Schildklier, duizeligheid, tinnitus

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Schildklier, duizeligheid, tinnitus

Bericht door Rick »

Ik had er in mijn eigen draadje al een link aan gewijd, maar maak er toch maar een apart topic voor.
Een aantal jaren nadat ik te maken kreeg met een trage schildklier, had ik plotsklaps last van oorsuizen (tinnitus). Hoewel de oorzaak niet meer te achterhalen is (meende ik), had ik daar destijds verklaringen voor als concertbezoek, walkman en motorrijden (hoewel dat laatste al snel alleen nog maar met oordoppen gebeurde).

De klachten waarmee ik bij de HA kwam betroffen vooral duizeligheid (zwart voor de ogen; met trainen donderde ik van de fiets).

Nu ik over ben op euthyrox en ik t.o.v. de thyrax behoorlijk ben gezakt in hoeveelheid, is helaas de tinnitus behoorlijk toegenomen en was de duizeligheid ook weer terug.
Ik ben iets meer eutyrox gaan slikken en de duizeligheid is bijna weg, dus ik hoop op nog wat verbetering van het piepen in mijn oren.

Heel veel kom ik er niet over tegen, maar hier een blog die verband legt tussen auto-immuunziekten, tinnitus en duizeligheid:
http://blog.defouw.org/schildklier-en-duizeligheid/
met een aantal aardige verwijzingen.

Ik ben benieuwd of er op dat gebied meer kennis aanwezig is? Voor wie is dit bekende materie? Leidt een goede behandeling van hypo ook tot vermindering van klachten m.b.t. tinnitus?
Is er in NL specifieke kennis op dit gebied?
En belangrijker: hoe te behandelen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier, duizeligheid, tinnitus

Bericht door laura »

Volgens http://www.thyroidmanager.org/chapter/a ... ous-system

Deafness is a very characteristic and troublesome symptom of hypothyroidism. Both nerve and conduction deafness and combinations of the two have been reported, and vestibular abnormalities have also been demonstrated 37 . Serous otitis media is not uncommon. Two-thirds of patients complain of dizziness, vertigo, or tinnitus occasionally: these problems again suggest damage to the eighth nerve or labyrinth, or possibly to the cerebellum. Whatever type of deafness is present, there is marked improvement after thyroid therapy. Acute thyroxine depletion caused by total thyroidectomy has no deleterious effects on hearing up to 6 weeks.

Noot 37 is http://link.springer.com/article/10.100 ... 010-0579-y (????)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Schildklier, duizeligheid, tinnitus

Bericht door Rick »

Dank, ik krijg net te horen dat ik hiervoor wel bij een acad. zkh. (LUMC, Erasmus MC, UMCG) terecht kan.
Binnenkort met m'n endo overleggen.
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: Schildklier, duizeligheid, tinnitus

Bericht door ernstguus »

Oeps , foutje bedankt
Plaats reactie