Vitamine B12-tekort met informatie en discussie

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Floortje »

laura schreef: 28 okt 2017, 13:37 Privéklinieken spelen listig in op vitamine B12-hype
Door: Broer Scholtens | Geplaatst: 27 okt 2017 | Laatste Wijziging: 27 okt 2017

Wat moet je hier nu weer mee?
M.i. mogen ze wel wat genuanceerder zijn.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Floortje »

Florence schreef: 23 nov 2017, 18:08 Vraagje over vit b12.

Mijn waarde is 238. Ref:150- 700

Om uit te proberen of het op mijn dove voeten enige invloed heeft wil ik een kuurtje b12 uitproberen.
Welk merk kan ik dan het beste kiezen?

Groet Florence
Hoi Florence,
Je moet eerst fatsoenlijk een tekort aantonen danwel uitsluiten d.m.v. bepalen van Methylmalonzuur en homocysteine. Heb je multivitaminen of B12-supplementen geslikt?
Als je eenmaal aan B12 begint kun je nl. met terugwerkende kracht lange tijd geen tekort meer aantonen.

Groet, Floortje
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Suffy »

Aan je arts om injecties vragen. Niks kuurtje smelttabs!

Zijn er nog andere zaken geprikt, zoals B6? Mag niet te hoog zijn.

Laat Homocysteïne en Methylmalonzuur voor en een paar maanden na de start van de injecties bepalen om een B12 tekort aan te tonen.ne
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gast1

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Gast1 »

Suffy schreef: 23 nov 2017, 19:20 Aan je arts om injecties vragen. Niks kuurtje smelttabs!
Bij 238 heb je formeel geen tekort. Je arts ff vragen om injecties, en waarschijnlijk levenslang, dat zal in veel vergelijkbare gevallen niet gaan lukken.

Sowieso gaat het bij een B12-tekort óók om klachten. Als het enkel om "dove voeten" gaat, zou het dan wel B12 zijn?

Mijn waarde was onlangs 260. Ik ga eerst opnieuw B12 laten prikken (én MMA) om te kijken of de bestreden parasieten effect de boosdoener van een tijdelijk tekort was.
Suffy schreef: Zijn er nog andere zaken geprikt, zoals B6? Mag niet te hoog zijn.
Een te hoge B6 zou ook een verklaring voor de klacht zijn.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door laura »

hallo Florence,

Aan wat voor dove voeten moet ik denken?
Misschien bloedsomloop? Koude voeten, dooie voeten?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door pga »

Florence ,voor klachten agv B6 gebruik moet je wel erg veel en ook lang innemen en dat is geloof ik niet het geval bij jou
http://www.neuropathie.nu/vitamines/vit ... issen.html
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Floortje »

Florence, waren MMA en homocysteine nou geprikt of niet?
Ik denk dat het effect van 3 pillen wel te verwaarlozen is.
Dus zou dit gewoon nog bepalen als het nog niet gebeurd is.
Groet, Floortje
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door Suffy »

Een waarde van 238 ligt inderdaad in het grijze gebied.
Toch kan er sprake zijn van een functioneel B12-tekort en dienen HCY en MMA bepaald te worden.
Dit ga je doen als je weer in Nederland bent.
De klachten zitten dus niet alleen in je voeten.

Hoe kan de neuroloog aan de hand van 1 onderzoek vaststellen dat je geen neuropathie hebt?
Dit is gewoon een interessevraag van mij.

Geen diabetes bij jou?

Die 3 B-tabletten betekenen inerdaad niet veel.
En typisch dat het per dag kan schelen hoeveel last je van de klachten hebt.

Het koud hebben kan, naast een sk-symptoo, ook bij een B12-tekort horen.

Verstandig dat je het advies van Mark opvolgt, alhoewel het dove gevoel me wel erg vervelend lijkt.

Ik had van de zomer een vreemd gevoel in handen en voeten. Dit ging vrij snel uit de voeten weg maar in de handen bleef het langer aanwezig.
Dit gebeurde toen ik stopte met de multi waarin slechts 7,5 mg actief B6 (P5P) zat.
Die bleek te stapelen en ging werken toen ik begon met 2 x per week een B12 injectie.

Ben blij dat ik dat rare gevoel kwijt ben want dat is echt heel naar.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door laura »

Te lezen op pagina 44 in de NIV-Kennisagenda van de Nederlandse Internisten Vereniging. Een antwoord heeft de NIV niet.
Wat is de beste diagnostiek van vitamine B12 tekort?
Zijn er betere parameters dan MMA en homocysteïne om vitamine B12 tekort op weefselniveau aan te tonen?
Wat is de kinetiek van B12 injecties, waarop zoveel patiënten beter reageren dan op tabletten?
Wat is het beste behandelschema bij aan vitamine B12 deficiëntie gerelateerde klachten?

