Hallo,
Ik was afgelopen week in de apotheek, omdat ik een nieuw geneesmiddel heb gekregen. Nu zag ik op mijn factuur staan dat ik 6 euro moest betalen voor begeleidings gesprek nieuw geneesmiddel. Ik vind het echt compleet belachelijk dat er voor 2 zinnen aan informatie zoveel geld moet worden betaald. Nu heb ik online informatie gezocht over deze manier van factureren en zag dat dit wetelijk gezien zo is bepaald. Op http://www.begeleidingsgespreknieuwgeneesmiddel.nl las ik dat je vroeger dit bedrag ook betaald alleen dat het door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Is dit bedrag bij elke apotheek even hoog? En zijn er meer mensen die zich hier aan storen?
Kosten begeleidings gesprek apotheek 6 euro
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 mei 2015, 23:45
Re: Kosten begeleidings gesprek apotheek 6 euro
Ik vind het een onduidelijk verschijnsel.
Aan de ene kant is de apotheek verplicht om zo'n 'gesprek' te leveren, omdat er anders 'gevaar voor de patiënt kan ontstaan'. Zie bijvoorbeeld http://www.ohra.nl/zorgverzekering/medi ... rek-cm.jsp:
Ik kan niet plaatsen dat er een overeenkomst nodig is voor een handeling/levering die kennelijk verplicht is. Je kunt misschien stellen dat uit het feit dat de apotheek die voorlichtingsverplichting heeft, nog niet automatisch volgt dat de patiënt dan ook verplicht is de levering van zo'n voorlichtingsgesprek overeen te komen. Uit de uitspraak van de Geschillencommissie kun je in ieder geval afleiden dat de voorlichtingsverplichting van de apotheker niet impliceert dat de leveringsovereenkomst automatisch (dus als direct gevolg van de voorlichtingsverplichting) ontstaat.
Interessant is dat je, als je moeilijk wil gaan doen, wel kan aanvechten of die twee zinnen wel een gesprek waren (zie bovenste link):
Aan de ene kant is de apotheek verplicht om zo'n 'gesprek' te leveren, omdat er anders 'gevaar voor de patiënt kan ontstaan'. Zie bijvoorbeeld http://www.ohra.nl/zorgverzekering/medi ... rek-cm.jsp:
Aan de andere kant is er een uitspraak van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen van maart 2015 die zegt dat zo'n gesprek moet worden gezien als een 'levering' die (volgens het normale burgerlijk recht) pas tot stand komt nadat er daartoe een overeenkomst tussen patient en apotheek is ontstaan (http://www.pw.nl/nieuws/nieuwsberichten ... esprek2019). Zonder overeenkomst is er in juridisch opzicht geen sprake van een levering en kan de apotheek er dus ook geen geld voor vragen.Uw apotheker is wettelijk verplicht een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel met u te hebben. Hij moet ervoor zorgen dat u het medicijn op de goede manier gebruikt en dat u voldoende kennis heeft van het medicijn. Als u het medicijn verkeerd gebruikt, of bijwerkingen niet herkent, dan kan dat namelijk vervelende gevolgen voor u hebben
Ik kan niet plaatsen dat er een overeenkomst nodig is voor een handeling/levering die kennelijk verplicht is. Je kunt misschien stellen dat uit het feit dat de apotheek die voorlichtingsverplichting heeft, nog niet automatisch volgt dat de patiënt dan ook verplicht is de levering van zo'n voorlichtingsgesprek overeen te komen. Uit de uitspraak van de Geschillencommissie kun je in ieder geval afleiden dat de voorlichtingsverplichting van de apotheker niet impliceert dat de leveringsovereenkomst automatisch (dus als direct gevolg van de voorlichtingsverplichting) ontstaat.
Interessant is dat je, als je moeilijk wil gaan doen, wel kan aanvechten of die twee zinnen wel een gesprek waren (zie bovenste link):
Wel kosten betaald, maar geen gesprek gehad?
Brengt uw apotheker wel de kosten van een begeleidingsgesprek in rekening, maar heeft u dit gesprek niet gehad? Dan kunt u uw apotheker hierop aanspreken. Komt u er samen niet uit? Informeer dan uw zorgverzekeraar.