Lang geleden ..... hypoparathyreoïdie na schildklierkanker

Ziekten van de bijschildklieren, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten en vasculitis
JoyceW
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2013, 19:24

Re: lang geleden.....

Bericht door JoyceW »

Wel smorgens stijve handen en last van mijn rug als ik te lang blijf liggen. Ook 2 a 3 keer per nacht eruit om te plassen...erg vermoeiend.
ilonaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2013, 15:57

Re: lang geleden.....

Bericht door ilonaatje »

Hoi Joyce,

's Nachts heb ik ook echt last van mijn rug. Doe je aan sport/bewegen?
Bij mij heet het geen sport meer, het is meer een beetje bewegen. Ik probeer 1 x per week te zwemmen (bejaardentempo baantjes), 1 x per Yoga en 1 x per week oefeningen van de fysio. Ik merk dat het goed is voor mijn lichaam. Maar een paar uur later (na welke sport/beweging dan ook) ben ik weer zo stijf en stram als een plank. Ik hoopte bij de fysio hier verbetering in te brengen, maar zonder resultaat. Ik heb me hier maar bij neergelegd. Hoe ervaar jij dit?

Groetjes Ilona
JoyceW
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2013, 19:24

Re: lang geleden.....

Bericht door JoyceW »

Ik heb 5 honden ;-p dus ga regelmatig met ze wandelen. Ik heb bij de fysio de loopband gedaan maar kreeg heel veel last van mijn scheenbenen. Gewichten hoef ik niet aan te beginnen heb dan veel spierpijn. Ik doe normaal ook wedstrijden behendigheid met mijn honden en train daarvoor 1 keer per week moet dan hardlopen met ze. Momenteel ben ik blij dat ik vooruit kom zeker nu met mij kreatinine waardes......
ilonaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2013, 15:57

Re: lang geleden.....

Bericht door ilonaatje »

Wandelen is goed en lekker in de buitenlucht!
De oefeningen van de fysio zijn wat simpele "grond"oefeningen zonder gewichten. Voor mij ook niet om te doen.
Hoelang heb je eigenlijk al klachten? Al meteen in het begin (na de schildklierkanker) of is het bij jou ook erger geworden de laatste jaren?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: lang geleden.....

Bericht door Jenny »

Wanneer jullie stijfheid in de spieren zit zou je eens Dry Needle aan je fysiotherapeut kunnen vragen Het is een aanvullende behandeling op de normale behandeling en gericht op spieren die in de kramp staan. Ik heb het na mijn schouderoperatie gehad en met succes!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
ilonaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2013, 15:57

Re: lang geleden.....

Bericht door ilonaatje »

dank je Jenny voor de tip!
JoyceW
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2013, 19:24

Re: lang geleden.....

Bericht door JoyceW »

Dankje Jenny !

Ilona bij mij is het erger geworden in de loop der jaren..heb toch het gevoel dat hoe langer ik medicijnen
hoe slechter mijn lichaam wordt.
ilonaatje
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2013, 15:57

Re: lang geleden.....

Bericht door ilonaatje »

Joyce, bij mij ook.....Ik ervaar dit ook zo. Dit is weer een herkenning!
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: lang geleden.....

Bericht door Eekhoorn »

JoyceW schreef:etalpha alfacalcidol 0,25 mg 3 x daags
Aha, da's dus actieve vitamine D.
Augustus. Oktober
Kreatinine. 131. 126. Te hoog waardoor verminderde nierfunctie
Calcium. 2.26. 2.26
TSH. 2.7 0.92
FT4. 14. 11
Calcium is laagnormaal, maar wel opmerkelijk dat het blijkbaar constant is. Kan toeval zijn. Hoge kreatinine zorgt overigens niet voor een verminderde nierfunctie, maar een verminderde nierfunctie zorgt voor een verhoogde kreatinine (kreatinine is een afbraakproduct van de spieren dat door je nieren verwijderd moet worden).
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: lang geleden.....

Bericht door Eekhoorn »

ilonaatje schreef:Ik heb hierdoor ontdekt dat ik in de winter meer schommel met de calciumwaarden dan in de zomer. Zou het dan toch aan de vit D liggen??? volgens de artsen niet, maar ik heb mijn twijfels hierover.
'Gewone' vitamine D verhoogt de calciumopname van je darmen. Dat doet actieve vitamine D ook, maar in die laatste zit als het goed is geen seizoensfluctuatie. Zonder suppletie van vitamine D kun je ervan uitgaan dat je winterwaarde vitamine D een stuk lager is dan je zomerwaarde. Dus per saldo zul je in de zomer dan meer calcium opnemen dan in de winter. In hoeverre dat ook de schommelingen in je calcium beïnvloedt, lijkt mij lastig te zeggen.
Plaats reactie