Vitamine B12 tekort wordt steeds vaker gediagnostiseerd. Zowel neurologische klachten als bloedarmoede kunnen er door veroorzaakt worden. Het is aangetoond dat het meten van B12-waarden in het bloed een hele slechte voorspeller is van klachten van de reactie op de behandeling.
De huidige huisartsenrichtlijn legt ten onrechte het zwaartepunt bij orale substitutie, terwijl B12-tekort voor veel patiënten een stoornis in de opname van B12 in het maagdarmkanaal betekent.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Informatie en discussie over vitamine B12-tekort

Bericht door laura »

Vitamine B12 tekort - Maag, Lever, Darm Stichting

Wat is vitamine B12 tekort?

Een vitamine B12 tekort kan veel verschillende oorzaken hebben. De behandeling van een vitamine B12 tekort is afhankelijk van de oorzaak. Een vitamine B12 tekort komt vrij veel voor bij ouderen boven de zestig jaar maar het kan ook voorkomen bij jongere mensen. Een andere naam voor vitamine B12 is cobalamine.

Vitamine B12 wordt in het laatste deel van de dunne darm opgenomen. Vitamine B12 wordt vooral opgenomen door het lichaam, als het gekoppeld is aan het stofje ‘intrinsic factor’. Intrinsic factor is een bestanddeel van het maagsap dat geproduceerd wordt door het maagslijmvlies. Als het maagslijmvlies blijvend ernstig beschadigd is of een deel van de maag is verwijderd, kan het maagslijmvlies (vrijwel) geen maagsap meer produceren. Er wordt dan dus ook geen intrinsic factor meer aangemaakt. Hierdoor kan op den duur een vitamine B12-tekort ontstaan omdat het lichaam geen vitamine B12 meer op kan nemen.

Oorzaak van vitamine B12 tekort

Een vitamine B12 tekort kan veel verschillende oorzaken hebben:

Pernicieuze anemie
Dit is een bepaalde vorm van bloedarmoede die ontstaat als gevolg van een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies. Door deze auto-immuun ziekte produceert de maag niet of nauwelijks 'intrinsic factror'. Dit stofje is echter belangrijk voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm. Vanwege een tekort aan intrinsic factor kan vitamine B12 dus niet opgenomen worden. Pernicieuze anemie wordt elders op deze site uitgebreid besproken.

Infectie met de Helicobacter pylori-bacterie
Deze infectie kan de oorzaak zijn van een van een atrofische maagontsteking. Hierbij is de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag veel dunner dan normaal, waardoor minder intrinsic factor door de maag wordt geproduceerd. Dit stofje is echter belangrijk voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm.

Een verminderde inname van vitamine B12
Dit komt met name voor bij alcoholisten en bij veganisten/vegetariërs (mensen die geen dierlijke producten/vlees eten).

Operatie laatste deel dunne darm
Wanneer het laatste deel van de dunne darm (ileum) operatief verwijderd is of niet goed functioneert kan een vitamine B12-tekort ontstaan. Vitamine B12 wordt namelijk via de wand van het ileum door het lichaam opgenomen.

Bacteriële overgroei in de dunne darm
Hierdoor wordt vitamine B12 minder goed opgenomen door het lichaam.

Maagoperatie waarbij (een groot deel) van de maag verwijderd wordt
Het maagslijmvlies produceert dan niet voldoende intrinsic factor, waardoor vitamine B12 niet goed wordt opgenomen.

Medicijngebruik
In zeldzame gevallen kan een vitamine B12 tekort ontstaan als gevolg van medicijngebruik.

Verminderde maagzuurproductie
Bij ouderen kan de productie van maagzuur afnemen. Hierdoor kan vitamine B12 minder goed opgenomen worden. Ouderen hebben daardoor vaker een vitamine B12 tekort.

'Pernicieuze anemie' of 'vitamine B12-tekort'?

In de volksmond worden de termen 'pernicieuze anemie' en 'vitamine B12-tekort' nogal eens door elkaar gebruikt. Officieel spreekt men alleen van pernicieuze anemie als het vitamine B12 tekort veroorzaakt wordt door een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies (auto-immuun gastritis). In alle andere gevallen spreekt met van ‘vitamine B12 tekort’.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie