Jo met setpoint vraag aan Kiek

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
JoSanders
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2016, 10:14

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door JoSanders »

2018 3-10 5,43 14
11-12 6,99 14,8

2019 4-6 7,72 17,8
26-6 7,10 15,9
31-7 3.48 17.7

3-9 3,00 16,9
25-9 3,85 15,2
16-10 2,18 17,2
5-11 1.68 17
12-11 2,14 16.3
10-12 2,12 18.6

2020 7-1 3.03 16.5
3-2 3.92 15.3
26-2 0.17 24.6
20-3 0.40 20.6
13-5 0.64 17.1
2-6 0.41 25
18-6 0.06 25.5
3-7 0.1 19.4
7-8 12.56 13.6
1-9 5 15
14-9 3.7 17.2
15-10 3.23 16.9
27-11 4.95 18.1
11-12 1.6 17.6

2021 6-1 1.89 16.7
2-2 0.57 18.8
26-2 0.76 20.2
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Jo,

Het is belangrijk dat je 's ochtends vroeg tussen 08.00 en 09.00 uur naar het lab gaat, zonder levothyroxine in je maag. Die slik je dan na het prikken.

Ik probeer de relatie/verhouding van je FT4 en je TSH naar voren te brengen.
Die relatie is een individueel kenmerk, aangemaakt en vastgelegd tijdens je ontwikkeling, voor je geboorte.
Deze verhouding blijft levenslang bestaan. Net zoiets als een vingerafdruk.
Ook al doet je schildklier het misschien niet zo goed.
Hoe reageert je TSH op de hoogte van je FT4? Hoe is je TSH afgesteld op de hoogte van je FT4?
Dat geeft informatie over hoe jouw schildklierhuishouding in elkaar steekt.

Schildklierhormonen laten zich heel makkelijk beïnvloeden door allerlei medicijnen en stoffen en situaties.
En ook een zwangerschap heeft vanaf het prille begin invloed op de FT4/TSH.
De baby-in-ontwikkeling heeft een zorgvuldig afgewogen hoeveelheid schildklierhormoon van de moeder nodig. Niet teveel en niet te weinig.

Dus ja, 't is altijd prettig te weten welke pillen er geslikt worden, en of het waarden zijn tijdens een zwangerschap geprikt.
En ook of er andere hormonen (b.v. de pil gestart of gestopt, of combinatie schildklierhormonen) in gebruik zijn.
Het gebruik verschuift de TSH/FT4-relatie.

Het eerste plaatje dat ik maakte van je schildklierhormonen was in 2016.
'k Heb veel bijgeleerd. Over de labresultaten, over invloeden van andere hormonen, over medicijngebruik, etc. En ook over verschuivingen van de curve.

Van je laatste reeks waarden gebruikte ik de laatste 10 'setjes' FT4/TSH.
Wat ze waard zijn, weet ik niet.
Waar laat je je waarden prikken?

Ben je een jaar geleden andere medicatie gaan slikken?
Je set point FT4 blijft redelijk hoog in de FT4.
Je TSH iets gewijzigd naar omlaag.
Maar de kwaliteit van de curve is matig.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JoSanders
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2016, 10:14

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door JoSanders »

Hoi Kiek,

Ik prik altijd in ochtend voordat ik mijn medicatie inneem. Goedemiddag Kiek,

Tussen half9 en half10 vind het prikken altijd plaats. Hier in het dorp en gaat dan naar het ziekenhuis.

Deze vragen snap ik niet: Hoe reageert je TSH op de hoogte van je FT4? Hoe is je TSH afgesteld op de hoogte van je FT4?

Ik heb geen andere medicijnen geslikt en de pil slik ik nooit. Ik ben begonnen met thyrax (juni/juli 2019) en slik nu nog steeds thyrax. (in 2016 zat ik ook even aan de thyrax maar daar is toen weer mee gestopt ondanks dat de waardes nog niet goed waren en ik me niet goed voelde... Lang verhaal)

Juni/juli 2019 begonnen met het slikken van thyrax. Dit was tijdens mijn zwangerschap (zwanger mei tot 5 februari 2020). Half mei 2020 begon mijn schildklier te ontsteken. Dit was eerst nog niet echt zichtbaar in bloed, kwam later pas zichtbaar, ze zagen het wel op de echo.
Deze ontsteking duurde heel lang, ondertussen nog paar keer thyrax verlaagd, en daarna weer opgehoogd. Tot nu. Vanmiddag heb ik gesprek met de internist. Ik weet niet wat ik moet vragen, meer of minder medicijn, citomel of....
Het blijft moeilijk. Wil wel weer een keer leven.

