Hypoparathyreoïdie (verwijdering bijschildkliertjes)

Ziekten van de bijschildklieren, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten en vasculitis
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Hypoparathyreoïdie (verwijdering bijschildkliertjes)

Bericht door Bella »

Hoi Marjoleta,

De hoeveelheid hangt af van je calciumwaarden. Voor mensen met hypopara lees ik aanbevelingen van 1500-2000 mg per dag. Maar als je ook actief vitamine D (alfacalcidol of calcitriol; bevordert de calciumopname uit voeding) gebruikt, kan het soms stukken minder.

Andere aanbevelingen voor de behandeling van hypoparathyreoïdie (geen bijschildklierwerking):
- verdeel de dosis calcium over de dag (500 mg per keer) en
- neem het altijd bij een maaltijd.
Zo krijg je een ‘vlakkere’ bloedspiegel met minder hypo’s (relatief calciumtekort); ook ga je zo een teveel aan fosfaat (belasting voor de nieren) tegen.

Streefwaarden voor calcium bij mensen met hypoparathyreoïdie liggen in de lage regionen, soms iets onder de ondergrens van de referentiewaarden. Dit om calcificaties (calciumstapeling) elders in het lichaam zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je stabiel bent ingesteld, is controle van de calciumwaarde eens per drie maanden voldoende; als er iets verandert in de dosering van calcium, actief vitamine D of levothyroxine (schildklierhormoon) of je gaat nieuwe medicijnen erbij gebruiken, dan check je een paar dagen tot een week later of de calciumspiegel nog in orde is. Verder natuurlijk altijd laten prikken als je opeens erg beroerd bent.

Hier vind je goede info: https://www.hypopara.org/article/freque ... idism.html
Bespreek het grondig met je arts!

Good luck,
Bella

PS Calcium kan de opname van levothyroxine in de weg zitten. Soms wordt dan gekozen voor avondinname of verhoging van de ochtenddosis zodat bij het ontbijt toch calcium genomen kan worden.
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Hypoparathyreoïdie (verwijdering bijschildkliertjes)

Bericht door marjoleta »

Dag Bella,

Hartelijk dank voor heldere uitleg,!!! ik gebruik inderdaad actief vitam. D ALPHA LEO druppels, gek genoeg waren die altijd een maand houdbaar na opening en sinds kort 4 maanden, volgens de apotheek was er niets veranderd aan de samenstelling
en toch heb ik sindsdien hartkloppingen altijd aan het einde van de dag. Kan toeval zijn maar voor die verandering ging het best goed met mij al 4 jaar. Nu maar afwachten wat er in het Rijnstate uitkomt sinds kort onder behandeling.

Mvg.
Marjoleta
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Hypoparathyreoïdie (verwijdering bijschildkliertjes)

Bericht door marjoleta »

Dag Bella,

Eindelijk gevonden dat de houdbaarheid datum is veranderd , gebruik ruim vier jaar Etalpha leo druppels (Alfacaladol)waar eerst stond houdbaar 4 weken na openen , nu vier maanden volgens de apotheker was er niets veranderd aan de samenstellig zie : Exmedica -----Etalpha leo druppelvloeistof onder Farmaceutische gegevens hier staat dus 4 weken.
Ik ben dit allemaal aan het uitzoeken, omdat ik de laatste maanden steeds beroerder werd en veelvuldige hartkloppingen
daarvoor ging het redelijke goed met mij.
Morgen naar het Rijnstate Schildklier centrum, ik vond het zeer vreemd dat ik nooit die bloedonderzoeken kreeg zoals vermeld in de bijsluiter bij de vorige internist.
Het is toch best wel heftig schildklierkanker met verwijdering schildklier, alle bijschildkliertjes en een stemband beschadiging,
of overdrijf ik nu !
Hgr.
Marjoleta
Plaats reactie