Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Terugkomend op de veranderingen van referentiewaarden waardoor labwaarden wijzigen, en dus ook de betekenis van de uitkomst, vergelijk ik je waarden nu toch met je oudere waarden.
Met nu als noodverband het zwaartepunt op de TSH.
Net zoals je zelf ook al doet.

De variatie van ref.-waarden is in de Nederlandse laboratoria minder geworden. Vroeger waren er ref.-waarden van b.v. 7 - 16 pmol/l, die zich nu ergens gemiddeld tussen de 10 en 20 pmol/l bevinden.

'k Heb je 2 meest recente waarden bijgevoegd in je oude curve.
Als de FT4 het zwaartepunt van ijking is, schuift de curve daardoor ietsje naar links of naar rechts.
Afhankelijk van het soort meetinstrument.

Je set point zal ongeveer blijven in het gebied van 16 à 17 pmol/l met een TSH van 1.5 mU/l.
Die wiebelige FT4 lijkt nu deel uit te maken van een doorgaand ijkproces in het lab.
In deze situatie is het best om voorlopig als noodverband je te richten op de TSH.
Zonder teveel te kijken naar de FT4.
Net zoals men vroeger ook deed.

Dus ja, je TSH is te hoog.
Daarom zou je ook je levothyroxine een opzetje kunnen geven, zoals je al van plan bent.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Dec2020.jpg
Marieke14Dec2020.jpg (40.75 KiB) 1702 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

..en dan is m'n laatste zin:
Dus ja, je TSH is te hoog.
Daarom zou je ook je levothyroxine een opzetje kunnen geven, zoals je al van plan bent.
Je vorige TSH van 5.5 zal in m'n pruthoofd. ('k Ben tussendoor aan het zagen, schuren en schilderen...).
En je verhoogde daarop je levothyroxine.

Overigens is je huidige TSH van 2.6 mU/l ook nog steeds te hoog.
Het is ca. 11.00 uur geprikt, en ca. 4 uur eerder nam je je dosis in.
Grote kans dat je levothyroxine-piek van je dosis die ochtend al voorbij is, en je FT4-waarde steeds trager zal zakken, waarbij je TSH in reactie op de lagere FT4 steeds hoger zal klimmen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Weer bloedgeprikt. Nu is mijn Tsh 3.2 en Ft4 17.1

Zelfde referentiewaardes. Zelfde prikomstandigheden.
Snap het niet zo goed.
Vorige keer was TSH 2,6 en T4 15.1.

Past deze uitslag in mijn grafiekje, kiek?
Ik hoor het graag.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Tjonge Marieke, wat een lab!
Een hogere FT4 met een hogere TSH!
Het patroon van al je waarden tesamen blijft wel min of meer hetzelfde setpoint gebiedje, zoals je ziet: ca. 17 pmol/l met ca. 1 mU/l.
De passingsgraad daalt een beetje, zoals te verwachten met dit laatste inconsistente setje.
Op naar de volgende!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Jan2021.jpg
Marieke14Jan2021.jpg (39.94 KiB) 1579 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi hoi,
Ben na de vorige keer heel licht opgehoogd. Namelijk met 6,25 om de dag. Wellicht te weinig maar dacht probeer het gewoon.
Nu weer geprikt en tot mijn verbazing zijn dit de waardes:
TSH 3.5 en T4 14.4 (dit is om 8.00 uur en zonder medicatie)
Ben benieuwd of dit past en wat jullie ideeën zijn.
Ben nu maar wat opgehoogd met grotere stap. Met 12,5 omhoog.
Daarmee zit ik op 150mg per dag Thyrax.
Wat zijn jullie gedachtes hierover en hoe past dit onnkijn curve.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je laatste waarden passen langs de curve.
Aan de linkerzijde.
Het set point verandert vrijwel niet: 17/1.5.

Wat is de referentierange? Misschien 10 - 20?
Er is dus vrijwel niets veranderd.
Ja, een beetje meer levothyroxine erbij, 12.5, zonder door te schieten.
Dan krijg je die TSH ook omlaag.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Mei2021.jpg
Marieke14Mei2021.jpg (40.56 KiB) 1403 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dank je wel alweer Kiek.
Ik ben nu 3 weken opgehoogd met 12,5 thyrax en ik merk dat ik sinds vorige week een korter lontje heb en Snel een angstig/nerveus gevoel heb. (Ook resulterend in paniek bij spannendere of stressvolle dingen/momenten)
Vooral in de ochtend heb ik last van dat onbestemde gevoel.
In de loop van de dag voel ik me dan iets beter.
Nu te vroeg om bloed te prikken? Of zou dat toch al kunnen?
Ben aan het overwegen om weer terug te gaan in dosering maar weet dan weer niet of het ook klopt wat ik doe.
Ophoogklachten? En die kunnen dan nog stabiliseren, dus nog even volhouden?
Of toch maar niet wetend hoe het er labtechnisch uitziet dag overslaan en omlaag in doserin?
Wat een ingewikkelde klier en mensen zijn wij toch hè!
Wie weet raad!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

De laatste keer verhoogde je met ongeveer 8%.
Dat kan mogelijk later op de ochtend (ca. 3 à 4 uur na inname) een licht hypergevoel geven.
Daarna zakt het plateau geleidelijk af, tot het volgende slikmoment van de volgende ochtend.
Zo werkt het stofje T4.

Dat kan teveel voor je zijn.
Als je toch het idee hebt met 150 µg tekort te komen, dan zou je een blauwe Thyrax (25 µg) in vieren kunnen breken.
En het proberen met 6.25 µg.
Als je vervolgens na twee weken niet het idee hebt dat je hypergevoel is verdwenen, dan ook die 6.25 µg opgeven.

Je zou ook nu kunnen prikken.
Maar dan niet een dagje overslaan.
Gewoon 24 uur na laatste levothyroxine lab.
Want je wilt wel weten of die ophoging iets doet.
Na twee weken heb je gemiddeld de meeste stijging van die surplus van 12.50 µg al te pakken.

Het beste en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Die verandering van 12.50 naar 6.25 µg kan je vooraf laten gaan door een 2-daagse pauze in te lassen zonder 'bijvoeding' met 6.25 µg.
Dus 2 dagen op 150 µg.
Dan is die mogelijk door schildklierhormoon veroorzaakte hyperachtigheid weg.
En vervolgens eventueel de 6.25 µg weer toevoegen.

Maar misschien kom je deze dagen tot de conclusie dat 150 µg eigenlijk nog beter was dan wat je met de ophoging bereikte.

Kortom, beetje vlot uitproberen om snel tot de beste uitkomst te komen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt wederom voor je heldere antwoorden.
Ik zat op 137,5 toen ik ging ophogen. Dus denk dat ik idd 2 dagen terug ga naar het oude dus 137,5 en dan ipv 12,5 erbij 6,25 erbij ga pakken.
Voor de ophoging was mijn waarde gezakt en had ik enorme spierpijn (en vlug spierpijn).
Wil eigenlijk voorstellen aan de huisarts dat ik toch nog een keer prik en dan dat ik prik ongeveer 4 uur na inname medicatie.
Gewoon om te kijken wat dat doet.
Ik zal mijn resultaten weer posten.
Tot snel weer
Groetjes Marieke
Plaats reactie