
http://www.transparantieregister.nl/nl-NL/Home




.
Plaats reactie