Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Inmiddels heb ik opnieuw bloedgeprikt en ben benieuwd of nu mijn setpoint bepaald kan worden.

09-10 TSH 1.1 en T4 17.5 (rond 16.30 smiddags)
24-10 TSH 2.2 en T4 15.1 (Nuchter zonder medicatie om 8.00)

(referentiewaarden tsh 0.25 en 3.1 en T4 12.5 en 23.2)

Ben benieuwd of deze waarden jullie iets zeggen en/of dat er een setpoint te berekenen valt!
Hoor heel graag van jullie!

Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: set-point?

Bericht door Kiek »

'k Heb je laatste 2 waarden van FT4/TSH apart in de app gezet, Marieke.
Deze 2 geven een set point van 14.7 pmol/l met een TSH van 2.4 mU/l.
Je FT4 is dus laag in je ref.-range.
De vorm van de curve is slap.
Met 2 waarden zegt dat nu niet veel.
Te summier voor een betrouwbaar resultaat.
Het laboratorium lijkt een tamelijk onnauwkeurige FT4- meetapparatuur te hebben.

Zojuist heb ik je laatste 2 waarden ook nog bij je oudere waarden gevoegd.
En nog een plaatje gemaakt.
Je ziet een soort curve die niet fysiologisch is.
Ook zie je aan de rechter kant 2 rode kruisjes, je laatste waarden. Ze worden als outliers bestempeld.
Zo'n uitslag zegt dus helemaal niets.
Groene blokjes als suikerkorrels die toevallig ergens in een veld terecht zijn gekomen, met hier en daar iets roods.

Misschien is het best om je laatste 2 waarden te gebruiken als bodem voor je toekomstige waarden.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Okt-.jpg
Marieke14Okt-.jpg (37.92 KiB) 4195 keer bekeken
Marieke14Okt2018.jpg
Marieke14Okt2018.jpg (39.52 KiB) 4195 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: set-point?

Bericht door Marieke14 »

Oké,
Dus als ik het goed begrijp zijn op dit moment 2 meetmomenten te weinig om een goed setpoint te stellen? De voorgaande metingen waren met veel verschillende referenties dus die zeggen niet zoveel. Alleen de laatste 2 hebben dezelfde referentie waardes. Dus hierop voortborduren!

Het lab onnauwkeurige meetapperatuur? Het is bij mij in de buurt (regio) het enige lab waar ik naartoe kan..

Verdere vraag: Kun je op basis van de laatste 2 uitslagen concluderen dat ik te hoog of te laag zit wat betreft medicatie?
Je geeft aan dat mijn Ft4 laag in de referentie range zit en dat de curve slap is... dat zegt mij niet zoveel?!
Ik heb soms het idee dat ik aan het hyperen ben en soms dat ik te laag zit. Gaat echt op en neer.
Zit nu al jaren aan de euthyrox 125 Mg.
Bedankt voor al je moeite! Super lief
Groeten Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: set-point?

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

De plaats van het set point op je curve met je twee laatste waarden geeft de indruk dat je teveel T4 binnenkrijgt. Een indruk kan versterkt worden door je toekomstige metingen.
Met 2 betrouwbare meetpunten ligt het gebied van het set point aan de FT4-zijde al tamelijk vast. Zolang je hetzelfde lab gebruikt zal je FT4-set point in dezelfde laag-normale regio blijven. Je hebt in ieder geval geen hoog-normale FT4.
Je TSH kan nog alle kanten op.

De kwaliteit van de metingen is afhankelijk van mens en lab.
Mensen laten vaak hun bloed prikken op een moment dat de schildklierhormonen snel aan het klimmen (FT4) of aan het dalen (TSH) zijn.
In het lab is de apparatuur belangrijk voor de kwaliteit van de metingen.

Ieder lab heeft eigen FT4-meetapparatuur. De ene met ref-waarden van 7 - 17, de ander van 10 -20, en de volgende van 12 - 24, of zelfs hoger. Dus als het ene lab een FT4 van 15 meet, dan kan een ander lab in dezelfde druppel bloed een FT4 van 20 pmol/l meten.
Het hangt af van het soort, het merk, de kwaliteit en de ijking.

Daarom ga ik altijd naar hetzelfde lab op het moment dat mijn schildklierhormonen de minste dynamiek vertonen: 's ochtends vroeg (=24 uur na de laatste dosis, dus op het laagste FT4-niveau) - nuchter - zonder T4-dosis van die dag. Deze dosis pas na prikken slikken.

De vorm van de curve zegt iets over de productie van de TSH.
Een 'slappe' curve toont een TSH die met kleine pasjes reageert als de FT4 stijgt of daalt.
Je hebt ook hele steile curven. Die mensen hebben een TSH die al bij de minst geringste verandering van de FT4 omhoog of omlaag zoeft.

Vandaag zal ik proberen een paar plaatjes te pakken te krijgen met steile en slappe curven.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt kiek,
Ik ga voorstellen om eens te beginnen met 12,5 te minderen en te kijken wat dit doet!

Je vroeg je af in een van mijn eerste berichten n.a.v. Uitslagen (Tsh die weinig schommelt) of ik wel antistoffen aanmaakte en dat ik dus levenslang medicatie nodig had! Blijft die vraag bij je hangen n.a.v. mijn laatste uitdlsgen?
En hoe zit dat dan?

Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,
Je schrijft in je voorstelbericht:
Ik maakte ook antistoffen aan dus levenslang medicijnen.

