Setpoint Zork9999

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Daar ben ik weer. Loop nu laatste 2 maanden bij een Endocrinoloog.
Het volgende is er gebeurd:
Vanaf 11-10-2019 12,5 Cytomel gaan slikken, 6,25 in de ochtend en 6,25 in de avond. Met daarbij 100 Thyrax.
Na een paar dagen voelde ik mij stukken beter, geen hoofdpijn bij het opstaan, geen vermoeidheid en veel fitter, geen duizeligheid. Dit voelde erg goed! Ben een paar keer naar de koelkast gelopen om te kijken of het geen placebo was :lol:
Maar helaas gebeurde na 20 dagen precies hetzelfde als toen ik van euth naar thyrax, het goede gevoel was weer weg en voelde me zelf nog beroerder...

Op 15-11-2019 9:25 (nuchter zonder meds) weer bloed geprikt voor schildklier en ook werden mijn bijnieren getest.
TSH 0.76
Vrij T4 14
Vrije T3 5.66
ACTH 20
Cortisol 0.17

Op 21-11-2019 hebben we de waardes besproken. Gaf aan nog steeds niet goed te voelen afgezien van die eerste 2 weken. Hij gaf duidelijk aan dat het niet mijn schildklier ligt. Wel een nog 3x laten prikken op 1 dag voor mijn bijnieren aangezien de Cortisol waarde wel aan de lage kant waren voor dat tijdstip. Beetje overdonderd en teneergeslagen ging ik weer naar huis met het bericht dat het dus niet aan mijn schildklier ligt en dat de waardes goed zijn, tsja alleen voel me verre van dat...

29-11-2019 3x bloedlaten prikken waaronder ook TPO as
Cortisol is aan de lage kant.
TPO as 81

5-12-2019 gesprek met de arts gehad over de uitslagen bijnieren.
HIj vond het echt aan de lage kant dus wil met een ACTH test gaan kijken of mijn bijnieren wel goed werken.
Dat staat gepland op 19-12-2019 in het ziekenhuis dus ben benieuwd.

Helaas nog geen goed nieuws, want voel me nog steeds erg slecht. Vooral einde van de week.

Wat ik wel bijzonder vond is dat de arts totaal niet aansloeg op het Set-point verhaal, aan zijn reactie te zien vond hij het meer een hoax...Dus vroeg me af is dit setpoint verhaal medische onderlegd of niet?

Blijf me ook echt verbazen dat ik me zo goed voelde in die 2 weken en dan bedoel ik niet hyper maar echt goed en helder ( heel lang geleden dat ik me zo heb gevoeld). Hou maar de daar toch een beetje aan vast, ondanks dat het soms echt niet meer weet hoe of wat...

Nou heel verhaal...

Groeten
Zork
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Kiek »

Hallo Zork,

En je FT4 is omlaag gezoefd!
Dat hoort bij het gebruik van T3.
Het bederft je FT4/TSH-verhoudingen, en corrigeert de overbodige FT4, waardoor je een lagere FT4 ziet buiten je normale gebied.
Slik je nu nog Cytomel?

De theorie achter het set point, en de app, is niet door dokters ontwikkeld.
Dat is niet hun vakgebied.
Behandelaars maken gebruik van laboratoria. Het meten van TSH en FT4 is niet uitgevonden door dokters, maar door scheikundigen.
Behandelaars maken gebruik van de röntgenafdeling. Dat is ook al het gebied van wetenschap en techniek.
Behandelaars zijn geen techneuten.
Zij maken gebruik van de niet door hen ontwikkelde instrumenten.

De basis van het set point is gelegd door Andersen (2002). Er zijn wel eerdere publicaties, maar Andersen heeft een enorme boost gegeven.
Andersen vond dat ieder mens een persoonlijk gebiedje heeft binnen de normaalwaarden van het lab.
Waar bevindt zich dat gebiedje bij mij? En bij anderen? Dat was het begin van een zoektocht. Men zag toen een per individu verschillend patroon van FT4/TSH-waarden.
Dat patroon komt overeen met de beschreven fysiologie van Lechan en Fekete (2004).
Maar waar is dat set point dan?
Het antwoord werd geboren op 8 maart 2013. De plaats van het set point is niet anders dat de plaats waar de kromming van het patroon het sterkst is. Het is het fysiologische zwaartepunt waaromheen de steilheid van de TSH het sterkst verandert.
Dat is voor de fysiologie een besliscriterium.
Plat gezegd, de aan- en uitknop voor de schildklier.

Behandelaars zijn geen fysiologen, noch techneuten. Behandelaars kennen de achtergrond niet.
Zij volgen simpelweg een afgesproken richtlijn. Altijd incompleet.

Deze theorie van het set point wordt in enkele laboratoria gebruikt om de meetapparatuur van TSH/FT4 te checken.
En her en der wordt in het buitenland de app gebruikt bij de behandeling van mensen met een hypothyreoïdie.
Door gelukkige omstandigheden heb ik die app ook.
Deze gebruik ik voor mijn schildklierwaarden, en die van familieleden. Het helpt ons om het resultaat van onze dosis te checken.
En dus gebruik ik het ook op dit forum als hulpje bij het vinden van de juiste waarden.
Het toont mooi de verscheidenheid van de persoonlijke schildklierhuishoudingen.

Schildklierdosering met schildklierhormoonpillen is heel wat anders dan een gezonde schildklier die goed is afgesteld.
Dat betekent altijd inleveren van kwaliteit.
Daar kan tot op heden niets tegenop.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Bedankt voor je reactie
En je FT4 is omlaag gezoefd!
Dat hoort bij het gebruik van T3.
Het bederft je FT4/TSH-verhoudingen, en corrigeert de overbodige FT4, waardoor je een lagere FT4 ziet buiten je normale gebied.
Slik je nu nog Cytomel?
Ja ik slik nu nog steeds cytomel, maar bij mijn volgende gesprek in januari misschien ter discussie stellen aangezien ik me niet beter voel daardoor.

Bedankt voor je setpoint uitleg, snap nu beter zijn reactie :lol:
Toch eens kijken of het beter is om van cytomel te laten gaan en dan meer naar mijn setpoint toe te werken.

Wacht eerst even volgende week af en dan weer verder...

Groeten
Zork
Zork9999
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2018, 10:30

Re: Setpoint Zork9999

Bericht door Zork9999 »

Bedankt voor je reactie
En je FT4 is omlaag gezoefd!
Dat hoort bij het gebruik van T3.
Het bederft je FT4/TSH-verhoudingen, en corrigeert de overbodige FT4, waardoor je een lagere FT4 ziet buiten je normale gebied.
Slik je nu nog Cytomel?
Ja ik slik nu nog steeds cytomel, maar bij mijn volgende gesprek in januari misschien ter discussie stellen aangezien ik me niet beter voel daardoor.

Bedankt voor je setpoint uitleg, snap nu beter zijn reactie :lol:
Toch maar eens kijken of ik dan zonder Cytomel naar mijn setpoint kan gaan werken.
Wacht eerst even volgende week af en dan weer verder...

Groeten
Zork
Plaats reactie