Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

De farmaceutische industrie zal de houdbaarheidsdatum heus niet laat plaatsen. Dus net op het randje van redelijk voor een levothyroxine-tablet.
'k Heb een jaar geleden nog enkele weken wat overgebleven T4-pillen van een familielid opgegeten met ruim een half jaar voorbij de houdbaarheidsdatum. Geen centje pijn.

Je maakt nu gebruik van een ander lab dan voorheen?

3.0-17.1 en 5.5-15.1 komen uit één lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek,
Ja uit hetzelfde lab alleen zijn ergens Tussendoor wel de referentiewaardes gewijzigd.
Groetjes Marieke
Kiek

Bericht door Kiek »

Het belangrijkste is dat je zelf zicht krijgt op je waarden, Marieke.
En een beetje beredeneert hoe ze zich kunnen bewegen.
Grip krijgen.
Dat is het doel.

Je kunt ook experimenteren door de ene keer mét pillen in je maag te prikken, en de volgende keer zonder levothyroxine.
Of later op de dag prikken, in plaats van 's ochtends vroeg.
Je leert dan ook iets over je 24-uurs dynamiek van je schildklierhormoon in je lijf.

Voor het set point is het belangrijk om steeds op dezelfde tijd/condities te prikken, zonder levothyroxine.
In hetzelfde lab/meetapparatuur.

Je waarden Okt 2020 Tsh 5.5 en Ft4 15.1 gebruik ik om een nieuwe set point curve mee te bouwen.
Beetje waarden sparen......

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Opnieuw bloedgeprikt en nu nieuwe waardes,
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
Na laatste keer opgehoogd te hebben zijn nu de waardes
Tsh 2.6
T4 15.1

Verschil is nu dat ik alle voorgaande keren nuchter geprikt heb en nu niet. Dit was rond 11.00 met in de ochtend medicatie + eten.

Regerentiewaardes zijn ongewijzigd.
Het valt me op dat t4 exact hetzelfde is maar weet niet wat hieruit af te kunnen leiden.
Toen Tsh 5.5 was was ik heel moe. Die vermoeidheid is nu weg. Zelf denk ik dat ik nu weer teveel Slik en ga dus klein stapje naar beneden weer.

Ben benieuwd naar jullie reacties op mijn waardes.
Groetjes Marieke
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Terugkomend op de veranderingen van referentiewaarden waardoor labwaarden wijzigen, en dus ook de betekenis van de uitkomst, vergelijk ik je waarden nu toch met je oudere waarden.
Met nu als noodverband het zwaartepunt op de TSH.
Net zoals je zelf ook al doet.

De variatie van ref.-waarden is in de Nederlandse laboratoria minder geworden. Vroeger waren er ref.-waarden van b.v. 7 - 16 pmol/l, die zich nu ergens gemiddeld tussen de 10 en 20 pmol/l bevinden.

'k Heb je 2 meest recente waarden bijgevoegd in je oude curve.
Als de FT4 het zwaartepunt van ijking is, schuift de curve daardoor ietsje naar links of naar rechts.
Afhankelijk van het soort meetinstrument.

Je set point zal ongeveer blijven in het gebied van 16 à 17 pmol/l met een TSH van 1.5 mU/l.
Die wiebelige FT4 lijkt nu deel uit te maken van een doorgaand ijkproces in het lab.
In deze situatie is het best om voorlopig als noodverband je te richten op de TSH.
Zonder teveel te kijken naar de FT4.
Net zoals men vroeger ook deed.

Dus ja, je TSH is te hoog.
Daarom zou je ook je levothyroxine een opzetje kunnen geven, zoals je al van plan bent.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Dec2020.jpg
Marieke14Dec2020.jpg (40.75 KiB) 1098 keer bekeken
Kiek

Bericht door Kiek »

..en dan is m'n laatste zin:
Dus ja, je TSH is te hoog.
Daarom zou je ook je levothyroxine een opzetje kunnen geven, zoals je al van plan bent.
Je vorige TSH van 5.5 zal in m'n pruthoofd. ('k Ben tussendoor aan het zagen, schuren en schilderen...).
En je verhoogde daarop je levothyroxine.

Overigens is je huidige TSH van 2.6 mU/l ook nog steeds te hoog.
Het is ca. 11.00 uur geprikt, en ca. 4 uur eerder nam je je dosis in.
Grote kans dat je levothyroxine-piek van je dosis die ochtend al voorbij is, en je FT4-waarde steeds trager zal zakken, waarbij je TSH in reactie op de lagere FT4 steeds hoger zal klimmen.

Hartelijke groet,
Kiek
Marieke14

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Weer bloedgeprikt. Nu is mijn Tsh 3.2 en Ft4 17.1

Zelfde referentiewaardes. Zelfde prikomstandigheden.
Snap het niet zo goed.
Vorige keer was TSH 2,6 en T4 15.1.

Past deze uitslag in mijn grafiekje, kiek?
Ik hoor het graag.
Groetjes Marieke
Kiek

Bericht door Kiek »

Tjonge Marieke, wat een lab!
Een hogere FT4 met een hogere TSH!
Het patroon van al je waarden tesamen blijft wel min of meer hetzelfde setpoint gebiedje, zoals je ziet: ca. 17 pmol/l met ca. 1 mU/l.
De passingsgraad daalt een beetje, zoals te verwachten met dit laatste inconsistente setje.
Op naar de volgende!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Jan2021.jpg
Marieke14Jan2021.jpg (39.94 KiB) 975 keer bekeken
Marieke14

Bericht door Marieke14 »

Hoi hoi,
Ben na de vorige keer heel licht opgehoogd. Namelijk met 6,25 om de dag. Wellicht te weinig maar dacht probeer het gewoon.
Nu weer geprikt en tot mijn verbazing zijn dit de waardes:
TSH 3.5 en T4 14.4 (dit is om 8.00 uur en zonder medicatie)
Ben benieuwd of dit past en wat jullie ideeën zijn.
Ben nu maar wat opgehoogd met grotere stap. Met 12,5 omhoog.
Daarmee zit ik op 150mg per dag Thyrax.
Wat zijn jullie gedachtes hierover en hoe past dit onnkijn curve.
Groetjes Marieke
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je laatste waarden passen langs de curve.
Aan de linkerzijde.
Het set point verandert vrijwel niet: 17/1.5.

Wat is de referentierange? Misschien 10 - 20?
Er is dus vrijwel niets veranderd.
Ja, een beetje meer levothyroxine erbij, 12.5, zonder door te schieten.
Dan krijg je die TSH ook omlaag.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Mei2021.jpg
Marieke14Mei2021.jpg (40.56 KiB) 799 keer bekeken
Plaats reactie