Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
1 week verder... ben vorige week begonnen met het splitsen van mijn medicatie omdat ik het gevoel geb ik de ochtend te hyperen. Het hielp goed. Heb een week niet dat nare gevoel gehad. Echter sinds gisteren ben ik weer zoooo moe.
Ik slikte deze week 62.5 voor het ontbijt en 50 voor de lunch. Tussendoor at of dronk ik niets. Het lijkt erop dat ik dan niet nuchter genoeg ben...
Vandaag heb ik 87.5 voor het ontbijt geslikt en het restant 25 dan maar weer voor de lunch.
Het hypergevoel is dus weg maar nu moeheid in de plaats.
Wordt vervolgd.
Tips zijn altijd welkom...
Groetjes Marieke
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Setpoint Marieke

Bericht door GeertjeS »

Hoi Marieke,
Ik heb je draadje gelezen en herken het gevoel van gehyper in de ochtend. Hoe doe jij dat splitsen precies? Hoe gaat het nu met je?
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi Geertje,
Ik zie je bericht nu pas. Ik kon even niet inloggen.
Ik ben weer opgehouden met splitsen. Ik werd weer te moe dus dacht dat ik misschien toch te weinig binnen kreeg. (Ik splitste door mijn pilletjes doormidden te breken. Ene helft nam ik gewoon half uur voor het ontbijt. 2e helft half uur voor de lunch.)

Ben nu wel eindelijk doorgestuurd naar een internist. Ik ga deze week bloedprikken. Ze gaan eea eerst nakijken/uitsluiten en dan afhankelijk van uitslagen nader beleid bepalen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Marieke
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Inmiddels uitslagen gekregen maar nog geen gesprek. Die volgt volgende week met internist.
Ben benieuwd of iemand van mijn uitslagen iets meer weet/uit kan leggen. (Dan kan ik me voorbereiden)
Er is dus aanvullend bloedonderzoek gedaan.
In urine komt naar voren;
Ery/hemoglob verhoogd
Slijm: spoor H
Bezinking iets verhoogd.
TSH is gezakt naar 2.8 en T4 staat er nog niet bij,
Kan iemand hier iets van maken?
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Dag Marieke,

- je TSH van 2.8 mU/l is wat te hoog -> je moet er iets meer T4 bijslikken zodat je TSH lager wordt. Je hebt een TSH nodig van ongeveer 1.4 mU/l.
- door je dosis te delen in twee stukjes krijg je evenveel binnen. Het verschil is dat je dezelfde dosis in een tabletje een hogere FT4 zult hebben.
Dit wil je juist vermijden. Je voelt namelijk de FT4.

Kijk eens op bijgaand plaatje. De zwarte lijn beschrijft de FT4 na een eenmaal daagse dosis, en de rode lijn tekent de FT4 na tweemaal een halve dosis.
Kinetiek1en2daags.jpg
Kinetiek1en2daags.jpg (3.74 KiB) 1592 keer bekeken
Over de resultaten van je andere uitslagen kan ik je niets zinnigs vertellen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek,
Bedankt voor je reactie! Ik heb het een tijdje geprobeerd om 2x per dag medicatie te nemen. Ik werd echter na 2 weken weer zo moe! Ik krijg dan niet genoeg binnen lijkt het. Ik ben nu weer minder moe maar heb weer wat meer ‘hyper’ klachten. Mijn hart lijkt af en toe over te slaan en op hol te gaan, licht en raar gevoel in hoofd ook wel drukkend gevoel in hoofd en benauwd.
Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Ook vraag: wat merk ik van een lagere TSH als mijn T4 door 2x per dag te slikken op een lager niveau blijft?

Vanmiddag gesprek met internist en de vorige keer ook besproken de mogelijkheid van switchen van medicatie. Nu euthyrox en misschien over naar thyrax o.i.d.! Wel met de kanttekening dat ik ook weer opnieuw ingesteld moet worden en ik weet niet of dit voor mij de oplossing is.
Pfffff, vind het zo lastig. Misschien krijg ik hier nog tips van mensen die ook overgestapt zijn.

Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je TSH dendert na je 1 x dd LT4 vlot het dal in. Er wordt immers voldoende FT4 waargenomen.
Vervolgens klimt ie in de loop van de dag/nacht traag omhoog tot de volgende ochtend.

Je TSH verdwijnt met 2 x dd niet zo erg het dal in. Misschien halverwege.
Het gemiddelde blijft hetzelfde in 24 uur.

Het voordeel is dat je FT4 geen ongewenste grote stijgingen meemaakt.
Het niveau van je FT4 blijft rustiger, en gemiddeld blijft steeds hetzelfde.

Of je nu je dosis in een keer slikt, of in tweeën, of in drieën:
stijgingen en dalingen ontwijk je met een dosis in tweeën of drieën te knippen.
Nogmaals het gemiddeld niveau blijft hetzelfde.

Als je ergens moe van wordt is het dus niet door de gesplitste dosis.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Teun »

Marieke ik weet niet of het slim is om een ander merk te nemen, de werkzame stof is hetzelfde. Mogelijk ga jij je beter voelen als je er nog een fractie levo bij kunt nemen. Je zit immers nog te hoog met je tsh gezien je setpoint.

Klachten van hartkloppingen en het gevoel dat het op hol slaat etc had ik heel erg terwijl ik nog flink hypo was, nadat ik beter ingesteld was werd dit beduidend minder, nu nog maar af en toe. Dus je kunt je ook afvragen of dit hyper is bij jou zolas je aangeeft.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek en Teun,
Bedankt voor jullie reacties.
Even samenvattend mijn relaas..
Ik zat al 8 jaar op 125 euthyrox. Al 8 jaar lang allerlei klachten waaronder angsten, hyperventilatie, raar in hoofd, benauwd, druk op borst en rug enz. Resulterend in burn-outs een aantal maal.
Na 8 jaar therapieën.... echt alles wat je kunt bedenken.... zelf besloten om toch maar eens te minderen met euthyrox. 2 dagen niets geslikt en voelde me beter als ooit. Toen verder op 100 mcg. Hier voelde ik me goed, omlaag naar 75.... resultaat moe en waardes die dat ook lieten zien. (Maar geen tot heel weinig angst klachten E.d zoals hierboven beschreven.)
Maar dus moe en toen weer gaan ophogen. Iedere 6 weken iets omhoog. Waardes bleven iets te laag en ik iets te moe. Inmiddels zit ik op 112 maar krijg ik de eerste klachten weer terug en ben nog steeds wat vermoeid. Ben bang dat als ik weer naar 125 ga mijn oorspronkelijke klachten weer erger worden en ik weer terug bij af ben.
Vandaar dat ik overstap aan het overwegen ben..
Ik hoor hierover goede en slechte verhalen.
Ik weet het om die reden niet zo.
De internist wil het nu even nog 6 weken aankijken (want Tsh is goed) maar ik twijfel.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Maar dan blijf je natuurlijk zitten op de 112 µg, Marieke.
Het doel is je goed te voelen.
En de juiste argumenten te zoeken op weg naar dat doel.

Spelen met doses is een vrijheid die je in principe altijd hebt.
Dat doe je als je vindt dat je voldoende argumenten hebt om te experimenteren.
Om te verhogen, of om te verlagen.
En als je het nu zo wilt laten, maak dan zeker pas op de plaats.
Neem tijd, totdat je weer het idee hebt dat er iets moet wijzigen.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie