Sporten en hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

Aardig artikel voor dit topic:

Patiënten kritisch over medische sportbegeleiding

Het VU medisch centrum en het Mulier Instituut hebben vier patiëntengroepen geënquêteerd over sporten en ontdekten dat patiënten meer begeleiding verwachten uit medische hoek.

De onderzoekers ondervroegen 627 patiënten met borstkanker, hiv, diabetes of een depressie. Patiënten gaven aan dat er tijdens hun medische traject nauwelijks aandacht was voor sport. Vooral hiv-patiënten vonden dat er meer aandacht voor moet komen, maar ook onder patiënten met borstkanker, depressie of diabetes vond zeker een derde van de enquêtedeelnemers dat er nauwelijks aandacht voor sport was in het behandeltraject.

Dit is opmerkelijk omdat er speciaal aanbod bestaat voor deze laatste patiëntengroepen zoals Herstel & Balans na borstkanker, runningtherapie en leefstijlprogramma’s bij diabetes. Ook de NHG-Standaard voor diabetes noemt sporten bij de leefstijladviezen. Meer dan de helft van de enquêtedeelnemers vond dat ze na de diagnose niet goed waren begeleid om weer te gaan bewegen of sporten.

Wat patiënten precies hadden verwacht aan medische begeleiding bij het sporten, is met deze enquête nog niet opgehelderd. Een hiv-patiënt gaf wel aan dat hij regelmatig last heeft van spieren en gewrichten, maar niet weet in hoeverre dat samenhangt met de medicatie of de hiv zelf. ‘Ik vind hier weinig ondersteuning in om dit na te gaan en mis begeleiding hierin.’

De ondervraagde patiënten sportten gemiddeld tot vaak. Van de ondervraagde diabetespatiënten type 1 sport 97 procent, voor type 2 is dat 90 procent. Bij patiënten met borstkanker was dat aandeel 86 procent, en bij depressie en hiv 75 procent. Ter vergelijking: van de gemiddelde bevolking sport 73 procent. Fitness was de populairste sport onder de ondervraagde patiënten.

De enquête is gedaan in het kader van het NWO-project ‘Sport in Tijden van Ziekte’. De onderzoekers doen nu een kwalitatieve vervolgstudie naar hoe het beter kan. Ze gaan daarbij niet alleen patiënten maar ook zorgverleners ondervragen.

Medisch Contact heeft afgelopen zomer een enquête gehouden onder artsen, en van hen bleek 84 procent te sporten.

http://medischcontact.artsennet.nl/Actu ... est6102_-0
Dunkerbeck
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2015, 17:58

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Dunkerbeck »

Laten we eerlijk zijn: behalve voor sport is er volgens mij standaard sowieso weinig informatie/begeleiding m.b.t. hoe je de kwaliteit van leven kunt beïnvloeden tijdens je ziekteproces en moet je veel zelf uit zoeken. Het enige dat ik te horen kreeg was dat mijn schildklier te traag was en dat ik aan de levothyroxine moest. Buiten de moeheid en kou werden al mijn andere klachten (duizeligheid, hartkloppingen enz.) bestempeld als niet van de SK afkomstig. Dit zou wel allemaal overgaan als ik goed ingesteld was en als dat niet zo was zou er vervolgonderzoek plaatsvinden. Ik moest maar gewoon doorgaan waar ik mee bezig was en zou me snel weer beter gaan voelen. Na een jaar weet ik inmiddels beter.

Ik heb dat niet geaccepteerd en kreeg dus steeds meer informatie (mede dankzij dit forum). Zo werd het duidelijk dat mijn trage SK veroorzaakt werd door Hashimoto. Dat verklaarde meteen de grote schommelingen in energie en mogelijkheid tot sporten. Ik heb het hier al eens vaker gelezen maar ik ben op een gegeven moment begonnen met het bijhouden van een logboek: Rusthartslag, HRV, Gewicht, Klachten, Dosering enz.

Wat mijn ervaring is na een jaar SK perikelen is dat wanneer je in staat bent op de een of andere manier je lichaam "aan te jagen" d.m.v. beweging, warmte (een warm bad, sauna, of massage), op tijd eten, en op tijd rusten je de kwaliteit van leven behoorlijk positief kunt beïnvloeden. Als ik op de bank ga hangen en alsmaar slomer, kouder en stijver wordt dan heeft dat in mijn geval geen positieve invloed en ga ik me alleen maar slechter voelen.
Gast1

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kun je eens uitleggen wat je bedoelt met "door Hashimoto. Dat verklaarde meteen de grote schommelingen in energie en mogelijkheid tot sporten"?

Ik merk zelf dat ik enerzijds rustiger ben geworden, sinds ik medicatie slik, en tegelijkertijd actiever.
Hangen etc lijkt me inderdaad de slechtste oplossing, vandaar dat ik blij ben met een groep op faceboek "Sporten met een schildklieraandoening". Ik raad zoveel mogelijk mensen aan te beginnen met actief zijn, al is het maar wandelen.

Overigens: ik douche al weer enige maanden koud... Heerlijk ;-)
Dunkerbeck
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2015, 17:58

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Dunkerbeck »

Wat ik bedoelde met Hashimoto/Schommelingen is dat ik al een tijdje wisselende resultaten had met sporten naast dat ik ook wat andere vage klachten had. Ik heb bijvoorbeeld 1 week gehad waarin ik op Vrijdag na 2 km om kon draaien omdat ik bijna door mijn benen zakte en vervolgens op Zaterdag tijdens de training 4:17/KM gemiddeld liep tijdens een interval van 4x500 en 1x1000. Natuurlijk heb je tijdens het sporten altijd wel wat prestatieverschillen maar bij mij waren ze erg extreem. Dit patroon heeft zich ook voortgezet tijdens het instelproces. Weken erbij met voldoende energie, vervolgens weer een paar weken nauwelijks puf om iets te doen. Ik weet nu dat er in mijn geval 2 factoren sterk van positieve invloed zijn: een juiste instelling van de levothyroxine en een lage imuunactiviteit. Als één van beide niet klopt dan gaat het snel bergafwaarts en moet ik weer even rust houden.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

Helaas voor mij teveel uit de buurt en niet haalmaar, maar wellicht 'n tip voor a.s. dinsdag:
http://www.schildklier.nl/agenda/evenem ... leiderdorp

Sport, voeding en gedrag; Bepaalt mijn schildklier wat ik kan en mag?

Werkgroep Zuid-Holland organiseert in samenwerking met Beweeeg! Leiderdorp een informatiebijeenkomst over sport, voeding en gedrag in relatie tot een schildklieraandoening.

Ook bij een succesvol behandelde schildklieraandoening kan er sprake zijn van (rest)klachten, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, overgewicht en pijn in spieren en gewrichten. In een interactieve bijeenkomst, aan de hand van uw eigen vragen, krijgt u vanuit de invalshoeken beweging, voeding en gedrag handvatten aangereikt om te werken aan uw fitheid en een betere balans.

Beweeeg! in Leiderdorp is een zelfstandige onderneming die mensgerichte, veilige en efficiënte zorg wil bieden in combinatie met bewegen. In beweging komen en blijven wordt ondersteund vanuit de invalshoeken fysiotherapie, diëtetiek en psychologie. Doel is om de fysieke en mentale belastbaarheid te verhogen.

Programma

19:00 Inloop
19:15 Opening en korte inleiding
19:30 Behandeling onderwerpen op basis van de vragen van de bezoekers
20:15 Pauze
20:30 Vervolg interactieve sessie
21:30 Afsluiting

Vooraf en in de pauze is er gelegenheid tot het bekijken en aanschaffen van informatiemateriaal van SON.

Adres: Simon Smitweg 6, 2353 GA, Leiderdorp

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via www.schildklier.nl/agenda/inschrijven

Om deze informatiebijeenkomsten te kunnen organiseren zijn wij afhankelijk van uw financiële bijdrage. Een vrijwillige bijdrage is dan ook erg welkom!

U ontvangt een bevestiging van uw aanmelding.
Vanwege het interactieve karakter van de bijeenkomst is het aantal deelnemers beperkt tot 40. Toegang op volgorde van aanmelding.

Om deze informatiebijeenkomsten te kunnen organiseren zijn wij afhankelijk van uw financiële bijdrage. Een vrijwillige bijdrage is dan ook erg welkom.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Dunkerbeck schreef:Ik weet nu dat er in mijn geval 2 factoren sterk van positieve invloed zijn: een juiste instelling van de levothyroxine en een lage imuunactiviteit. Als één van beide niet klopt dan gaat het snel bergafwaarts en moet ik weer even rust houden.
Hoezo de immuunactiviteit?
Hoe en wat die TPO-antistoffen precies werken/doen, daarvan is weinig bekend.

Mijn huisarts hamerde erop: bewegen, bewegen, bewegen.
En of dat nou fietsen, wandelen of hardlopen was, als je maar wat deed.
Oké, ik zou nu meer moeten doen.
Buitenlucht en ontspanning zorg(d)en en wel voor dat ik lekker slaap.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dunkerbeck
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2015, 17:58

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Dunkerbeck »

Laura, Ik heb het idee dat ik kan voelen als mijn immuunsysteem weer flink aan het werk is. Ik krijg dan gewrichtsklachten, een bepaalde spanning in mijn hals ter hoogte van de schildklier en soms wat koortsachtige gevoelens. Ik voel me dan ook een paar dagen wat vermoeider dan normaal en vaak moet ik een paar weken daarna weer ophogen. Ik heb een boekje van 2 Duitse internisten die onderscheid maken tussen de klachten die in relatie staan tot de trage schildklier en klachten die te maken hebben met de immuun reacties die optreden bij hashimoto. Dat onderscheid was voor mij erg verhelderend. Je kunt het bestellen bij bol.com: http://www.bol.com/nl/p/leben-mit-hashi ... 011731040/
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

@dunkerbeck Weet jij of je schildklier al helemaal plat ligt, of dat er nog restwerking is? Adhv je beschrijving en nog steeds moeten ophogen, zou ik dat laatste constateren.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door laura »

hoi Dunkerbeck,

Van dat boekje weet ik wel.
Maar of dat echt zo klopt van die antistoffen?
Dat zou ik niet weten.
Er staat me bij dat ze op een oudere versie van de website veel meer waarde hechtten aan de hoogte en rol van de antistoffen.

TPO- en Tg-antistoffen dragen niet bij aan het ziekteproces, maar lijken verband te houden met hoeveelheid schade aan de schildklier.
TSH-receptor antistoffen dragen wel bij aan het ziekteproces.

Die artsen van 'jouw' boekje - http://www.hashimotothyreoiditis.de/ind ... ntikoerper - schrijven:
Die Intensität der Hashimoto Erkrankung ist nicht zuverlässig an der Höhe der Antikörperspiegel abzulesen. Sowohl hohe als auch niedrige Antikörperspiegel können mit ausgeprägten, schwachen oder fehlenden Symptomen einhergehen. Auch bei nicht messbaren Antikörperspiegeln im Blut sind Symptome möglich. Die Antikörperspiegel können von Messung zu Messung variieren. In einigen Fällen verstärkt sich allerdings die Symptomatik bei steigenden Antikörperspiegeln und sinkt bei fallenden Antikörperspiegeln. Nachweis und Höhe der im Blut messbaren Antikörperspiegel sind nur ein Mosaikstein bei der Diagnose der Hashimoto Thyreoiditis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dunkerbeck
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2015, 17:58

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Dunkerbeck »

Rick schreef:@dunkerbeck Weet jij of je schildklier al helemaal plat ligt, of dat er nog restwerking is? Adhv je beschrijving en nog steeds moeten ophogen, zou ik dat laatste constateren.
Mijn waarden zijn de laatste tijd redelijk stabiel. Theoretisch zou voor mijn lichaamsgewicht de vervangingsdosis 137,5 mcg zijn. Ik zit nu op 125 mcg. Veel doet mijn SK niet meer denk ik :)
Plaats reactie