Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Knoffie schrijft:

Er is geen vaste dosering levothyroxine voor schildklierpatiënten. De dosering wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid hormoon die de schildklier nog zelf maakt. Daarnaast speelt het gewicht een rol. Hoe hoger het gewicht hoe hoger vaak de dagelijkse dosering. Ook verschilt de opname van levothyroxine in de darm per persoon. De ene patiënt neemt meer op uit een tablet dan de andere. De dosering levothyroxine die de hele schildklier vervangt, ligt voor vrouwen tussen 100 en 150 en voor mannen tussen 125 en 200 microgram per dag. Er zijn patiënten die meer slikken, maar ook die minder slikken. De verschillen per persoon kunnen erg groot zijn. De bloedwaarden EN het welbevinden bepalen uiteindelijk de dagelijkse dosering.

Hallo Knoffie,

Dank voor je terugblik in de geschiedenis (van SON)!
Deze informatie is in deze tijd incompleet en deels ook misleidend.

Hieronder een antwoord op de SON-quotes met de kennis anno 2020.
Er is geen vaste dosering levothyroxine voor schildklierpatiënten.
Ieder mens met een hypothyreoïdie heeft een individuele geoptimaliseerde dosering
voor het gebruik van een bepaald merk levothyroxine.
Zo'n dosis kan best tientallen jaren vastliggen.
De dosering wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid hormoon die de
schildklier nog zelf maakt.
Dit is pertinent fout.
Deze opvatting volgt niet de bekende fysiologie en de daarmee samenhangende werking van de schildklierhuishouding. [Lechan & Fekete 2005 en 2007]
Veel verkeerde doseringen en behandelingen zijn op deze misvatting gebaseerd.
Het is juist de bedoeling om de onvolledige restwerking van de schildklier uit te schakelen.

De dosering wordt uitsluitend bepaald door de manier waarop de gebruiker de levothyroxine
verwerkt. Dat ziet men aan het verloop van de schildklierwaarden, die gedurende
de instelperiode worden gemeten.
Aan de hand van die waarden en de wijze van het verloop kan voor het individu een optimale dosering worden
gevonden.
Daarnaast speelt het gewicht een rol.
Hoe hoger het gewicht hoe hoger vaak de dagelijkse dosering.
Het gewicht speelt geen enkele rol.
De dosering levothyroxine die de hele schildklier vervangt, ligt voor vrouwen tussen 100 en 150 en voor
mannen tussen 125 en 200 microgram per dag.
In principe is er geen verschil tussen de wijze waarop de levothyroxine door mannen of vrouwen wordt verwerkt.
Het is niet juist een 'referentiedosis-range' vast te leggen voor hoeveelheden voor vrouwen en mannen.
Met zulke beweringen zijn tal van vrouwen ondergedoseerd en mannen overgedoseerd.
De bloedwaarden EN het welbevinden bepalen uiteindelijk
de dagelijkse dosering.
Niet juist.
Het verloop van de bloedwaarden en de wijze waarop die met elkaar samenhangen gedurende de instelperiode, bepalen het uiteindelijke insteldoel van het schildklierhormooon.
Of iemand zich wel of niet lekker voelt, hangt n i e t per definitie samen met de schildklieraandoening."

Op het Schildklierforum is het de bedoeling om mensen te helpen hun kennis te vermeerderen.
Waardoor men zo onafhankelijk als mogelijk zelf over het beloop van en de omgang met hun ziekte kunnen beslissen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Setpoint Florence

Bericht door laura »

Hoi Kiek,

In aanvulling op jouw bericht:
Dat over mannen en vrouwen is te vinden in het antwoord op de vraag: Hoe komt het dat schildklierpatiënten vaak een verschillende dosering levothyroxine slikken? Dat is de dertiende vraag op deze pagina: https://schildklier.nl/tips-bij-behande ... negebruik/

Die pagina heet Weten Wat Waarom Hoe Hoeveel (WWWHH) en is gebaseerd op een artikel uit het Schildklier Magazine in 2007.
In dat artikel plus bronnen wordt met geen woord gerept over een verschil in dosis tussen mannen en vrouwen.

In een Schildklier Magazine uit 2008 worden de mannen wel genoemd.
Een bron zou ik niet (meer) weten.

Dat van de relatie gewicht en dosis levothyroxine komt uit de huisartsenrichtlijn, de brochure Hypothyreoïdie uit 2004 en genoemd artikel uit het Schildklier Magazine. Daarin vind je ook terug dat de dosis onder andere wordt bepaald door de hoeveelheid hormoon die de schildklier zelf nog maakt.
.
.
slikt.jpeg
slikt.jpeg (222.88 KiB) 1063 keer bekeken
.
.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Florence, het zou het allerbeste zijn om 's ochtends nuchter te prikken, vervolgens pil slikken, en gedurende 6 uur ieder uur bloedafname. Een prachtige waardenreeks.
Dat is dezelfde dag, onder dezelfde omstandigheden, met dezelfde machinerie.