Je typ: ('van je laatste reeks waarden gebruikte ik de laatste 10 'setjes' FT4/TSH.
Wat ze waard zijn weet ik niet. '). Kan ik dat ergens zien bedoel je? Die setjes?

(' Je set point FT4 blijft redelijk hoog in de FT4.
Je TSH iets gewijzigd naar omlaag.
Maar de kwaliteit van de curve is matig.'). Ik weet niet wat je bedoel met een matige curve.
Had je mijn setpoint? Of bedoel je dat die hetzelfde is als jaren geleden als je de nieuwere waarden invul?

Bedankt voor je tijd en energie!!!❤️
16.45 heb ik afspraak met de internist..

Hartelijke groet Jo
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

'Deze vragen snap ik niet:
Hoe reageert je TSH op de hoogte van je FT4? Hoe is je TSH afgesteld op de hoogte van je FT4?
'

Dit vraag ik mij altijd weer af.
Als de TSH omlaag gaat, is er meestal veel FT4 te vinden.
En als de TSH stijgt, is er minder FT4 te zien.

Die waarden blijven meestal binnen een bepaald gebiedje. Het gebiedje is onder meer afhankelijk van hoe mensen zijn opgebouwd. Jij bent anders dan ik. Jij hebt een ander focusgebiedje (=set point) dan ik. Dat gebiedje is als een vingerafdruk.

Soms klopt er geen barst van: dan daalt de TSH en daalt ook de FT4. Deze bewegingen moeten een reden hebben. Dan blijkt dat er bijvoorbeeld teveel Cytomel wordt bijgeslikt.
En soms zwiert de FT4 een eind omhoog, terwijl de TSH stil staat. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen. Zo zijn er heel veel situaties die invloed hebben op de relatie van de TSH met de FT4.
De meeste redenen staan niet in de boeken.
Daarom houden dokters zich aan de referentiewaarden, en denken niet na over de redenen van steeds terugkerende bewegingen van waarden. "Als het maar binnen de referentie is.."

Een "setje" noem ik de FT4 + TSH.
Ik kan niets met alleen een TSH. Wel met een TSH + FT4.

De curve noem ik matig, als de waarden zich teveel verspreiden langs de curvelijn.

De vorm van de curve en de plaats van het set point in relatie tot de TSH en de FT4 verandert niet.
De (lab)waarden veranderen wel in de loop van de tijd, omdat afstelling van labmachines verandert door ijking, of door aanschaffing van een nieuw meetapparaat.
Dan moet opnieuw gestart worden met het samenstellen van een curve, nu met nieuwe aangepaste machinewaarden.

Hoe was het bij je internist?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JoSanders
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2016, 10:14

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door JoSanders »

Hoi Kiek,

Dank weer voor je reactie.

Oké ik heb dus een matige curve... Waarom zou dat komen. Jammer dat het niet eenduidig is. Wellicht in de toekomst nog een keer proberen met wat setjes... Als ik dat dan weer mag vragen hoor.

Gesprek met internist ging opzich wel goed. Ik moet de medicatie zo houden, want nog meer ken mijn lichaam nu niet aan. Hij denkt misschien wel dat ik nog een beetje extra nodig heb (bijzonder he bij deze waarden). Hij staat ook open voor citomel maar wil me eerst stabiel hebben. Ik hoop dat citomel de oplossing is. Dat iig dat doodmoe zijn weggaat en dat m'n hoofd misschien wat meer aankan en wat meer aanwezig is.
Ik heb eigenlijk geen geduld want wil weer leven en geloof niet dat 't klopt dat ik me nog zo slecht voel. Moet toch wel langzaam beetje beter gaan voelen hoe meer je bij je goede dosis kom...
Nou ik spreek hem over 5 a 6 weken weer. Ben benieuwd dan...
Dank je wel he
Groet Jo
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jo met setpoint vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Jo,

Het lijkt mij ook dat je niet méér levothyroxine moet slikken.
Het lijkt erop dat je zelfs wat teveel levothyroxine gebruikt.

Tot een volgende keer!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie