Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Flo,

Je schrijft:
TSH 3,8
Ft4. 5.3
Je bedoelt een FT4 van 15.3 pmol/l.

Daarmee wijzigt je set point niet:
FT4 is 17.25 was 17.25 pmol/l.
TSH is 1.3 was 1.3 mU/l.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceDec2018.jpg
FlorenceDec2018.jpg (39.5 KiB) 4160 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Je klinkt dringend, Florence!

Ik ben niet betrokken bij de ontwikkeling van kennis noch app.
Dat is het werk van ingenieurs.
Toen ik van de app hoorde, heb ik gevraagd of ik dat ding mocht gebruiken.
En ik ben blij dat ik die mogelijkheid heb gekregen.
De term 'eerste editie' ken ik overigens niet in dit verband.

Met de app is het mogelijk om met TSH/FT4-waarden de individuele karakteristiek van de schildklierhuishouding af te leiden.

Onderzoek is een doorlopend proces van kennisverwerving.
Er wordt dagelijks met data uit verre hoeken en gaten theorie toegevoegd en bevestigd.
Dat is toch fantastisch!

Ik doe niets liever dat zoveel mogelijk kennis door te geven, ook de informatie die de app geeft.
Want inzicht in je eigen schildklierwaarden is belangrijk, en helpt een betere kwaliteit van leven te bereiken.
Dat is het doel.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Florence,
Tjonge, het is hier de eerste en de laatste editie, denk ik dan.
Deze basis-app is goed en doet het goed. En ik kan ermee overweg.
Ik gooi niet weg.
Elders schijnt men te experimenteren met telefoonapps, maar die ontberen een 'foutenfilter'. Die filter is een prachtig voorbeeld van Delftse kennis.
Ik hoef niets te snappen, en bewust a-technisch.
Dat is een heerlijk gemak!

Maar jij zit met de miserie van een suffe schildklier.
Had je maar een paar knopjes om te draaien of in te drukken.
Op een dag komt er heus wel een oplossing, of het nu levothyroxine is of wat anders.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Nou en of!
Bachs ondertonen bevatten ook een wiskundige structuur.
Net zoals de samenhang van de FT4 met de TSH.

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Florence,

Je set point blijft in hetzelfde gebied: FT4 17.19 pmol met een TSH van 1.35 mU/l.
Je TSH reageert goed gemiddeld.
En als het lab ook van goede kwaliteit is, dan zit je natuurlijk met een FT4 van 14.6 pmol/l en een TSH van 4.4 mU/l aan de verkeerde kant van de streep.

Het is voor te stellen dat je nu genoeg hebt van dat gemier met die chronische subwaarden.
Als je geen andere medicatie slikt waardoor je schildklierfunctie beïnvloed wordt, dan lijkt een hernieuwd gebruik met levothyroxine toch belangrijk.
Om wederom een vergelijk te maken wat beter is: mét of zonder L-T4?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Wel nee, Florence, je behoort niet tot die fictieve groep oudere mensen.
Je bent gewoon een vrouw met een subklinische hypothyreoïdie.
Dat overkomt zelfs de jongsten!

De groep oudere mensen met een subklinische hypothyreoïdie worden op basis van verkeerde veronderstellingen onterecht gestigmatiseerd. (Bremner 2012).
Natuurlijk is de groep met een subklinische hypothyreoïdie het grootst bij de wat oudere mensen. Een simpel optelsommetje.

Misschien zijn er wat overeenkomsten wat dosering betreft, door wijziging in metabolisme, of bijkomende medicatie, of gewichtsafname/spieren, verzin ter plekke.
Ik heb wat minder µg nodig.
Mijn TSH/FT4-set point wijzigt niet.
En mijn TSH beïnvloedt niet de FT4 van mijn buurman, en omgekeerd.

Generalisering is bij onderzoek naar schildklierafwijkingen dus niet mogelijk.
Ieder individu vertoont immers een apart specifiek patroon, dat onafhankelijk is van andere individuen. Daarom kunnen beoordelingen voor een schildklierafwijking niet in aanmerking komen voor een populatieonderzoek.
Daaruit worden onjuiste conclusies getrokken.

Bremner 2012
CONCLUSIONS:
Aging is associated with increased serum TSH concentrations, with no change in free T(4) concentrations. The largest TSH increase is in people with the lowest TSH at baseline. This suggests that the TSH increase arises from age-related alteration in the TSH set point or reduced TSH bioactivity rather than occult thyroid disease.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22344200
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Snel opbouwen zodat je slappe schildklier gedeactiveerd wordt.
Dat zou ik doen in jouw situatie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Mijn huisarts is zeer huiverig vanwege mijn verleden.

Dat staat voorop.
Je huisarts kent je.

Maar als ik mijn eigen start (FT4 4.5 pmol/l) over zou doen, en ik zou weten wat ik nu weet, dan zou ik met driedubbele hoeveelheden LT4 zijn begonnen.


Mag je b.v 2uur voor het innemen van de levo pijnstillers nemen?


M'n LT4 neem ik eenmaal daags.
En een aspirientje neem ik in als ik het nodig heb, onafhankelijk van het tijdstip van de LT4.

Enkele tientallen jaren geleden heb ik meegemaakt wat een gescheurd trommelvlies betekent.
Dat is afschuwelijk pijnlijk!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint Florence

Bericht door Pip »

Hi! Ik lees vol interesse en met bewondering! Ik ben niet dom maar blijf me steeds verbazen bij de enorme kennis die ik hier lees. Ik probeer de schildklier te begrijpen want dat is het houvast wat er kan zijn! Maar vond het zo ingewikkeld!
Succes Florence, groet Pip!
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Setpoint Florence

Bericht door Pip »

Hoi Florence,

Ga ik ‘proberen’ te doen!
Ik begrijp dat ik mijn gebruikersnaam aan moet passen.
Hopelijk lukt het en zie je het resultaat! 😄
Plaats reactie