Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Marieke, hoe weet je nu dat de vermoeidheid te maken heeft met je schildklier?
Het is jammer dat je geen basis hebt om meer te weten te komen over je schildklier en je bijbehorende waarden.
De volgende zinnige FT4/TSH-priksessie zal dus plaatsvinden over 6 weken.
Op hoop van zegen...
vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek,
Ik kan niets anders bedenken en omdat ik nu ruim een week weer verlaagd ben denk ik dat hieraan ligt.
Ik redeneerde dat ik in ieder geval nu 6 weken in dosis verlaagd ben. Wel in 2 stappen waardoor laatste verlaging nog niet duidelijk zal zijn. Maar wel of mijn waardes nog steeds ‘goed’ zijn nl binnen de referentie waardes. Als ze nog steeds ‘goed’ zijn dan heb ik nog steeds 2 opties:
1) terug naar 100 omdat ik me die weken goed voelde
2) nog 4 weken op 75 doorzetten en hopen op het beste.

Redeneer ik bovenstaande goed of heeft het prikken naar jouw idee geen zin nu?
Ik weet alleen dat ik het opvallend vind hoe het omgeslagen is... nu al 3 dagen moe en daarvoor voelde ik me zo goed.
Wat een beetje meer of minder dan voor verschil kan uitmaken😢
Groetjes
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Dan lijkt terug naar 100 µg de beste optie, Marieke.
Wat een pech toch dat je huisarts niet eerder een check wenste.
(..alsof ie het zelf moet betalen..)
En na 6 weken lab van TSH/FT4.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi hoi,
Ik heb de uitslag van het lab!
Na 4 weken op 100 en toen 2 weken op 75 mcg euthyrox is mijn
TSH 7.1. (0.25-3.1)
T4 13.3. (12.5 —23.2)
T3 1.42 ( 1.5-3.3)

Ook b12 en HB is geprikt en die vallen mooi in de waarden!
Kun je hier iets mee kiek? Betreffende setpoint en wat met mijn T3? Dit snap ik nog niet helemaal.
Ga ervan uit dat mijn vermoeidheid hierdoor TSH etc komt.
Hoor graag van je!
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Hallo Marieke,

Je TSH geeft een duidelijk signaal: je duikt in hypowaarden door onvoldoende levothyroxine.
Daarom voel je je moe.
Je T3 zegt niet veel: dat is je grote voorraad waaruit je cellen de FT3 putten. En die FT3 zal immer proberen op hetzelfde niveau te blijven. Als je de vrijheid hebt om iets te laten bepalen, doe dan de FT3 in plaats van de T3.

Het geeft een set point van een FT4 in het gebied van 16.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
't Is het eerste set point waar je wat aan hebt.
Je TSH reageert niet overspannen op je FT4-niveau, noch sloom: je phi is 0.47.
Een mooie middenmoot.
De passingsgraad is 67%.
Alleszins redelijk met drie waarden.
De volgende FT4/TSH zal de passingsgraad verhogen, mits onder de bekende condities.

Beetje meer levothyroxine zal je goed doen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marieke14Dec2018.jpg
Marieke14Dec2018.jpg (40.55 KiB) 1523 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt voor je reactie.
Ik ben nu weer met 0.25 aan het ophogen. 5 dagen nu en vannacht weer dat mijn hart bonst, duizelingen en angstig. Ook last van mijn nek en hoofd.
Ik hoop dat dit ‘ophoogklachten’ zijn en dat dit snel weer verdwijnt.
Heeft iemand ook deze ervaring bij ophogen tijdelijk en daarna weer stabiel?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Marieke

Bericht door mamavan2 »

Die ervaring herken ik. Das echt een zure appel om doorheen te bijten. Ik zou het twee weken de tijd geven. Bij mij trok het binnen die periode weer bij. Succes!
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Bedankt mamavan2,
Ik baal nu zo enorm! Het blijft maar duren. Wordt er zo angstig en somber van. Ga ook weer twijfelen of het toch niet allemaal psychisch is en dat ik die weken dat ik me zo goed voelde maar ingebeeld heb..... blehhh.
Ik blijf hopen op weer de omslag.
Tot nu toe geen verbetering.
Bonzend hart, gejaagd, druk op borst, druk in hoofd, nek/hoofdpijn, moe en somber. Alles wat ik ook zovask voelde toen ik nog op 125 mcg zat
Voel me hyper en hypo tegelijk😢
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Marieke

Bericht door mamavan2 »

Je kunt voor de zekerheid even laten prikken om te kijken welke kant het op gaat?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint Marieke

Bericht door mamavan2 »

Lees ik goed dat je met 25 mcg hebt opgehoogd? Dat zou bij mij teveel zijn, als ik nu bekijk hoeveel je FT4 hoger mag om richting setpoint te komen.
Ik zou ergens tussen 75 en 100 mcg gaan zitten voor nu en stapjes van max 12,5 mcg maken. Mocht je al redelijk in de buurt zitten, dan een stapje van 6,25. Dat kan al flink wat met je waardes doen.

Ik heb ook de ervaring me goed te voelen voordat ik in hyperwaardes beland. Ga maar even prikken en richt je dan op de FT4.
Plaats reactie