Schildklier en coeliakie

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Schildklier en coeliakie

Bericht door laura »

Thyroid autoimmunity is prevalent in patients with celiac disease and their first degree relatives - prospective, controlled study, pagina 82, OP26

Detlef Schuppan, Martin Rosenthal, Mareike Roth, Jessica Willim, Elisa Kolbe1, Tanja Diana, George J. Kahaly

Objective
Autoimmune thyroid diseases (AITD) may cluster with several autoimmune disorders. We aimed to prospectively evaluate the close relationship between celiac disease (CD) and AITD.

Methods
In an academic referral center for autoimmune diseases with a joint thyroid-gastrointestinal outpatient clinic, demographic and clinical data were obtained from 101 consecutive patients with CD and their 132 first degree relatives. Serological and genetic investigations were performed and thyroid-related hormones and autoantibodies were measured in all 233 subjects. Also, three internationally validated psychometric tests were applied.

Results
Median age of the patients with CD (78 female) and their relatives (78/132 female or 59%) was 29 years (2 - 76 yrs.) and 33 yrs. (1 - 76 yrs.), respectively. AITD was present in 55/101 (54%) and 40/132 (30%) of CD patients and their relatives, respectively. Hashimoto's thyroiditis (HT) and Graves' disease (GD) were present in 41 and 14 CD pts., respectively. HT was also more prevalent in the relatives (33/132, 25%) than GD (7/132, 5%).

The following HLA-haplotypes (Xeligen RT, Eurospital) were noted in the CD pts.: DQ2.5 heterozygous (Cis+Trans) 39%, DQ2.5 homozygous 20%, DQ2.5/DQ2.2 17%, DQ2.5/DQ8 11%, DQ2.2 heterozygous 6%, heterozygous DQ8 3%, DQ2.2/DQ8 3%, and homozygous DQ8 1%. AITD was present in 80% and 57% in the DQ2.5/DQ8 and in the heterozygous DQ2.5 carriers, respectively. 83% of relatives with the DQ2.5/DQ8 had AITD.

Both the Short Form-36 Health Survey (all eight scales) and the Giessen Complaint List (GBB-24) showed markedly impaired scores in CD pts. with AITD vs. a large German healthy collective (P < 0.001), whereas pts. with combined CD+AITD had higher fatigue scores vs. CD alone (P < 0.044). The Hospital Anxiety and Depression Scales were not significantly impaired in CD.

Conclusions
This innovative prospective controlled study highlights the close relationship between CD and AITD and recommends immune genetic and thyroidal screening for pts. with CD and their relatives.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Schildklier,coeliakie, Endometriose/slokdarm....?

Bericht door Bep »

Hallo, helaas is mijn Engels zo slecht dat ik het verhaal hierboven niet kan lezen, maar ik heb wel last beiden en misschien zelfs van nog 2 aanverwante kwalen.

Ik ben met coeliakie geboren, althans met een mnd of 10 toen er brood in mijn voeding kwam is het begonnen. Na mijn 2 zwangerschappen had ik 5-6 jaar geen last. Net als een aantal jaren na baarmoeder- en eierstok verwijdering, toen ik hormonen kreeg toegediend. Toen ik daarmee stopte kwamen de klachten weer opzetten.
Die operatie was nodig wegens endometriose, die van de onderbuik tot boven mijn maag door gewoekerd was.
Ooit las ik ergens dat endometriose/coeliakie en/of sk problemen vaker samengaan.

Ongeveer 10 jaar geleden kreeg ik een vreemde klacht. Als ik 's avonds nog iets dronk kwam dat er half in de nacht zo weer uit. Soms stikte ik er bijna in. Er stond jarenlang een emmertje naast mijn bed. De ha vond het nooit de moeite me door te sturen.

3 jr geleden kreeg ik 's nachts ondragelijke pijn in de slokdarm, die alleen verdween na enkele morfine injecties. Na 4 van deze aanvallen werd ik pas doorgestuurd en bleek dat mijn slokdarm een vorm had van een kurkentrekker, met 4-5- extreem smalle stukjes waar nauwelijks vast voedsel doorheen kan, met erboven en eronder extreem grote verwijdingen. Waarin mijn voedsel urenlang opgehoopt zit. Daardoor gaat het na een tijdje 'gisten' en uitzetten wat die ondraaglijke pijn 's nachts verklaarde.

Ook daarover las ik dat het zeldzaam is en toch een ietsje vaker bij sk patienten voorkomt.
Ik eet nu met behulp van spierverslappers, overdag gaat het aardig omdat je dan rechtop loopt en zit. (Zwaartekracht) Maar na 6 uur 's avonds eet ik geen hap meer, omdat bij het naar bed gaan het voedsel helemaal niet meer zakt en dus die zware pijnaanvallen veroorzaakt.

Een lang verhaal, maar misschien herkent iemand hier iets van?
Groetjes
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Schildklier en coeliakie

Bericht door ineke »

Bep schreef: Een lang verhaal, maar misschien herkent iemand hier iets van?
Groetjes
Bep,


Misschien kan jij hier meer info vinden of daar je vraag stellen ?
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?board=22.0


Hebt jij en/of je kinderen ook de genen c.q. antistoffen ?




.
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Schildklier en coeliakie

Bericht door Bep »

Hallo ineke.

Eigenlijk zocht ik niet naar antwoorden of meer info. Het was meer een aanvulling over klachten die 'schildklier gerelateerd' zouden kunnen zijn.
En ja toch, de vraag of meer mensen deze 'kwalen' herkennen of er ook mee te maken hebben. Niet in alle berichtgeving over endometriose en slokdarmproblemen staat er op Internet bij vermeld dat ze meer voorkomen bij sk patiënten, maar slechts af en toe. Dus het is waarschijnlijk twijfelachtig. Ik dacht: misschien zijn er meer die nu denken....hee, dat heb ik ook.

Op je laatste vraag weet ik geen antwoord, sk klachten komen vaak voor in onze familie, en darmklachten ook, alleen andere vormen dan coeliakie.
Er is niemand 'getest'
Fijne dag nog.
Plaats reactie