Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dank jullie,
Heb gesprek gehad en ben nu gezakt met 25 mcg per dag! Zit nu dus op 100 mcg.
Heb naast de huisarts ook nog met een internist gesproken. Die heeft uitgelegd dat ik Hashimoto heb en daarbij tegelijkertijd post partale thereoidie heb kunnen doorlopen. (Internist is niet mijn behandelaar maar een vriend van een vriend die graag met me mee wilde denken) was heel fijn en hij heeft me ook wat zekerheid gegeven. Er zit bij mij ook een stukje acceptatie probleem van het gegeven dat ik dit voor altijd heb.
Hij was wel heel fel tegen het op proef stoppen met medicatie. Ik stond op het punt om dit te doen. Had al 2 dagen niets geslikt. Gevaarlijk... uiteindelijk. Hij geeft aan dat als een gezond iemand Levo slikt (dus zonder medische noodzaak) je dit altijd ziet in de labuitslagen en belangrijker nog in de lichamelijke en geestelijke klachten hierdoor.
Ik ga bekijken hoe ik me voel bij deze verlaging. Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor ik dit merk.
Ik houd jullie op de hoogte!
Groeten Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hij was wel heel fel tegen het op proef stoppen met medicatie. Ik stond op het punt om dit te doen. Had al 2 dagen niets geslikt. Gevaarlijk... uiteindelijk. Hij geeft aan dat als een gezond iemand Levo slikt (dus zonder medische noodzaak) je dit altijd ziet in de labuitslagen en belangrijker nog in de lichamelijke en geestelijke klachten hierdoor.

Het is jammer dat je ingevlogen dokter niet juist is geinformeerd over de werking van schildklierhormonen, Marieke.

Een normale schildklier wordt gestimuleerd door de TSH.
Deze stimulerende TSH krijgt de opdrachten van de hypothalamus die op zeer subtiele wijze de schildklierhormonen in een uiterst individueel evenwicht houdt. Je hypothalamus zorgt voor de juiste verdeling van je schildklierhormonen.
Krijgt iemand met een gezonde schildklier een dosis levothyroxine toegediend, dan zal de hypothalamus via de hypofyse onmiddellijk zorgen dat er minder TSH naar de schildklier gestuurd wordt: de schildklier produceert minder.
En de overtollige levothyroxine wordt onklaar gemaakt.
Zonder deze terugkoppeling zou iemand na 1 pilletje levothyroxine al erg beroerd kunnen worden.

Gelukkig gebeurt dat dus niet.
Een gezond geregelde schildklier produceert steeds minder naarmate je meer levothyroxine gebruikt.
Met andere woorden: onnodig levothyroxine zorgt voor uitschakeling van je schildklier.

Er gaat niets boven een gewone gezonde schildklier.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Jammer of ernstig😳
Klinkt heel logisch zoals je het uitlegd en vind het dan erg dat een werkzame internist dit niet weet.
Ik weet het nu iig weer niet zo.
Pffff
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Even een update! Ben voorzichtig optimistisch.
Ik voel me namelijk al na 1 week minderen waarvan 2dagen helemaal geen medicatie en daarna begonnen met 100 i.p.v. 125 al stukken beter!
Ik twijfel alleen of ik effect al zo snel kan merken.
Wat is er verandert:
- rustiger
- geen band/pijn meer om mijn borst en rug.
- raar gevoel is uit mijn hoofd
En de andere rare klachten zijn er ook niet,
Het allerfijnste is dat ik echt lol heb gehad. Lachen met anderen waarbij ik ook echt besefte dat dat zo lang geleden was... ook tegen en met de kids veeeel rustiger en leuker sinds een dag of 2.
Ik hoop zo dat dit doorzet en dat die medicatievermindering zoveel opbrengt.
Als dit zo is dan ga ik nog wel met de huisarts in gesprek omdat hij dit niet zag gebeuren en dat hij hier voorheen niet aan mee wilde werken maar me doorstuurde Naar de psycholoog. Wat denken of weten jullie! Kan het al zo snel verbetering opleveren? Na 1 week?
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

