Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt!
Ga ik zeker doen... het klopt dat ik met 0.25 ben opgehoogd. Eerst 8 jaar 125 toen 4 weken 100(voelde me al vlug top) toen naar 75 (2weken) en nu dus weer naar 100.
Ik heb na de vakantie weer afspraak bij de huisarts.
Wordt vervolgd.
Dank jullie wel voor het meedenken en voelen👍
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi allemaal,
Inmiddels sinds 6 weken weer opgehoogd naar 100 mcg euthyrox. Ik voel me wel wat beter, moeheid is grotendeels weg. Maar nog niet optimaal! Bij mijn verlaging van 125 naar 100 voelde ik me beter, denk ik! Vind het lastig om nu keuze te maken in finetuning. Gevoel zegt beetje omhoog te moeten maar ik heb ook nog periodes dat ik me beetje hyper voel. Maar zeker niet zo erg als dat ik had bij 125....

Mijn laatste labwaarde:
Tsh 4.5 (0.25 - 3.1)
T4 15.2 ( 11.4 - 21.9)

Ben benieuwd naar mijn nieuwe setpoint. Of dat deze uitslag in de lijn past.
Ik heb in de ochtend geprikt, zonder medicatie maar wel met ontbijtje!

Groetjes marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je set point is gebleven in dezelfde buurt op een FT4 van 16.7 pmol/l met een TSH van 1.37 mU/l.
Het was 16.44/1.49.

Je hebt een leerzame curve!
Je FT4 van ca. 15 lijkt wel op een grenswaarde. Je hebt daarbij een TSH van 2.2 en eentje van 4.5 mU/l. Best een verschil. En toch passen ze op deze curve.

Misschien doe je er goed aan om met maximaal 6.25 µg op te hogen? Dus eentje van 25 µg in vieren delen.

Dank je voor deze leuke waarden!
Kiek
Bijlagen
Marieke14Jan2019.jpg
Marieke14Jan2019.jpg (39.02 KiB) 1633 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Graag gedaan kiek! 🤗
Dat ga ik doen idd ophogen met 6.25.
Maakt het nog wat uit dat mijn Tsh te hoog is, dwz buiten de referentiewaardes valt?
Wat ik ook vreemd vind is dat ik bij mijn vorige labwaarde van t4 15 me enorm hyper voelde en nu dus niet...
Heb jij daar een gedachte over?
Groetjes
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Ik denk dat in jouw lab, met de aanwezige apparatuur, je set point op ca. 16 pmol/l staat.
Dan hyper je niet op 15 en ook niet op 16 pmol/l.
Hogere waarden, zoals 18 pmol/l, zouden misschien wel een hyperig gevoel kunnen geven.

Prettige avond,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Inmiddels zijn we weer ruim 6 weken verder en heb ik opnieuw bloedgeprikt na ophoging van 6.25. (106,25 slik ik nu)
Waardes nu
TSH 3.5 (0.25-3.1)
T4 15.3 (11.4-21.9)
Advies van huisarts is om nogmaals met 6.25 op te hogen. Dan zit ik dus op 112 euthyrox per dag.
Ben benieuwd of deze waarde weer past in de curve.
Ik ben nog niet klachtenvrij maar het gaat wel weer wat beter met me. Voel me nog steeds rustiger ivm paar maanden geleden. Maar wel nog dagen dat ik onrustig ben, wakker schrik, druk borst en zo’n raar drukgevoel in mijn hoofd. Ik schrijf dit toe aan te hoge waardes maar zou het ook kunnen dat ik nog net te laag zit?
Ben zo bang om te gaan hyperen!
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je set point blijft in hetzelfde gebiedje: FT4 van 16.73 naar 16.81 pmol/l met een TSH van een ongewijzigde 1.37 mU/l.
Je hebt een gemiddelde kromming van je curve.
Sommige curven zijn erg scherp, steile helling. Of erg slap, dus geen steile helling.
Jij zit daar mooi tussenin.

Als je een 'ochtendslikker' bent, dan heb je bij het ontwaken je laagste FT4-waarden.
Dat geeft dus geen gehyper.

Gehyper zou je verwachten een uur of drie/vier na inname van je pillen. Dus aan het eind van de ochtend, in de vroege middag.
In je bloed zie je gemiddeld een uur of drie na het slikken van je pillen een FT4-piek, waarna een korte verspreiding, en een uurtje later traag aflopend tot de volgende ochtend.

Je zou misschien inderdaad nog eens een fractietje kunnen ophogen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Maart2019.jpg
Marieke14Maart2019.jpg (39.46 KiB) 1510 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek en medelotgenoten,
Ik ben idd een ochtendslikker... Ben nu sinds 1 week met 6.25 omhoog gegaan. Dus 112.5 in totaal nu.
Heb zo het gevoel te hyperen nu. Het begint ongeveer 1 uur na inname en wordt wat beter aan het begin van de middag maar al met al de hele dag door. Inmiddels weer ziekgemeld omdat ik me zo rot voel.
Ochtend heb ik geen trek (beetje misselijk) en dit duurt tot de middag. Daarbij raar gevoel in mijn hoofd (drukkend en gevoel er niet bij te zijn), licht benauwd en de hele tijd zuchten (hyperventilatie??). Ook verdrietig en inmiddels ook wanhopig... ben nu al zo lang bezig en heb UPS maar vooral ook veel downs. En na een tijdje me ‘goed’ te hebben gevoeld valt dat andere gevoel zo tegen.
Ik merk dat ik niet echt een vraag heb maar dit van me af schrijf, en dat ik hoop op toch weer herkenning en het komt wel goed reacties 🥴.
Met 6.25 omhoog en daarvan weer ophoogklachten is wat ik hoop en dat het zich heel vlug weer stabiliseerd. Ga zelfs twijfelen of er misschien niet iets anders aan de hand is...
Blehhh, sorry voor het lange verhaal.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je herkent het idee van gehyper na het slikken door je dosis?
En het houdt op in de loop van de dag.
Lijkt het dat je dosis in één keer teveel en te snel opgenomen wordt in je bloed?
Zou je daar last van hebben?

Je zou dan een experiment kunnen doen door 's ochtends je dosis te halveren, en het restant een paar uur later in te nemen.
Je zou dan verwachten dat je FT4 niet zo hoog klimt als na eenmaal daags de hele dosis.
Waardoor een kans dat je hyperklachten verminderen.

Sterkte!
Kiek

PS:
1. Past misselijkheid bij gehyper?
De Thyroidmanager schrijft dat het calcium misschien hoog normaal kan zijn, waardoor misselijkheid.
Neem het serieus, en blijf er niet mee rondlopen.
https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... toxicosis/

2. Denkend aan autoimmuunziekten in het algemeen dan kan misselijkheid ook passen bij de ziekte van Addison.
https://endocrinologie.mumc.nl/ziekte-van-addison
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt kiek!
Het klinkt heel logisch. Ik ga dat proberen.
Resultaten post ik hier wel weer!
Groetjes Marieke
Plaats reactie