Setpoint Frank

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Setpoint Frank

Bericht door Kiek »

Hallo Frank,

Ja, 's ochtends vroeg en zonder de dosis van die dag een FT4 van 23.3 pmol/l betekent overdag en de komende nacht hogere waarden van FT4 met dus lagere TSH. Dan zijn voor jou in principe hyperwaarden.

Je waarden FT4 19.6/TSH 1.7 lijken niet in het rijtje te passen. Misschien een meetfoutje. De passingsgraad scoort ook lager (van 69 naar 55%). Dat is knap waardeloos.
Je laatste waarden FT4 23.3/TSH 0.83 daarentegen passen weer naadloos in het rijtje. Zonder de vorige raddraaier FT4 19.6/ TSH 1.7 steeg de passingsgraad naar 86%. En het set point bleef op z'n plaats.
Mét de raddraaier FT4 19.6/TSH 1.7 is het set point beland op een FT4 van 22.39 pmol/l (was 23.15) met een TSH van 0.9 mU/l (was 0.8). Passingsgraad 70%. Zie onderstaand plaatje.

Prettige dag!
Kiek
Bijlagen
JanTopsMei2018.jpg
JanTopsMei2018.jpg (39.58 KiB) 2606 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Dag Kiek,

Super bedankt. Is de setpoint dan 's ochtends voor het prikken of gedurende de dag? Dus eigenlijk moet ik iets minderen om misschien van mijn klachten af te komen?

Groet,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Ja, een tikje minderen.

Het set point is een soort van turningpoint, het unieke punt voor de reactie van je TSH op je FT4.
Die twee hangen op een unieke manier samen. Ze laten een bepaalde verhouding zien.

Zodra je FT4 stijgt, zal de TSH dalen.
En daalt je FT4, dan zal je TSH stijgen.
Het set point is dat evenwichtspunt. Het onderste punt in een schoteltje met een bewegende knikker (TSH). (Of maak ik het weer eens ingewikkeld?)

Afijn, het is jouw natuurlijke biologische referentiewaarde.
En omdat ieder lab ander meetapparatuur heeft, is het ook belangrijk dat je waarden in hetzelfde lab bepaald worden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Dag Kiek,

Inmiddels weer 2x geprikt.

4 September T4 23,5 en TSH 1,6
20 Oktober T4 20,5 en TSH 0,9

Beide met dezelfde hoeveelheid thyrax 156,25mcg en gelijke hoeveelheid als de afgelopen keren

Kunt u het setpoint berekenen?

GRoet
Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Frank,

De waarden rondom je curve liggen verspreid.
Ook je laatste 2 waarden doen doodleuk aan die verspreiding mee.

Sommige curven geven het beeld van groene blokjes langs de curve, als parels langs een kettinkje.
Bij jou lijkt het meer op willekeurig gestrooide rijstkorrels.
Misschien moet het lab de meetapparatuur eens ijken?
Of misschien bezoek je het lab nadat je je levothyroxine geslikt hebt, dus juist in de dynamiek van stijgingen en dalingen.

Je set point verandert nauwelijks: FT4 22.4 pmol/l (was 22.39) - TSH 0.83 mU/l (was 1.01).
Je twee laatste waarden houden links en rechts de curve in evenwicht.
Vandaar weinig wijziging.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JanTopsOkt2018.jpg
JanTopsOkt2018.jpg (39.48 KiB) 2264 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: Setpoint Frank

Bericht door Jantops »

Dag Kiek,

Ik heb inmiddels weer 2x geprikt. zie hieronder de uitslagen:

19/10/2018
TSH 0,89
T4 20,9
T3 1,6

5/12/2018 (geprikt 12:12, ongeveer 5 uur na inname), dit omdat ik toch moest prikken
TSH 1,2
T4 25,0

Heb soms nog wel last van bevingen en de laatste tijd last van buikpuin(onderbuik). Daarnaast nog last van jeuk en rode plekken. Zelf het vermoeden dat ik soms net iets teveel slik ( 156,25mcg nu)..

Zou naar 150mcg gaan verstandig zijn? en wat is het nieuwe setpoint?

Groet,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Frank

Bericht door Kiek »

Het set point blijft zo ongeveer in hetzelfde gebied, Frank.
De FT4 van 22.4 naar 22.3 pmol/l en de TSH van 0.8 naar 0.7 mU/l.

Dit is zonder je aparte niet-nuchtere waarden.
De passingsgraad duikelt daarmee naar 70%.
Die heb ik eruit gewerkt.
Je bent de enige die weet welke waarde die niet-nuchtere waarde heeft!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie