Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je set point wijzigt vrijwel niet.
Je FT4 zweeft van 16.78 naar 16.7 en je TSH van 1.39 naar 1.4.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Okt2019.jpg
Marieke14Okt2019.jpg (39.16 KiB) 2767 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Na weer 6 weken een dosisverhoging gehad te hebben weer wezen bloedprikken.
Wederom nuchter in de ochtend. Ik zit nu op 125 thyrax. Dus met 6.25 opgehoogd.
Vorige keer was TSH 5.5 en nu 3.1
Vorige keer T4 13.5 en nu 17.1
(Ref 0.25 -3.1 en 11.4 - 21.9)
Val nu binnen normaalwaardes maar iets meer last van hyperventilatie. (Gelukkig niet iedere dag)
Mijn Tsh had ik verwacht maar ik vind mijn T4 ineens zo hoog.
Ben benieuwd wat jullie van mijn waardes vinden!
Is er een kans dat mijn Tsh nog verder daalt zonder ophoging na 6weken? En is mijn t4 niet wat hoog bij mijn Tsh?
Ik hoor het graag.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je nieuwe waarden vallen inderdaad een beetje buiten de boot.
Set point nu: FT4 16.8 (was 16.7) - TSH 1.5 (was 1.4).

Het verandert dus niet veel aan je set point. Die blijft in hetzelfde gebied.
Maar het past minder goed (van 98 naar 93%), en de curvevorm wordt een beetje meer naar dat nieuwe groene blokje getrokken: minder scherpe vorm.

Je 6.25 meer levothyroxine zorgt niet voor FT4-waarden van 13.5 naar 17.1 pmol/l.
Bij je laatste TSH van 3.1 past meer een FT4 van 15.5.
Zo'n verhoging heeft dus een andere oorzaak.

Misschien een slordige labmeting?

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Dec2019.jpg
Marieke14Dec2019.jpg (39.58 KiB) 2691 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek,
Dank voor je reactie!
Ik realiseer me nu dat ik ongeveer 6 dagen voordat ik ging prikken ben begonnen met ‘intermittend casting’. Dit wil zeggen dat ik 8 uur per dag eet en 16 uur niet. Ik slik nog steeds mijn medicatie als ik wakker Word maar ik eet dus veel later. Slik medicatie rond 7.00 en eet nu pas rond 12.00. Voorheen at ik 30 minuten na inname medicatie.
Dit zou wellicht e.e.a. Verklaren!!
Ik heb geprikt de laatste keer ook zonder medicatie.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je TSH heeft een hele korte halfwaardetijd van 1/2 à 1 uur. Dat wil zeggen dat dat stofje snel reageert op de hoogte van je FT4. Hogere FT4: de TSH volgt direct met een verlaging. Daar kan een FT4 niet tegenop. Die halveert de hoeveelheid pas na een week....De FT4 kan wel snel verhogen.
Je TSH is te hoog voor je FT4 van 17.1 pmol/l.
Dat heeft niet iets met eten te maken.

Intermittent casting, dat begrip kende ik niet.
Ik eet en drink alles binnen 10 uur: van 8 tot 18. Daarna niets meer.
Nu heeft het een naam. Leuk!
Waarom heb jij je eetritme gewijzigd?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Niet casting maar fasting ofwel vasten.
In gesprek met therapeute (hyperventilatie) dit als proef. Ik at vaak en gedurende veel uren per dag. Ontbijt om 730 en nog ‘snacken’ om 2100 bv. En tussendoor best veel kleine hapjes. Best confronterend hoe vaak ik at.
Intermittend fasting is nu een hype waarbij je 6 weken 8 uur eet en 16 uur niet of gedurende 2 dagen per week heel weinig en de rest van de dagen gewoon.
Hypothese is dan dat door het ‘vasten’ je darmen meer rust krijgen en je energie op een andere manier ingezet wordt. In mijn geval is het de hoop dat daardoor mijn hyperventilatie afneemt (lees mijn energie op een gedoseerde manier ingezet wordt)
Ik vind het een makkelijke manier om te vasten en ik raak wat gewicht kwijt dus win win.
Dacht alleen even dat mijn waardes daardoor beïnvloed zouden kunnen zijn.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Ha, en ik maar een logica bedenken van de intermittent casting!
Ik verzon een list om niet meer 's nachts wakker te worden om naar de wc te gaan.
Dat werd niets meer drinken na 18-19 uur.
En dan voor het gemak ook niets meer eten.
Wel de hele dag door eten en drinken, (geroosterde) boterhammen met kaas en druiven, yoghurt en noten en fruit, een ei hoort erbij, soms een stukje vlees, melk en veel water. Niets afvallen en wel slapen als een marmot. Dus een prima resultaat.
Niet intermittent en niet fasting.
Altijd door.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Ja, nou en of!
Iedere dag een flinke portie groenten bij rijst of aardappelen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dag allemaal,
Ik ben nog steeds aan het instellen met nieuwe medicatie. Het gaat steeds beter.
Nu ben ik sinds een tijdje onder behandeling bij een internist / endicrinoloog en zij prikt geen Ft4 mee. (Alleen TSH, mijn Tsh nu is 3.9 en moet dus weer ophogen met 12.5 thyrax)
Verschillende malen om verzocht maar ze weigert dit omdat dit totaal geen zin heeft voor mensen die schildklier medicatie nemen. Ze volgt hierin richtlijnen en geeft aan dat de Ft4 in mijn geval alleen maar ‘ruis’ zou opleveren en dat dit voor de behandeling geen toegevoegde waarde heeft.
Loopt hier iemand anders ook tegenaan? Is dit iets nieuws?
Groetjes Marieke
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Teun »

Wel een vreemde opvatting. Bij mij op het prikformulier staat controle schildkliertherapie en dan wordt er stamdaard tsh en ft4 geprikt.
Zal wel per ziekenhuis verschillen. Maar dat zoals bij jou gezegd de echte richtlijnen zijn vind,ik dubieus.
Plaats reactie