Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten, vasculitis en borstimplantaten
Knoffie

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Knoffie »

Natuurlijk is het niet zo dat je alle kruidensupplementen klakkeloos in kunt nemen. Zoals baat het niet schaadt het niet. Zo werkt dat niet.

Overigens houdt de NVWA wel degelijk toezicht op de productie, samenstelling en etikettering van voedingssupplementen en kruidenpreparaten.

Groetjes Knoffie
*anna*

Bericht door *anna* »

Wat is het toch wonderlijk hoe uitspraken van één voedingsexpert zo verschillend beoordeeld worden: zijn uitspraken passen precies in je straatje of voelen als vloeken in de kerk.
Het is meer het gebruik van supplementen waar geen toezicht op is. Kijk daarbij naar bv. de wisselwerking tussen voorgeschreven (reguliere) medicijnen en zelfaangeschafte supplementen zonder dat er tekorten zijn vastgesteld. Veel artsen weten niet eens dat de patiënt aan 'zelfmedicatie' doet... En kruidenpreparaten kunnen in combinatie met geneesmiddelen schadelijke gevolgen hebben voor je gezondheid!

De NVWA waarschuwt vooral voor de aankoop van voedingssupplementen en kruidenpreparaten via internet. Daar kunnen verboden stoffen in zitten omdat de NVWA alleen toezicht houdt op de producten van Nederlandse webshops met Nederlandtalige bijsluiters en informatie. Op buitenlandse webshops is geen enkel toezicht.

En Knoffie, ik zou iemand adviseren om niet desnoods met je arts te overleggen maar: overleg met je arts.

Groet, Anna

Pikant detail: de NVWA heeft veel gezondheidsclaims van producenten onrechtmatig verklaard. Oei! Maar geen nood: op produkten van bijvoorbeeld A. Vogel (voorheen Dr. Vogel) staat nu op de verpakking Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toetsing. Ben er zeker van dat ik die toetsing niet meer mee zal maken :lol: .
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Miss E schreef: 26 jan 2021, 09:13
Ik probeer een vegan dieet aan te houden, door persoonlijke voorkeur (ik denk eigenlijk liever dat mijn dokter dat niet heeft),
Bij een vegan lifestyle loop je het risico op veel meer tekorten dan alleen B12.

Denk maar eens aan je calcium, B2, Vit D, ijzer etc.
Meer daarover kun je lezen in deze column van Martijn Katan: viewtopic.php?f=17&t=3193
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Duidelijk is wel dat de NVWA zijn best doet: https://schildkliertje.blogspot.com/search/label/NVWA

Sibutramine wordt ook genoemd.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Elisa1

Bericht door Elisa1 »

Ik slik sinds 2 maanden 200mcg Selenium per dag. Op mijn verzoek gestart vanwege de oogziekte. Mijn internist en oogarts hebben wel mee gedacht in de dosering en volgen het met interesse omdat zij het zelf niet standaard voorschrijven. Oogziekte is in een paar weken van CAS-score 3 naar 1, dus het lijkt goed effect te hebben. Ik zat op de grens om een infuusbehandeling te krijgen, dus blij dat de Selenium optie er was en mijn artsen daarin mee denken!
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

hoi Elisa,

Het wordt in jouw situatie aanbevolen: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... um-en.html

Bij milde GO lijkt selenium effectief in termen van verbetering van de kwaliteit van leven en conditie van de ogen (oogleden, proptosis en beweeglijkheid oogspier).
laura

Elisa1

Bericht door Elisa1 »

laura schreef: 10 feb 2021, 13:43 hoi Elisa,

Het wordt in jouw situatie aanbevolen: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... um-en.html

Bij milde GO lijkt selenium effectief in termen van verbetering van de kwaliteit van leven en conditie van de ogen (oogleden, proptosis en beweeglijkheid oogspier).
Klopt, maar mijn artsen deden dat kennelijk niet standaard. Dus fijn dat ze er wel in mee denken én dat het lijkt te werken! :)
Plaats reactie