En zeker is dat te merken als je 2 dagen niets slikt, en vervolgens al 5 dagen op lagere dosis, Marieke.
Los van net te knellende banden, net te snel overprikkeld, en alles wat daarbij hoort.
Heerlijk voor jou en prettig ontspannend voor je kleine en grote mensen.
Daarvoor heb je geen psycholoog nodig.
Hooguit handig ter bevestiging van je hernieuwde energie.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Even weer een update voor wie het volgt! Ben nu ruim 4 weken in dosis gezakt van 125 naar 100 mcg euthyrox.
I.o.m. Huisarts nu weer verlaagd naar 75.
Omdat het zo goed gaat heb ik mee voorgenomen om te kijken waar de grens ligt.
Bloedprikken wil de huisarts nu pas over 6 weken doen zodat we zien hoe de waardes zijn bij deze dosering. Dat vond ik wel jammer want ben heel nieuwsgierig naar de waardes.
De afgelopen 4 weken ben ik veel relaxter geweest. Meer vrolijk. Eigenlijk voel ik al mijn emoties beter. T’is niet meer zo’n trein die doordendert.
Zo goed heb ik me de afgelopen 8 jaar niet gevoeldd.
Als ik toch weer ga prikken dan zal ik hier weer posten!
Groetjes Marieke
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Teun »

Op zich wel heel fijn dat je een arts heeft die naar jou gevoel luisterd. Omdat je met verlaging je steeds beter voelt en op grond daarvan verder te verlagen vind ik op zich niet verkeerd, luisterde mijn arts maar naar hoe ik mij voel i.p.v. De waardes vast te houden. Succes verder. Ben benieuwd waar je eindigt.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Marieke

Bericht door mamavan2 »

Fijn dat het beter met je gaat! Ik zou toch ook wel voorstander zijn geweest van bloedprikken voorafgaand aan een wijziging in de dosering. Tuurlijk zegt je gevoel veel maar meten is weten :)
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dag Teun, ik heb er op echt op ‘gestaan’ . Ik eiste echt dat ik omlaag ging in medicatie na 8 jaar lang al klachten te hebben en verschillende therapieën heb gedaan. cognitieve gedragstherapie, emdr, logepedie, massagetherapie en haptotherapie. Niets hielp waardoor ik echt iets anders moest. Al eerder over medicatie gehad met de huisarts maar die wuifde dat dan weg.... want waardes goed.
Ben blij dat ik eindelijk op mijn strepen ben gaan staan... ik hoop voor jou dat jou dit ook lukt. Ik werd enorm gesterkt door wat ik hier allemaal las en antwoorden die ik kreeg! Hoop dat mijn antwoord /ervaring jou ook kan helpen.

En mamavan2: had ook heel graag geprikt maar ben na 4 weken verlaging weer verlaagd omdat mij dat zo goed beviel dat ik geen tijd meer wil verspillen en weer 2 weken op een verlaging moet wachten.
Ben nu bijna 1week op 75 mcg i.p.v. 125 mcg 5 weken geleden en ga sowieso begin van het jaar prikken of net voor kerst. Ben zo benieuwd!
Wordt vervolgd .
Bedankt voor jullie reacties
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Vanaf afgelopen woensdag weer moe en nog eens moe! Het gekke is dat ik me rond 1500 uur ietsjes beter lijk te voelen vergeleken met de ochtenden!
Was zo hoopvol dat mijn 2e verlaging goed zou uitpakken maar het lijkt erop dat ik toch te veel ben gezakt. Na ongeveer een week in dosis verlaagd deze vermoeidheid.
Na het weekend heb ik afspraak met de huisarts om toch weer wat op te hogen en om mijn bloed te laten prikken. Dan zit ik precies 2 weken op 75 na daarvoor 4 weken 100 geslikt te hebben.
Ik zal het vervolg hier weer posten!
Plaats reactie