Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Ebru76
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2021, 03:49

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Ebru76 »

Ik gebruik voedingssupplementen op aanraden van mijn dokter. Ik neem dagelijks Vitamine D, C Forte, Zink en B12 in.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Kiek »

Hallo Ebru,

Lang geleden was er vaak sprake van een jodiumtekort in sommige delen van de wereld.
Ook in Nederland.
Toen waren jodiumtabletten een belangrijk middel om een tekort aan schildklierhormoon te compenseren.

Je hebt een schildklierkwaal, een hypothyreoïdie?, vastgesteld door huisarts of internist/endocrinoloog.
En nu krijg je door diezelfde arts voedingssupplementen aangeraden.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat je een eetprobleem hebt, waardoor je niet de standaard voedingsmiddelen tot je kan nemen.
Als dit niet het geval is, dan word je misleid.

Voor een schildklierkwaal zijn geen voedingssupplementen nodig.
In Nederland zit voldoende jodium is de voeding.
Eet gezond en gevarieerd, met veel groenten en fruit, voldoende eiwitten, veel beweging en goed slapen.

Succes, en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ebru76
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2021, 03:49

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Ebru76 »

Hoi Kiek, dank je wel voor je reactie. Ik heb samen met een voedingsdeskundige gezeten en zij heeft voor mij een eetschema gemaakt. Echter was het voor mij gewoon niet haalbaar om dit dagelijks aan te houden, vandaar dat de extra supplementen zijn voorgeschreven. Ik heb een schildklierkwaal en heb eerlijk gezegd niet nagevraagd bij mijn huisarts, omdat mijn voedingsdeskundige aangaf dat ik dat tekort heb en het geen kwaad kan om de supplementen te nemen. Ik lees ook veel online op blogs of artikelen over supplementen, zoals bv op https://www.flinndal.nl/blog vond ik veel over dit onderwerp. Persoonlijk denk ik ook dat het alleen maar helpt, zolang in moderatie is en je ook echt dat tekort hebt.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Kiek »

Ik neem dagelijks Vitamine D, C Forte, Zink en B12 in.

Hoi Ebru,

Als je de Vit B en D hebt laten bepalen in een ziekenhuislab, waarna een rationeel tekort is geconstateerd, dan moet je aan die specifieke vitamines.
Maar zink? Ik weet er niets over te vertellen, behalve dat ik zinkzalf associeer met ernstige wonden. En Cforte? Je bedoelt vit C? Dan eet je toch iedere dag een sinaaappel extra?

Gewoon gevarieerd, dus gezond en normaal eten, zonder poespas, dat is het beste.

Wat zijn de voordelen van een consult bij een door marktwerking gemotiveerde zichzelf verklarende voedingsexpert?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door laura »

hallo Ebru,

Flinndal is een webshop voor vitamines.
Natuurlijk verpesten zij hun eigen markt niet.

Voor zover bekend komt er in Nederland geen zinktekort voor: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zink.aspx
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
LinnaMalmo
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2021, 14:14

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door LinnaMalmo »

Ebru76 schreef: 21 jan 2021, 02:58 Hoi Kiek, dank je wel voor je reactie. Ik heb samen met een voedingsdeskundige gezeten en zij heeft voor mij een eetschema gemaakt. Echter was het voor mij gewoon niet haalbaar om dit dagelijks aan te houden, vandaar dat de extra supplementen zijn voorgeschreven. Ik heb een schildklierkwaal en heb eerlijk gezegd niet nagevraagd bij mijn huisarts, omdat mijn voedingsdeskundige aangaf dat ik dat tekort heb en het geen kwaad kan om de supplementen te nemen. Ik lees ook veel online op blogs of artikelen over supplementen, zoals bv op https://www.flinndal.nl/blog vond ik veel over dit onderwerp. Persoonlijk denk ik ook dat het alleen maar helpt, zolang in moderatie is en je ook echt dat tekort hebt.
Grappig dat je hen vermeld! Ik neem persoonlijk slechts enkel Vitamine B12 bij hen, maar ze waren effectief diegene die me toch overtuigd hebben om te starten. Ik probeer een vegan dieet aan te houden, door persoonlijke voorkeur (ik denk eigenlijk liever dat mijn dokter dat niet heeft), maar dat was dus wel echt nodig.

Persoonlijk denk ik dat je ook gewoon heel veel goed kan doen door gewoon gezond en gevarieerd te eten.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Kiek »

Dus vooral vegan eten...
Dan weet men zeker dat men overal tekorten opbouwt.
En dat is weer een fantastische bron voor die absurde voedings- en vitaminenaanraadmarkten om hun nodeloze potjes voor veel geld aan de mens te brengen.
Wat een verlakkerij!

Ik stel voor om die genoemde site weg te stuffen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Kiek »

Een familielid met pku gaf me tientallen jaren geleden de smoes om uit solidariteit een poos geen vlees te eten.
'k Was toch al niet zo gek op vlees.
Later bleek dat ze zo nu en dan een biefstukje te eten.
Als de waarden maar binnen de marges bleven.

In de naoorloge jaren was men zich verdomd bewust van het belang van gezond eten.
Niet al te lang de andijvie op het vuur. Witlof kon ook rauw en wortelen raspen.
Altijd vlees erbij.
Helaas iedere ochtend een lepel levertraan.
En 's avonds een rode davitamon.

Inhoudelijk is er deze jaren nauwelijks iets nieuws op voedingsgebied.
Nu is er een verschuiving van vlees naar groenten of vleesvervangers.
De ellende komt binnen door de sprookjes over allerlei externe vit.-rommel, nodeloze mineralen en soms zelfs preparaten met ongewenste hormoonwerking.
Op forum zal ik deze religieuze voedingsonzin bestrijden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Kiek »

Beste Eveline,

Persoonlijke keuzes staan vrij, zolang het over jezelf gaat, in je eigen omgeving.
Dát is ieders persoonlijke vrijheid.

Zodra het gaat over het commercieel uitbuiten van voedingsonzekerheden bij anderen, of het aanpraten van bepaalde niet aanwijsbare tekorten, dan vraagt dat discussie en/of kritiek.
En dat is hier aan de hand.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Ik weet niet hoe laag jouw vit d is maar zelf heb ik goede resultaten met vit d3 25mcg van gezond & wel. Dat is het huismerk van de winkels G&W. Mijn vit d is hierdoor gestegen van 25 naar 85. Prima dus.
Ik heb wel eens begrepen dat het voor wat betreft vit d3 niet uitmaakt welk merk je koopt.
Wel opletten dat je vit d3 koopt.

Groetjes Knoffie
Plaats reactie