Het een sluit het ander niet uit.
Er is nog veel te weinig bekend over antistoffen.
Antistoffen lijken aan te geven dat er ergens iets van een soort ontsteking is, die met de schildklier te maken heeft.
Maar er bestaan ook voorbijgaande hypothyreoïdieën van mensen met antistoffen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dank je kiek,

Ik ben ook wat verder in de materie gedoken. In eerste instantie kwam ik op basis van een 'vermoedelijke labfout' bij de internist terecht. Mijn TSH was 0.07 en T4 8.6. Beide verlaagd dus. Allerlei scans en onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit.

2 maanden later was mijn TSH 28.3 en T4 7.8.
Dit paste beter in het beeld dat ik presenteerde en dus conclusie eerste labmeting was fout.
Nu ben ik me wat meer gaan verdiepen i.o.a. post partale thyreoiditis. En ik ga morgen naar de huisarts met de vraag of ik niet dat gehad zou kunnen hebben/heb.
Dit omdat ik me afvraag of ik niet eerst hyper was en daarna hypo. Ik lees dat dit ook past bij post partum. Waardoor de labfout bv alleen de T4 betreft of de TSH. Dat ze beide metingen verknallen lijkt me sterk...

Dit vraag ik me ook af omdat mijn tsh na mijn 2e bevalling ook omlaag dook. (toen gebruikte ik al euthyrox)

Nu vraag ik alleen nog af en dat kan ik niet vinden op internet:
Wat gebeurt er met iemand die post partum hypo is waarvan de schildklier is herstelt en die dan 125 mcg euthyrox slikt. Zoals misschien in mijn geval... Kan dit überhaupt? Wordt mijn schildklier door hoge dosering 'stilgelegd' of zou ik dan meer klachten of ernstigere klachten hebben. Na mijn 2e kind (paar maanden na zijn geboorte begonnen) kamp ik al op en af met paniekaanvallen, groot gevoel van onrust uit het niets en lichamelijke klachten die weer heel beangstigend zijn waardoor ik weer angstig wordt: druk op borst, benauwd, licht 'raar' gevoel in hoofd, duizelingen en gevoel van evenwichtsverlies als ik loop.
Misschien weet iemand hier antwoord op.
Kort samengevat: Ik ga sowieso voor een dosisverlaging en ik vraag me af of ik niet bij de groep hoor die post partale thyreoiditis en die mogelijk onnodig medicatie slikt al jaren.
Als iemand hier een idee over heeft dan hoor ik het graag.
Deze vraag ga ik ook morgen aan mijn huisarts stellen maar het zou fijn zijn als jullie wat ideeën hierover hebben zodat ik met goed kan voorbereiden op het gesprek!
Groeten Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Je zult na een bevalling jezelf wel moeten toestaan de tijd te nemen om te herstellen.
Dat geldt mogelijk eveneens voor je schildklierwerking.

Een werking van een gezonde schildklier is uit te schakelen door een dagelijkse dosis levothyroxine die gelijk is aan de hoeveelheid die je schildklier normaliter produceert per 24 uur.
Als je met de (onnodige) levothyroxine stopt, dan marcheert je schildklier doorgaans weer.
De TSH zal de schildklierwerking als vanouds stimuleren.

Het gebruik van levothyroxine vereist een ijzeren regelmaat: iedere dag, op dezelfde tijd, dezelfde hoeveelheid.
Onregelmatige inname, of de dosis van een paar dagen inhalen, geeft rare uitslagen.
Dat komt door de verschillen in halfwaardetijd van TSH en FT4. Een grote hoeveelheid levothyroxine innemen en vervolgens naar het lab zou een onderdrukte TSH kunnen geven, terwijl de FT4 nog lang niet op stoom is.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Ik slik mijn medicatie iedere ochtend trouw een half uur voor het ontbijt. Ik zet er geen wekker voor maar gewoon als ik wakker word. Heel soms kan ik nog wel eens een klein beetje uitslapen en dan slik ik deze rond 9.00 uur ipv 7.00 uur. Maar altijd voor het ontbijt.
Nu moet ik bekennen dat ik door mijn zoektocht toch nieuwsgierig werd en een beetje opstandig en ik heb het nu 2x overgeslagen. Dit heb ik nog nooit gedaan in de afgelopen bijna 10 jaar. Ben wat medicatie betreft heel consequent.

De 2 dagen waarop ik geen medicatie heb ingenomen lijk ik me beter te voelen. Ik zeg 'lijk' omdat ik me realiseer dat dit ook een 'self fulfilling prophecy' kan zijn.... Maar goed. Zaterdag niets genomen (geen klachten) Zondag wel weer (wel klachten) en vandaag weer niet.... (tot nu toe geen klachten).

De reden dat ik meteen aan medicatie ben begonnen is simpelweg omdat de dokter/internist dit zei. Hij heeft het nooit gehad over post partale thereoidi. Alleen de opmerking dat ik levenslang medicatie moest slikken omdat ik antistoffen aanmaak. (hij wist wel dat ik net bevallen was want in zijn verslag stond ook dat mijn prolactine verhoogd was maar dat dit te wijten is aan borstvoeding)
Verder heb ik me ook nooit verdiept in de materie. Ik nam het gewoon aan en ging ermee verder.
Hoe meer ik hier en op andere plekken lees (en dat doe ik heel veel op het moment)|hoe meer ik ervan overtuigd ben dat mijn klachten niet los staan van mijn schildklier/danwel van mijn medicatie. Heel vaak gehoord dat het niet mijn schildklier of medicatie kan zijn WANT mijn waardes zijn goed....

Een hele zoektocht en ik ben heel blij met dit forum en met de mensen die hierop zitten en reageren. Ik ben dit alleen 10 jaar te laat gaan doen maar ja... nu probeer ik er het beste uit te halen.

Groetjes Marieke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Setpoint Marieke

Bericht door laura »

Marieke,

Dit gaat over post partum thyreoïditis: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... na-de.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie