Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten, vasculitis en borstimplantaten
Miss E

Re: Voedingssupplementen, wel of niet doen?

Bericht door Miss E »

Ik probeer een vegan dieet aan te houden, door persoonlijke voorkeur (ik denk eigenlijk liever dat mijn dokter dat niet heeft),
Bij een vegan lifestyle loop je het risico op veel meer tekorten dan alleen B12.

Denk maar eens aan je calcium, B2, Vit D, ijzer etc.
Een tekort van deze stoffen kan je je net zo beroerd door voelen als dat je je voelt van een tekort aan schildklier hormoon.
Met alle gevolgen van dien omdat systemen, organen, vezels in je lijf etc deze stoffen nodig hebben om te kunnen functioneren en jou te laten leven, je lichaam te laten werken zoals het hoort.
Kiek

Bericht door Kiek »

Dus vooral vegan eten...
Dan weet men zeker dat men overal tekorten opbouwt.
En dat is weer een fantastische bron voor die absurde voedings- en vitaminenaanraadmarkten om hun nodeloze potjes voor veel geld aan de mens te brengen.
Wat een verlakkerij!

Ik stel voor om die genoemde site weg te stuffen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miss E

Bericht door Miss E »

Kiek schreef: 26 jan 2021, 11:55 Dus vooral vegan eten...
En dat is weer een fantastische bron voor die absurde voedings- en vitaminenaanraadmarkten om hun nodeloze potjes voor veel geld aan de mens te brengen.
Het is maar net om welke rede je zo'n keuze maakt of het advies krijgt van een arts.
Er bestaan ook medische redenen om te kiezen voor een soortgelijk dieet.
En soms is het dan kiezen tussen 2 kwaden.
in zo'n situatie is het noodzakelijk om gebruik te maken van suppletie.
Kiek

Bericht door Kiek »

Een familielid met pku gaf me tientallen jaren geleden de smoes om uit solidariteit een poos geen vlees te eten.
'k Was toch al niet zo gek op vlees.
Later bleek dat ze zo nu en dan een biefstukje te eten.
Als de waarden maar binnen de marges bleven.

In de naoorloge jaren was men zich verdomd bewust van het belang van gezond eten.
Niet al te lang de andijvie op het vuur. Witlof kon ook rauw en wortelen raspen.
Altijd vlees erbij.
Helaas iedere ochtend een lepel levertraan.
En 's avonds een rode davitamon.

Inhoudelijk is er deze jaren nauwelijks iets nieuws op voedingsgebied.
Nu is er een verschuiving van vlees naar groenten of vleesvervangers.
De ellende komt binnen door de sprookjes over allerlei externe vit.-rommel, nodeloze mineralen en soms zelfs preparaten met ongewenste hormoonwerking.
Op forum zal ik deze religieuze voedingsonzin bestrijden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miss E

Bericht door Miss E »

Kiek schreef: 26 jan 2021, 17:54 Op forum zal ik deze religieuze voedingsonzin bestrijden.
Behalve dat gezondheid en leefstijl keuzes niets met religieuze voorkeuren te maken heeft, mag het inmiddels algemeen bekend zijn wat JOUW persoonlijke voorkeur hier in is.

Het zou alleen zo ontzettend fijn zijn, als mensen, lotgenoten, in hun waarde gelaten kunnen worden en met respect benaderd kunnen worden.
Jouw persoonlijke mening is niet de wet.
Wat voor jouw persoonlijk werkt hoeft niet voor een ander te werken, elk lichaam reageert net even anders.
Dat hebben we allemaal hier op het forum geleerd.

Persoonlijk vind ik het zeer verontrustend dat alles wat maar een beetje anders is (of gewoon logisch nadenken met je gezonde verstand) direct over de antikwak kam geschoren word en alle berichtgeving hierover aanbeden en verheerlijkt word alsof het inderdaad om een religieuze keuze gaat.
Niet alles wat anders is, is per definitie slecht. Met oogkleppen op komt er geen ontwikkeling en of verbetering.

We hebben allemaal hersenen gekregen, en daarmee is het voor elk individu de eigen verantwoording om te beoordelen of men ergens wel of niet aan wil deelnemen.
Kiek

Bericht door Kiek »

Beste Eveline,

Persoonlijke keuzes staan vrij, zolang het over jezelf gaat, in je eigen omgeving.
Dát is ieders persoonlijke vrijheid.

Zodra het gaat over het commercieel uitbuiten van voedingsonzekerheden bij anderen, of het aanpraten van bepaalde niet aanwijsbare tekorten, dan vraagt dat discussie en/of kritiek.
En dat is hier aan de hand.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Florence

Bericht door Florence »

Mijn vitamine D is te laag en ik moet nu bij gaan slikken.

Voorheen kreeg ik een recept, Divisum, nu mag ik het zelf uitzoeken.

Geweldig! Wat raden jullie? Aan.

Groet Flo
Knoffie

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Ik weet niet hoe laag jouw vit d is maar zelf heb ik goede resultaten met vit d3 25mcg van gezond & wel. Dat is het huismerk van de winkels G&W. Mijn vit d is hierdoor gestegen van 25 naar 85. Prima dus.
Ik heb wel eens begrepen dat het voor wat betreft vit d3 niet uitmaakt welk merk je koopt.
Wel opletten dat je vit d3 koopt.

Groetjes Knoffie
Florence

Bericht door Florence »

Hoi Knoffie,

Mijn Vit.d 3 was 47.
G&W zit niet in Nijmegen.
Ga nog steeds liever naar de winkel dan ik op internet bestel.
Zal een kijken bij het Kruidvat. Volgens de huisarts maakt het ook niet uit.

Vind het toch zo,n rare overgang. Van recept naar” het maakt niet meer uit.”

Groet, Florence
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

Eveline,

Lees dit eens: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... k-van.html

Je vindt daar informatie over:
- Vitamines en voedingssupplementen, Consumentenbond
- Alertheid vereist bij hoog gedoseerde vitaminepillen, Lareb
- Heb ik extra vitamines en mineralen nodig?, Voedingscentrum
- De magere controle op voedingssupplementen, VdtK
- Informatie over voedingssupplementen, Wikipedia
- Vitamine Informatie Bureau, Gezondheidsraad

Veel mensen die levothyroxine gebruiken blijven klachten houden. Een niet-optimale instelling op dat hormoon of een andere aandoening kan een oorzaak zijn. Ook kunnen allerlei medicijnen en supplementen de behandeling van hypothyreoïdie nadelig beïnvloeden.

In Nederland geldt de nodige wet- en regelgeving voor voedingssupplementen en kruidenpreparaten. Daarin staat aan welke eisen moet worden voldaan. Zo gelden er eisen voor de bereiding, de samenstelling en de etikettering van voedingssupplementen. De controle door de NVWA daarop is gebrekkig omdat er te weinig geld en middelen zijn voor het staatstoezicht op de volksgezondheid.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie