Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten en vasculitis
Lieke67

Supplementen nemen?

Bericht door Lieke67 » 29 nov 2017, 11:30

Toen ik nog thyreoidum slikte nam ik ook voedingssupplementen, magnesium, vit. B complex en jodium.
Nu dus weer over op Thyrax en ben ook maar met de supplementen gestopt. Daar had ik toch al mijn twijfels bij want er is nooit onderzocht of ik tekorten had.
Slikken jullie supplementen?

MissEllen

Re: Supplementen nemen?

Bericht door MissEllen » 29 nov 2017, 12:10

Het fijne weet ik er niet van maar sommige stoffen in supplementen hebben een wisselwerking met je schildkliermedicatie in die zin dat het de opname van het schildklierhormoon belemmert. Ik heb hier eens bij de apotheek navraag naar gedaan maar die konden me het fijne ervan niet vertellen dus ik ben gestopt met het slikken van een multivitaminepil.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 29 nov 2017, 12:13

Hoi!
Ik denk dat supplementen slikken iets geheel persoonlijks is.
Vooral de voorkeuren van merk en inhoud verschillen nogal.
Als je niets nodig hebt zou ik er ook niet aan beginnen.
Als je het wel gebruikt hebt, en je stopt er ineens mee heb ik de ervaring dat je hier ook op kunt reageren.
Mocht je ervoor kiezen supplementen te gebruiken, gebruik dan alleen het broodnodige, en doe onderzoek.
Naar merk en inhoud, mocht je daar zelf niet veel verstand van hebben en of tijd om je er in te verdiepen, kun je altijd een dieetist om advies vragen, deze mensen hebben er voor gestudeerd.

Ik persoonlijk slik wel de nodige supplementen, zonder deze te gebruiken voel ik me nog slechter. Voor mij persoonlijk maakt het groot verschil.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 29 nov 2017, 12:19

MissEllen schreef:
29 nov 2017, 12:10
Het fijne weet ik er niet van maar sommige stoffen in supplementen hebben een wisselwerking met je schildkliermedicatie in die zin dat het de opname van het schildklierhormoon belemmert. Ik heb hier eens bij de apotheek navraag naar gedaan maar die konden me het fijne ervan niet vertellen dus ik ben gestopt met het slikken van een multivitaminepil.
Dat klopt inderdaad, dit gaat voor zover ik weet betreft multivitamines voornamelijk om calcium, ijzer en magnesium, deze dienen na 4 uur, na je levo pas gebruikt te worden.

https://www.schildklier.nl/images/PDF/s ... p11-12.pdf

In dit fijne verhaaltje lees ik ook dat omeprazol de darmopname van de t4 beïnvloed, terwijl mijn apotheek juist verteld heeft dat de omeprazol geen wisselwerking heeft met de schildklier medicijnen

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 29 nov 2017, 12:41

Aangeraden wordt om alleen een supplement te slikken als een tekort is vastgesteld.
Baat het niet, het schaadt ook niet? Dat geldt niet voor supplementen.

Dit zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn: https://schildkliertje.blogspot.nl/sear ... pplementen

Hier vind je ook zinvolle links: https://schildkliertje.blogspot.nl/2014 ... n-tot.html
Zoals in het artikel Alertheid vereist bij hoog gedoseerde vitaminepillen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 29 nov 2017, 19:50

het valt wel op in de nieuwsberichten dat die voornamelijk om de dubieuze tak van supplementen gaan.
de tak waarvan ik denk, mensen trappen daar toch niet echt in.
Klaarblijkelijk wel, anders waren de nieuwsberichten niet nodig.

ik ging er vanuit dat dit topic over de vitamines ging. die je als toevoeging gebruikt mocht het dieet niet voldoen aan de vraag.

rosan

Bericht door rosan » 30 nov 2017, 14:55

@ BB1100XX vitamine B complexen bevatten meestal al een te hoog gehalte vitamine B6, bijvoorbeeld.
Ook ijzerpreparaten zouden eigenlijk niet zomaar geslikt moeten worden zonder aangetoond tekort.
Voor een boel "standaard" vitamines en andere supplementen is teveel helemaal niet goed.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 01 dec 2017, 15:26

De B complexen was ik inderdaad van op de hoogte. in 2009 adviseerde de reumatoloog mij b complex, omdat ik zulke koude benen had en klaarblijkelijk de doorbloeding niet in orde was.
De B complex zou daar mee helpen.
Tot mjjn dieetist in 2015 vroeg ivm de 'pds' alles mee te nemen naar de praktijk wat ik in huis had.
Die adviseerde me de B complex maar weg te gooien omdat er schadelijke hoeveelheden B6 inzitten.

sinds dat gesprek adviseerd zei mij betreft supplementen.
Maar het woord 'Supplementen' is ook wel heel breed.
Want ijzer preparaten?? die kan je toch niet zomaar in de winkel kopen??
En die zooi waar laura het in haar blog over heeft.... Why?? waarom trappen mensen daar in??? ik kan daar met mijn pet echt niet bij.
Het woord supplement is heel breed. Bional melatonine valt ook onder supplement, maar vind ik toch echt heel onschuldig. als je het niet nodig hebt moet je er niet aan beginnen. maar schadelijk is het niet.
De dubieuze markt van de supplemente weet ik niets van. Alleen dat wat ik leer van mijn dieetist, en dat gaat vooral om je lichaam een handje te helpen voor de tekorten die je niet binnen krijgt door je dieet.

Als je wegens 'voedsel allergien' geen zuivel nuttig, beperkt fruit en geen pasta kan verteren. Er voor kiest om geen vlees te eten en als slechte eter weinig groente eet.
En dan zit je met je schildklier....
heb je geen honger, of je hebt algeheel geen trek in eten of zin/energie om uberhaubt iets te maken.... dan word het toch heel treurig met je inname van belangrijke stoffen.
En daarom ben ik dus heel blij met mijn multivitamine.
Daardoor is voedsel nuttigen niet meer elke dag zo'n gevecht.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 02 dec 2017, 16:13

Dit kwam ik net tegen - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4114071/:

In agreement with our hypothesis, most of the supplements studied were not associated with reduced total mortality rate in older women. In contrast, we found that several commonly used dietary vitamin and mineral supplements, including multivitamins, vitamins B6 and folic acid, and minerals iron, magnesium, zinc and copper were associated with higher risk of total mortality. Of particular concern, supplemental iron was strongly and dose-dependently associated with increased total mortality risk. The association was also consistent across shorter intervals, strengthened with multiple usage reports and with increasing age at reported use. Supplemental calcium was consistently inversely related with the mortality, however, with no clear dose-response.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

laura
Contacteer:

Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door laura » 02 dec 2017, 16:15

Gebruik jij voedingssupplementen?
Waarom? Is een tekort vastgesteld?

Wie heeft de supplementen voorgeschreven?
laura

Plaats reactie