Sporten en hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Trunks81 »

Hallo Mark

Hoe zit met verzuren van jouw benen ? Ik voel eigenlijk al na 5 minuten dat ze vol lopen.
Echter na 30-40 minuten afhankelijk van training. Zelfs als ik een D1 pak op lager vermogen moet ik stoppen na 30-40 minuten.
Word dit minder of blijft dit een issue ?
Gast1

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik verzuur eigenlijk zelden of nooit. Ik trainer eigenlijk altijd al vrij extensief (souplesse methode) en zelden boven omslagpunt.

Ik heb wel eens in afgelopen jaar verzuurde sporten gehad na klein beetje kracht training.

Bij Sportgeneeskunde gaven ze aan dat dat van voor komt. Geen directe oorzaak bekend.
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Trunks81 »

Hallo

Toen ik mijn schildklier nog had verzuurde ik ook bijna nooit en zeker niet op een D1 sessie,
Had je hier ook geen problemen mee toen je pas startte met de medicijnen ?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

Fraai artikel van prorun
http://www.prorun.nl/gezondheid/artikel ... -sporters/

"Duidelijk is, dat met een schildklierafwijking geen prestaties mogen worden verwacht." :cry:

Ik zet de link ook even in de openingspost.
Gast1

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Redelijk goed stuk ja.

Enne, die lezer ben ik ;-)
Gast1

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Vandaag het vervolg op dat eerste artikel op Prorun.nl: http://www.prorun.nl/gezondheid/artikel ... e-sporten/
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door laura »

Wat mij vooral opvalt is de heel oppervlakkige informatie over hyperthyreoïdie.
Daardoor valt zo'n heel artikel wat mij betreft door de mand.

Je komt dat vaker tegen in artikelen over sport en schildklier.
Alsof de behandeling van hyperthyreoïdie in een maandje gefikst is:
Er is veel onderzoek gedaan naar een teveel aan schildklier hormoon op allerlei cellulaire functies. Zo blijkt een overmaat schildklierhormonen de hartfunctie te verslechteren o.a. door beschadiging van mitochondriën en de vorming van bindweefsel tussen de cellen. Dit betekent, dat de pompfunctie van het hart verminderd is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze patiënten een lagere anaerobe drempel hebben, terwijl het hart zich trager aanpast aan inspanning, wat ongunstig is voor de bloedtoevoer naar de spieren. Een positieve invloed van medicatie is echter al binnen 30 dagen merkbaar, alhoewel het prestatievermogen dan nog steeds niet vergelijkbaar was met gezonde mensen (Irace et al., 2006).
Niet zomaar staat dit op Schildkliertje: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... -wees.html

Doe rustig aan
Mensen met hyperthyroïdie krijgen van hun arts vaak (terecht) het advies om rustig aan te doen. Hun hart wordt in deze fase van hun ziekte zwaar belast en vaak hebben ze weinig kracht in arm- en beenspieren.

Advies om niet op te volgen
Volgens het artikel Schildklieraandoeningen en sport zouden mensen met hyperthyreoïdie (als de schildklier te veel hormoon maakt) baat hebben bij duurtrainingen zoals hardlopen, zwemmen en fietsen.

Met enige regelmaat duikt dit onderwerp weer op met verwijzing naar genoemd artikel. Vandaar deze aandacht. Bij hyperthyreoïdie wordt het hart al extra belast, wat niet onschuldig is. Laat staan dat hardlopen in die situatie een goed idee is. Nee dus! Het wordt juist afgeraden.

In het artikel wordt een verschil verondersteld tussen spieren bij de diagnose en na behandeling van hypo- of hyperthyreoïdie. Hyperthyreoïdie zou minder ingrijpend zijn door een kortere ziekteduur en een snellere instelling op medicatie (= schildklierremmers).

De behandeling van hyperthyreoïdie wordt hiermee onderschat. Bij veel patiënten met hyperthyreoïdie is die behandeling met schildklierremmers immers tijdelijk en onvoldoende. Daarna volgt een definitieve behandeling met meestal radioactief jodium waarna de schildklier van de patiënt weinig tot geen schildklierhormoon meer maakt. Gevolg is: dezelfde behandeling met schildklierhormoon en dezelfde spierklachten als iemand met een andere oorzaak van hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik ga je opmerking(en) eens doorsturen richting de auteur!

Zal misschien wel tot een deel 3 leiden ;-)
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Sporten en hypothyreoïdie

Bericht door *anna* »

Alleen te lezen in de papieren Schild voor € 34,-- ;)
Plaats reactie