Recht op second opinion bij bedrijfsarts

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Recht op second opinion bij bedrijfsarts

Bericht door ineke »

Recht op second opinion bij bedrijfsarts

Een werknemer die twijfelt over het oordeel van een bedrijfsarts kan voortaan om een second opinion bij een onafhankelijke bedrijfsarts vragen. Ook krijgt elke werknemer het wettelijk recht om de bedrijfsarts te spreken.
Dat schrijft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag aan de Tweede Kamer in een reactie op het advies van de Sociaal-Economische Raad (SER) over de toekomst van de arbeidsgerelateerde zorg.

In de kabinetsreactie staat verder dat arbodiensten en bedrijfsartsen voor een onafhankelijke klachtenregeling moeten zorgen voor werknemers en werkgevers die niet tevreden zijn over de behandeling.
Werkgevers worden verplicht om een contract af te sluiten met de arbodienst of bedrijfsarts waarin zulke zaken zijn vastgelegd.
Een werkgever kan zelf aanvullende afspraken maken met de bedrijfsarts of arbodienst over de verdere invulling van de bedrijfsgezondheidszorg.

Het kabinet neemt deze maatregelen om werknemers en werkgevers te verzekeren van een goed functionerende bedrijfsgezondheidszorg.
In de reactie op het SER-advies schrijft het kabinet ook dat het de komende jaren de samenwerking tussen de reguliere zorg en de bedrijfsgezondheidszorg wil verbeteren.
Verder gaat het sectorale en regionale initiatieven ondersteunen en de medezeggenschap van werknemers over de bedrijfsgezondheidszorg vergroten, bijvoorbeeld door hen een rol te geven bij de inkoop van de arbodienstverlening.

Bron: Medicalfacts



Document Rijksoverheid
Brief van minister Asscher (SZW) aan de Tweede Kamer over de voornemens van het kabinet naar aanleiding van het SER advies
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... e-zorg.pdf



.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Recht op second opinion bij bedrijfsarts

Bericht door Mellie »

Mijn ziektewet-proces ging niet van een lijen dakje.
Menig bedrijfsarts had weinig tot geen verstand van schildklierproblematiek, buiten het feit dat ik ook nog te maken had met een hard werkende schildklier en de daarbij behorende nierstenen die ontzettend veel pijn veroorzaakten.
Zeer schokkend vond ik het om te ervaren dat een bedrijfsarts mij mede deelde dat ik gerust kon werken, want ik zag er goed uit!!
En op mijn vraag of hij wist wat ik mankeerde kreeg ik als antwoord: Nee, maar uw dossier is zo dik, dat ga ik niet allemaal lezen.
Beseffende dat zijn Plan van Aanpak getekend moest worden en in de toekomst bij UWV terecht zou komen, besloot ik niet te tekenen.
Ik heb hiervan UWV op de hoogte gesteld van deze gang van zaken, toen ik in aanmerking kwam voor WIA.
Je blijft in het ongewisse wat hiermee gedaan word en of UWV dit mede meeneemt in hun beslissing wat weer gevolgen kan hebben voor jouw eventuele uitkering.

Achteraf had ik hier werk van kunnen maken, maar dit mede door energiegebrek niets mee gedaan.
Half jaar geleden kreeg ik bericht dat ik in aanmerking kom voor IVA. Ik ben dus permanent afgekeurd.
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Plaats reactie