Normaliter lukt zoiets niet.
Maar dit is wel de manier waarop dit bij klinisch onderzoek wordt gedaan.
B.v. bij T3: Jonklaas Burman 2016: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27030088/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Florence, je weet hoe FT4's en TSH's op elkaar reageren.
En je weet dat dat een strikt individuele kwestie is.
De meeste mensen hebben een simpel patroon.
En bij sommige mensen is het veel ingewikkelder.
Zo'n lullig priktestje kan inzicht geven.
Je bent minder afhankelijk van anderen.
Je bepaalt zelf wat er gebeurt.
Dat is het allerbelangrijkste: zelf aan de gang om meer te weten te komen over je eigen waarden.

Omdat ik pertinent de betekenis van mijn waarden wilde leren, las ik iedere dag gratis abstracts op PubMed - vroeger ging ik eenmaal per maand een dagje naar de UB om m'n lijst full texten te printen- en kwam dan blij thuis met die schatten. Sommige prikstudies waarbij mensen op verschillende tijden geprikt lossen soms raadsels op.
Nu kan ik best iets vertellen over werking, invloeden en soorten en maten.
En ik kan wat probeersels verzinnen om het standaard lab zo nu en dan onder verschillende situaties net iets anders dan standaard te laten zijn. Zonder een dokter te consulteren, want standaard immers.
Nuchter of niet-nuchter - 08.00 of 10 uur of zelfs vlak voor sluitingstijd: ieder uur geeft andere waarden.

Wil je grip krijgen op je waarden, gebruik dan allerlei mogelijkheden (tijden - nuchter of niet - met pil of niet) om een beetje inzicht te krijgen. Zelf doen. Dat werkt het beste.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

... en het lukt me om altijd weer in de buurt van mijn set point uit te komen.
Kennis van de werking van de schildklierhuishouding geeft me het idee onafhankelijk te zijn van behandelaars.
Ik ben zelf verantwoordelijk.
Dat is vrijheid.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

In de app staan allerlei curven/probeersels met de naam Florence.
Verschillende labs, verschillende situaties, verschillende noem maar op.
Welke zal ik gebruiken?
Je kunt ook een reeksje waarden geven.
Dat is voor mij handiger.
Dat spaart tijd.
Anders ben ik zo lang bezig met het zoeken naar de juiste en laatste curve.
Zo heel erg sophisticated in mijn opslag bepaald niet....

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Het lijkt een herhaling van zetten, op het dwalen in een kringetje.
Er gebeurt eigenlijk niets schokkens aan je waarden.
Het blijft maar zwalken.
Je dosering is te laag om een duidelijke overname van je schildklierhuishouding voor elkaar te krijgen.
En je waarden bijeen lijken een onregelmatige subklinische hypothyreoïdie weer te geven.

Er is geen tussenweg.
- of blijvend licht subklinisch zonder levothyroxine.
- of echt voldoende levothyroxine, zodat je FT4 eindelijk in hogere regionen terecht komt, en daar blijft staan.

Dus overname van die pruttelende boel!

Het set point blijft in hetzefde gebied.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Je weet dat ik geen arts ben.
Mogelijk ben ik nieuwsgieriger naar de aard van de waarden dan andere mensen.
Dat komt vast omdat ik ook met die FT4/TSH-waarden te maken heb.
Ik ben ook afhankelijk van levothyroxine.

Ik kan hooguit aangeven wat ík zou doen in een bepaalde situatie.
Ik kan iets vertellen over de betekenis van waarden - over de werking in tijd van levothyroxine, en wat voor consequenties dat heeft.
Ik kan vertellen dat de insteldosering en - tijd die vandaag door de artsen genomen wordt, veel te lang is.
Er kan dus sneller gehandeld worden.
Huisartsen weten niets over de farmacokinetiek/dynamiek van de pillen.
Terwijl die kennis voor het oprapen ligt op PubMed.
Ze hebben geen idee over patronen/werking/interactie van schildklierhormonen.
En daar probeer ik iets over door te geven aan mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Dat is wat ik doe.
Meer niet.

Hoe iemand zich voelt of niet voelt is iets van jou en je huisarts.
Ik ben, zoals al gezegd, geen arts.
Ik probeer iets van de getallen te maken.
Je verwacht teveel van me als je denkt dat ik de geschiedenissen kan volgen van de mensen op het forum.
Dat is niet zo.

Je kunt hooguit mijn kijk op de cijfers al dan niet gebruiken.

Maar ik weet niets over de gezondheidsomstandigheden van mensen op het forum.
En over de achterliggende stoffen/medicijnen die mogelijk een wisselwerking hebben met schildklierhormonen.

Soms kan ik aangeven waar mensen meer aandacht aan zouden kunnen geven.
En dat gaat vrijwel altijd over waarden.
Hoe komen die tot stand?
Wat zijn de gevolgen?
Hoe krijgt men ze weer in het gareel?

En daar houdt het op.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Je warrelende waarden zoals ze zich voordoen kan ik niet veranderen.
Net zomin als die warreling jou op verschillende manieren al dan niet goed doen voelen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Je waarden heb ik in kaart gebracht, Florence.
Het is de bedoeling zo meer kennis te vergaren, zodat je in gesprek met je huisarts weet waarover waarden gaan. Zij/hij kan ze duiden, omdat zij/hij jouw situatie kent.

Het beste,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie